Gå til innhold

Oppussing: slett vegg eller panel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal pusse opp huset og få bort alle stygge blå og burgunderrøde tapeter😝.

Har sett på veggfornyer- tykk tapet som gir slette vegger. Men når jeg ser barnerominspirasjon er det ofte panel. Koselig det også.

Altså - hjelp - slette vegger eller panel for soverom og tv-stue?

Det blir lyse/duse/hvite farger. Nordisk stil.

Skrevet

Det spørs litt hvordan huset er. Stort sett ville jeg selv foretrukket slette vegger :-)

• Liker 1
Skrevet

Det er et rekkehus. Rette linjer. Ikke noe hus eller villa med gamle detaljer, hvor man ofte ser panel☺️

AnonymBruker
Skrevet

Slette! De er finest uansett hva synes nå jeg. Har panel på rommet og skal flytte inn en plass med mønstret tapet, de tingene jeg misliker mest. Haha

Anonymous poster hash: 4ac02...099

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp pusset opp en hel villa. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg variert noe.

Selv gikk vi for panel i hele huset, ferdigmalte plater. Det ble flott. Men disse platene

kommer i begrensede fargevalg, så våres valg var en hvitnyanse. Det er gjennomført

gjennom hele huset. Men allerede nå begynner jeg å bli kje farge-valget og skulle

ønske jeg kunne malt litt. Så jeg angrer på at jeg ikke valgte slette vegger noen av

stedene, f.eks soverom eller stuer. Hva med f.eks panel på soverom og slette vegger i stue,

eller omvendt. Hadde jeg skulle begynt på nytt nå ville jeg absolutt ha gått for forskjellig

på stuer/soverom. Man lærer så lenge man lever og jeg har nyttig kunnskap til neste runde

med oppussing, men det blir maaange år til det :)

Lykke til med oppussing!

Anonymous poster hash: ebbda...4c4
Skrevet

Vær bare klar over at slik veggfornyer ikke er egnet i hus med barn og dyr. Eller små/trange rom. Den får ekstremt lett skader/sår, alt som dulter borti lager merke.

Jeg tenkte på sorten selv, men slo det fort fra meg etter et raskt googlesøk.

Vil du ha slette vegger, så er vel helsparkling tingen.

Skrevet

Har helsparklet en hel leilighet en gang og håpet det aldri skulle skje igjen😱. Håpet at veggfornyer var enkelt og bra. Men finnes vel ingen snareveier😔. Var nettopp barnerom og tv-stue som skulle pusses opp

Skrevet

Har helsparklet en hel leilighet en gang og håpet det aldri skulle skje igjen. Håpet at veggfornyer var enkelt og bra. Men finnes vel ingen snareveier. Var nettopp barnerom og tv-stue som skulle pusses opp

Tja, da kan du legge veggfornyer, og så sparkler du etterhvert som skadene oppstår, så blir det helsparklet til slutt :fnise:

Kan ikke gi noen garanti altså, men når jeg leste om alle som var misfornøyd, så droppet jeg det.

Men, er det for ruglete underlag til at du kan bruke slettvegg-tapet? Jeg tok en kjapp helsparkling(en omgang+pussing) og satte opp slettvegg, som jeg malte. Syntes det ble ganske bra, om ikke helt perfekt.

Skrevet

Jeg synes panel er finest, og hvis jeg skulle variert hadde jeg tatt slette vegger på soverom og panel i stua. Jeg har bodd i leilighet med slette vegger, og det var triste greier. Blir veldig fort stygt med hull og merker, panel er mer tilgivende sånn sett :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemmer for helsparklet vegg i stuen og panel på barnerommet. Den slette veggen åpner stuen fint, men panelen gjør barnerommet lunt og godt. :)

Anonymous poster hash: 5f7ad...45f

AnonymBruker
Skrevet

Panel i rom med litt størrelse på er faktisk veldig fint når det males i en farve som passer rommet.

Det er også alle muligheter for å ikke legge panel på alle 4 veggene, - det kan være verd en tanke det også, å leke seg litt med tanken på panel på en vegg, malt i en farve som passer rommet.

Brystpanel derimot passer bare i eldre hus, - min mening om den saken.

Anonymous poster hash: cd97d...254
Skrevet

Nettopp kjøpt nybygd hus med panel/plater på alle rom og vegger. Ville heller hatt glatte vegger, men synes begge deler er pent. Kanskje panel på soverom?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp pusset opp et helt hus (ikke veggene på soverommene, kun malt). Men soverommene var et par med slett vegg og et par med panel. Og kjøkkenet har slett vegg og tak, mens stue og spisestue har panel. Og den innerste gangen er panel og den ytterste er slett.

Jeg synes det faktisk ble veldig fint å variere det, synes det fort blir for mye panel og at bare slette vegger kan virke sterilt.

Anonymous poster hash: 293cd...817

• Liker 1
Skrevet

Jeg stemmer for helsparklet vegg i stuen og panel på barnerommet. Den slette veggen åpner stuen fint, men panelen gjør barnerommet lunt og godt. :)Anonymous poster hash: 5f7ad...45f

Støtter dette forslaget.

Skrevet

Jeg har nettopp pusset opp en hel villa. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg variert noe.Selv gikk vi for panel i hele huset, ferdigmalte plater. Det ble flott. Men disse platenekommer i begrensede fargevalg, så våres valg var en hvitnyanse. Det er gjennomførtgjennom hele huset. Men allerede nå begynner jeg å bli kje farge-valget og skulleønske jeg kunne malt litt. Så jeg angrer på at jeg ikke valgte slette vegger noen avstedene, f.eks soverom eller stuer. Hva med f.eks panel på soverom og slette vegger i stue,eller omvendt. Hadde jeg skulle begynt på nytt nå ville jeg absolutt ha gått for forskjelligpå stuer/soverom. Man lærer så lenge man lever og jeg har nyttig kunnskap til neste rundemed oppussing, men det blir maaange år til det :) Lykke til med oppussing! Anonymous poster hash: ebbda...4c4

Du kan da lett male panelplatene i andre farger. Det har jeg gjort med hell i flere rom.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med slette vegger er at det er lett å male over hvis veggene blir stygge. Du kan jo evt variere med panel i noen rom.

Anonymous poster hash: 5506d...dbe
Skrevet

Takk for svar. Det blir en blanding. Begynner med panel på 2 av 4 soverom. Så ser jeg videre😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...