AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #21 Skrevet 7. august 2015 Takk for svar!! Kan vell ikke skylde på læreren, bortsettfra at hun var for snill, og kunne ikke så mye selv, men så for meg at det ble noe annet å studere det, fremfor å bære lære litt overfladisk om det og samtidig måtte ha mange andre fag, som på VGS? Men kan hende jeg bare lurer meg selv her, og at det ikke er noe for meg! Igjen, takk for svar Mange som begynner på jussen har hatt rettslære, og ble nok inspirert derfra til å studere det. Såvidt jeg husker fikk de aldri noen "fordel" av å ha hatt det på VGS da, annet enn at Ex.Fac ga litt mer mening i starten. Men det er ikke helt utenforliggende å tro at juss kan være noe for deg dersom du likte det faget! :-) Jeg har ikke hatt det selv da det ikke var et valg på den linjen jeg gikk. Ellers begynner jeg på fjerde året selv nå og kan ikke forstå hvor årene har gått. Anbefaler absolutt juss til folk med sans for lesing, samfunnsforståelse og et ønske om å lære og reflektere og se sammenhenger. Jeg føler i alle fall at mye i samfunnet gir mye mer mening nå, og at man vokser som menneske i tillegg til at man selvsagt får mye kunnskap om det rent rettslige. Det er et stort press om karakterer, om å være "vellykket" og kul blant enkelte klikker på jussen, her i Bergen i alle fall, men de fleste finner heldigvis noen de føler de kan relatere seg til. Anonymous poster hash: 6f988...715
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #22 Skrevet 7. august 2015 Vi har vel samme antall studiepoeng hvert år, så arbeidsmengden skolene seg mellom bør ikke variere noe særlig. I Bergen har vi eksamenene mer spredd utover, noe som passer godt for min del - men samtidig får en også ca. fem perioder hvor en er stresset for eksamen. Hadde ikke rettslære selv på videregeående, så vet ikke helt hvordan det er? Ene venninnen min elsker jussen, men hatet rettslære, men det var visstnok pga læreren. Så det spørs vel hva det er du ikke liker? Og når det gjelder egenskapene; all of the above... Hjelper også å være flink til å skrive. Ja, de legges ut. Noen legger dem ut like før forelesningen, men de fleste legger ut alt i sin helhet ganske tidlig. Ligger inne på mappen fot faget på MiSide.Anonymous poster hash: 2f40a...ae6 Vil du fortelle litt om hvordan du forbereder deg til forelesninger, seminarer og hvordan du leser? Begynner på første avdeling nå på mandag i Bergen. Gruer meg! Anonymous poster hash: 4f5c6...b6a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #23 Skrevet 7. august 2015 Vil du fortelle litt om hvordan du forbereder deg til forelesninger, seminarer og hvordan du leser? Begynner på første avdeling nå på mandag i Bergen. Gruer meg! Anonymous poster hash: 4f5c6...b6a Det kan jeg! Nå til høsten er de to første innføringsfagene du skal ha Ex.Phil og Ex.Fac. Begge to er vridd litt innom jussen, men Ex.Phil er for å være ærlig noe filosofisk dritt som en bare må komme seg gjennom. Ex.Fac er litt mer skikkelig juss, og noe de fleste synes er spennende. Nå er det så lenge siden jeg hadde de to fagene at jeg aner ikke hvordan jeg leste der, men begge to er relativt lette så det er nok ikke noe problem i det hele tatt. Kan heller skrive litt om hvordan jeg leste fra Forvaltningsrett I og utover. Forelesninger: Jeg er kjempedårlig på forelesninger. Jeg forbereder meg aldri direkte, men prøver å holde meg i forkant slik at jeg i alle fall har lest litt om det som skal snakkes om på forhånd. Det hjelper veldig, og det er lettere å følge med. De fleste går på forelesninger, men for å være ærlig har jeg droppet en del. Det kommer både an på dagsformen og på foreleseren. Noen forelesere er mer av typen jeg på se på Edublogs, siden en da kan stoppe/spole osv. (Forelesninger legges ut på Edublogs, men i noen fag tar det lengre tid enn andre før de legges ut...). Kort sagt; det er unødvendig å gå på forelesninger om du vet at du ikke klarer å holde ut så lenge. Noen dager bare vet jeg at jeg ikke kommer til å klare å følge med. Da går jeg heller ikke. På 1. avdeling er vel som regel alle forelesningene deres fra 08:15 - 10.00 + noen ganger enda en fra 10.15 - 12.00 eller fra 12.15 - 14.00. Pensumlesing: Anbefaler å telle gjennom pensumlitteraturen i begynnelsen av faget så du vet hvor mye det er å lese. Det er som regel mindre enn du tror. Lag en plan for hvor mange sider du "må" komme gjennom hver uke. Når jeg har laget planene mine er det sjeldent behov for å lese mer enn maks 25 - 30 sider per dag (mandag - fredag). 30 sider leser jeg på 3 - 4 timer (kommer litt domslesing utenom, men når en blir vant med å lese dommer tar det ikke lang tid). Jeg lager alltid planene mine slik at jeg skal komme gjennom pensum to ganger, og ha en uke til ren repetering av notater før eksamen. Legger også inn litt tilleggstid siden jeg vet at jeg fag etter fag henger etter planene mine. Men det kan være vanskelig som ny student å vite hvordan du selv må lese, og jeg vet at folk gjøre det veldig forskjellig. Noen leser pensum en gang, men jeg må lese det to ganger for å lære ting skikkelig. Noen løser alle tidligere eksamensoppgaver før eksamen - jeg bare leser gjennom dem uten å faktisk løse dem selv. Uansett; første gangen jeg leser pensum får jeg ikke med meg så veldig mye detaljer. Pleier å skrive små beskjeder til meg selv i pensumbøkene om det er noe jeg absolutt ikke synes gir mening. Andre gangen jeg leser pensum gir som regel det meste mening siden jeg da har bedre oversikt, og forstår gjerne akkurat den samme setningen på en annen måte. Første pensumlesingen går ikke så raskt, men den andre går mye raskere. Under den andre tar jeg notater som jeg leser på den siste uken eller to før eksamen. Arbeidsgrupper: På 1. avd og 2. avd har en obligatorisk oppmøte på arbeidsgrupper, i tillegg til innlevering og kommentering. ("Obligatorisk" som i at en må møte opp/levere/kommentere 75%). På 3. avd har en bare obligatoriske innleveringer. Disse arbeidsgruppene er veldig viktige, og du kommer trolig til å bruke mye tid hver uke på å forberede deg til gruppen, deretter skriver oppgaven, og så kommentere på to andre medstudenters oppgaver. Ta heller en litt intensiv leseperiode tidlig i faget slik at du allerede har lest det som blir relevant på arbeidsgruppen når du skal forberede deg til den. Det fungerer dårlig å forberede seg til arbeidsgruppene kvelden før når du aldri har lest gjennom materialet før. Det er gjennom arbeidsgruppene og særlig skrivingen/kommenteringen at du lærer deg juridisk metode, og den er mildt sagt ekstremt viktig. Har du metoden i boks er det lettere å få gode karakterer, men det viktigste er at god metode er nyttig i arbeidslivet. Du kommer til å få mye hjelp av arbeidsgruppelederen din til metoden, men det er viktig at du bruker den hjelpen du får godt. Har mange venner som klager over dårlige karakterer, og det som går igjen er at de har dårlig metode. Ikke stress med å lære deg den før arbeidsgruppene begynner - du får det meste du trenger direkte av lederen din. Kommenteringen er også viktig, fordi du lærer mye metode dersom du legger inn en innsats i å kommentere andres oppgaver. Jeg endte alltid opp med å bruke minst en time på hver oppgave jeg kommenterte. Noen brukte langt mindre tid, og tok gjerne én oppgave på 25 minutter. Storgrupper: Storgrupper kommer i tillegg til arbeidsgrupper. Her er en gjerne tre - fire arbeidsgrupper samlet, og gruppen ledes av en eller annen ansatt på fakultetet (arbeidsgruppelederne er også ansatt på fakultetet, men de er fortsatt bare studenter). Jeg slurvet ofte selv med disse, fordi det er så lett å bare gjemme seg i mengden. Men uten å forberede seg risikerer en jo at en ikke har peiling om storgruppelederen spør et direkte spørsmål til deg (det er ikke mange slike ledere, men de finnes). Likevel, en får mye ekstrainformasjon ut av storgruppene, så jeg anbefaler deg at du forbereder deg til disse også. En får også oppgaver her, men er ingen innleveringer - en snakker seg bare gjennom oppgavene i plenum. Er lærerikt om en faktisk gidder. På 2. avdeling er det et par prosedyrer her som det tar ganske mye tid å forberede (om du er så heldig/uheldig å bli trukket ut). Husker ikke om det var noen presentasjoner på 1. avd, men tror kanskje det var det...? Er uansett gruppepresentasjoner, så ingenting å bekymre seg over. En kort oppsummering: - Få deg oversikt over pensum. Lag en leseplan, med litt slingringsmonn. For guds skyld ta deg fri i helgene! - Velg hva som passer for deg. Du må ikke gå på forelesninger. Du må ikke løse eksamensoppgaver. Du må ikke sitte på lesesalen til kl. 18 hver kveld. Noen dager står jeg ikke opp før kl. 10... - Ha et stort fokus på metode og oppgaveteknikk. Det er gull verdt. - Forbered deg godt til arbeidsgruppene. Vær alltid ett steg foran. - Storgruppene gir god informasjon om du legger i litt innsats, men om du må droppe noe, f.eks pga. jobb - dropp disse. Anonymous poster hash: 2f40a...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå