AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Er interessert i å søke int. master i rettsvitenskap neste år, og vil gjerne høre om deres erfaringer og opplevelse av studiet for å få litt innsikt og bli sikker på om jeg virkelig vil dette! Anonymous poster hash: fd14d...a16
sweety pie Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 Har venninner som har studert rettsvitenskap. De har vært veldig flinke med lesingen. Du må regne med å lese mye, er en tung studie. Men igjen, alle er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Takk for svar. Noen flere? Anonymous poster hash: fd14d...a16
Nanami Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Mye lesing ja. Men man må ha forståelse for stoffet også. Har hatt et par i klassen som leste 12 timer om dagen og likevel strøk på eksamen.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Oisann, såpass. Får håpe det hører mer til unntaket enn regelen.. handler vel mest om å finne riktig teknikk for å lære og bruke det en leser? Kan du fortelle noe mer, er det bare veldig mye "tørt" stoff eller er det faktisk interessant og sånn at en har lyst å lese, på en måte? Lurer på så mye om dette studiet, men finner ikke riktige spørsmålene så fortell gjerne om du/noen vil Anonymous poster hash: fd14d...a16
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Mye lesing ja. Men man må ha forståelse for stoffet også. Har hatt et par i klassen som leste 12 timer om dagen og likevel strøk på eksamen. Hvor mye tror du gjennomsnittet leser for dagen? Og hvordan bruker folk å lese? Anonymous poster hash: 4f5c6...b6a
Nanami Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Jeg synes det er veldig interessant, men såklart, noen emner er tørrere enn andre. Men sånn er det vel med alle studier? Har ingen anelse om hvor mye gjennomsnittet leser, men de fleste sitter på lesesalen hver dag. Hvor mye man leser kommer jo an på hvor fort men leser og hvor fort man plukker opp ting. Enkelte dager kan jeg lese 100 sider, andre dager 20. Folk studerer jo forskjellig, så er veldig vanskelig å fortelle noe generelt
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Oisann, såpass. Får håpe det hører mer til unntaket enn regelen.. handler vel mest om å finne riktig teknikk for å lære og bruke det en leser? Kan du fortelle noe mer, er det bare veldig mye "tørt" stoff eller er det faktisk interessant og sånn at en har lyst å lese, på en måte? Lurer på så mye om dette studiet, men finner ikke riktige spørsmålene så fortell gjerne om du/noen vil Anonymous poster hash: fd14d...a16 Jeg begynner 4. avdeling nå i august, og har et helt annet inntrykk av jussen enn det som kommer frem her. Ja, jeg leser hver dag jeg også (ikke i helgene), men ikke 12 timer om dagen. Som regel blir det tre til fire timer i tillegg til forelesninger (på UiB har vi normalt to til tre forelesninger i uken, 45x2 minutter). Rundt eksamen blir det selvsagt mer, men "hverdagslivet" er mer enn overkommelig, og jeg har ingen problemer med å jobbe utenom jussen. Og ja, jeg har gode karakterer. Avhengig av dagsformen og faget får jeg på fire timer normalt lest ca. 30 sider. Jeg leser alltid pensum to ganger. Å høre om folk som leser 12 timer dagen og likevel stryker... Vet ikke hva jeg skal si engang - da kan de umulig ha særlig god studietenikk. Ei heller har de et liv. Eventuelt er ikke jussen noe som passer for dem. Jussen har en veldig lav strykprosent - det skal mye til for å få en A, men det skal ikke så mye til for å bestå. Jussen har sine spennende fag, og sine mindre spennende fag. Selv synes jeg det meste er spennende npr en faktisk lærer seg faget, fordi mye av det vi lærer er veldig praktisk / ting som er gøy å kunne. Det er bare å komme seg til det punktet som kan være kjedelig i noen fag, men slik er det vel på alle studier. Anonymous poster hash: 2f40a...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Takk for svar! Kjekt å høre at man ikke trenger å slite seg helt ut. Har alltid vært skoleflink og "tatt teori lett" på vgs (allmenn), så kom jeg på høgskole og merket at hvis jeg skal gjøre det bra, bør jeg jobbe med lesefag - der klarer jeg å gjøre det godt. Tallfag, ikke så mye. Så da har jeg kanskje potensiale til å klare meg greit? Anonymous poster hash: fd14d...a16
Frappuccino Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 (endret) Ikke meningen å kuppe tråden din ts, men vurderer også juss, men likte ikke rettslære på VGS(hadde derfor kun R ettslære 1), er det da usannsynlig for at juss vil være noe for meg? Og hvordan personlige egenskaper bør man ha for å skjønne juss? Skoleflink, flink å tolke,analysere, drøfte, pugge, se sammenhenger? :-) Endret 6. august 2015 av Frappuccino
Nanami Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 Til personen over. Det jeg mente med at noen leser 12 timer dagen og likevel stryker er ikke for å vise hva normalen er. Mitt inntrykk er at man må ha forståelse for stoffet. Man kan lese seg ihjel og likevel stryke. Det viktigste er å ha forståelse, og det er det ikke alle som har. Det spørs vel også litt hvor man studerer. I Bergen er det 5 (?) små eksamener i løpet av året, i Oslo er det 2 store i slutten av skoleåret.
Gjest ulvepopcorn Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Husk at å skrive/løse oppgaver er like viktig som lesing. Hjelper ikke kunne teorien om man ikke greier å omsette den. Et supert studie som gir en solid kompetanse uansett hvor mye arbeid man legger i det
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Jeg begynner også på 4.-år jus UiB til høsten. Personen som bare leser 3-4 timer hver dag må enten ha en utrolig god studieteknikk eller kjenner gjerne folk på kull over som gir tips og råd og tidligere notater? De jeg kjenner som har gode karakterer jobber stort sett hardt. Sært hvor ulik oppfatning vi har av studiet. Anonymous poster hash: aa7a5...5a4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Jeg begynner 4. avdeling nå i august, og har et helt annet inntrykk av jussen enn det som kommer frem her. Ja, jeg leser hver dag jeg også (ikke i helgene), men ikke 12 timer om dagen. Som regel blir det tre til fire timer i tillegg til forelesninger (på UiB har vi normalt to til tre forelesninger i uken, 45x2 minutter). Rundt eksamen blir det selvsagt mer, men "hverdagslivet" er mer enn overkommelig, og jeg har ingen problemer med å jobbe utenom jussen. Og ja, jeg har gode karakterer. Avhengig av dagsformen og faget får jeg på fire timer normalt lest ca. 30 sider. Jeg leser alltid pensum to ganger. Å høre om folk som leser 12 timer dagen og likevel stryker... Vet ikke hva jeg skal si engang - da kan de umulig ha særlig god studietenikk. Ei heller har de et liv. Eventuelt er ikke jussen noe som passer for dem. Jussen har en veldig lav strykprosent - det skal mye til for å få en A, men det skal ikke så mye til for å bestå. Jussen har sine spennende fag, og sine mindre spennende fag. Selv synes jeg det meste er spennende npr en faktisk lærer seg faget, fordi mye av det vi lærer er veldig praktisk / ting som er gøy å kunne. Det er bare å komme seg til det punktet som kan være kjedelig i noen fag, men slik er det vel på alle studier.Anonymous poster hash: 2f40a...ae6 Helt enig i dette. Jeg er også på fjerdeåret (UiO), og jeg leser faktisk heller ikke hver dag. Leser kanskje fire dager i uken i snitt, heller mindre enn mer, og i løpet av semesteret tar jeg meg også en friuke her og der hvor jeg reiser bort og lar bøkene ligge igjen hjemme. Kanskje hører jeg på en podcast eller to, men ellers tar jeg fri. Jeg er nok (dessverre?) mer skippertakstypen, så før eksamen sitter jeg fortsatt og nileser, men ellers har jeg ikke opplevd at dette har gitt noen problemer. Vet at mange sitter fra morgen til kveld hver dag, noen også i en del helger, men jeg har aldri forstått helt hvordan eller hvorfor. Litt fordi jeg ikke skjønner at det er nødvendig, men også fordi jeg aldri hadde orket det selv. Karakterene mine er i hvert fall helt fine selv om jeg tydeligvis bruker en brøkdel av den tiden de beste/verste gjør. Og jeg tror vel ikke at jeg er noe unikum. Litt morsomt hvor forskjellig man kan ha det som jusstudent. Jeg har aldri fått den tenkemåten som normaltilstand, det at jeg f.eks. trenger en god grunn til å droppe lesesalen en dag. Jeg dropper lesingen når jeg kjenner at jeg virkelig ikke gidder, for jeg føler jeg har god tid i løpet av semesteret. Jeg hadde neppe hatt vondt av å bruke mer tid på pensum, men til gjengjeld føler jeg ikke at lesingen min går på autopilot. For jeg personlig (og dette er helt sikkert individuelt) føler i perioder der jeg leser mye at jeg etter hvert bare leser for lesingens skyld uten å faktisk prosessere det jeg leser i eget hode, og at jeg bare noterer henvisninger og søker opp forarbeider uten egentlig å tenke over det. Da trapper jeg heller ned. Jeg sier ikke at dette er en studiehverdag alle hadde trivdes med, men det finnes altså flere typer også av jusstudentene. Dette fungerer for meg. Anonymous poster hash: d1c79...2c8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #15 Skrevet 6. august 2015 Dere som ikke leser hver dag, hvordan karakterer har dere?Anonymous poster hash: 2df9a...77d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #16 Skrevet 6. august 2015 TS her, takk for mange gode og interessante svar. Kjekt å lese, selv om det er mye forskjellig Anonymous poster hash: fd14d...a16
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #17 Skrevet 6. august 2015 Dere som studerer i Bergen: Legger foreleserene ut notatene på før forelesningen? Og isåfall, hvor finner jeg de? Anonymous poster hash: 4f5c6...b6a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #18 Skrevet 7. august 2015 Til personen over. Det jeg mente med at noen leser 12 timer dagen og likevel stryker er ikke for å vise hva normalen er. Mitt inntrykk er at man må ha forståelse for stoffet. Man kan lese seg ihjel og likevel stryke. Det viktigste er å ha forståelse, og det er det ikke alle som har. Det spørs vel også litt hvor man studerer. I Bergen er det 5 (?) små eksamener i løpet av året, i Oslo er det 2 store i slutten av skoleåret. Vi har vel samme antall studiepoeng hvert år, så arbeidsmengden skolene seg mellom bør ikke variere noe særlig. I Bergen har vi eksamenene mer spredd utover, noe som passer godt for min del - men samtidig får en også ca. fem perioder hvor en er stresset for eksamen. Ikke meningen å kuppe tråden din ts, men vurderer også juss, men likte ikke rettslære på VGS(hadde derfor kun R ettslære 1), er det da usannsynlig for at juss vil være noe for meg? Og hvordan personlige egenskaper bør man ha for å skjønne juss? Skoleflink, flink å tolke,analysere, drøfte, pugge, se sammenhenger? :-) Hadde ikke rettslære selv på videregeående, så vet ikke helt hvordan det er? Ene venninnen min elsker jussen, men hatet rettslære, men det var visstnok pga læreren. Så det spørs vel hva det er du ikke liker? Og når det gjelder egenskapene; all of the above... Hjelper også å være flink til å skrive. Jeg begynner også på 4.-år jus UiB til høsten. Personen som bare leser 3-4 timer hver dag må enten ha en utrolig god studieteknikk eller kjenner gjerne folk på kull over som gir tips og råd og tidligere notater? De jeg kjenner som har gode karakterer jobber stort sett hardt. Sært hvor ulik oppfatning vi har av studiet. Anonymous poster hash: aa7a5...5a4 [/ Neida, jeg tar alle notatene mine selv. Får ingenting av eldre studenter jeg kjenner. Jeg tar vel ting lett, og har funnet en studieteknikk som fungerer for min del. I tillegg har jeg god metode. Som sagt leser jeg mer like før eksamen, fra i alle fall to uker før eksamen leser jeg langt mer. Men normallivet er ikke stort mer enn tre til fire timer pluss en forelesning eller to. Ja, de legges ut. Noen legger dem ut like før forelesningen, men de fleste legger ut alt i sin helhet ganske tidlig. Ligger inne på mappen fot faget på MiSide. Anonymous poster hash: 2f40a...ae6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Ser at sitatene mine ble umulige å forstå over her, iPad er umulig noen ganger... Anonymous poster hash: 2f40a...ae6
Frappuccino Skrevet 7. august 2015 #20 Skrevet 7. august 2015 Vi har vel samme antall studiepoeng hvert år, så arbeidsmengden skolene seg mellom bør ikke variere noe særlig. I Bergen har vi eksamenene mer spredd utover, noe som passer godt for min del - men samtidig får en også ca. fem perioder hvor en er stresset for eksamen. Hadde ikke rettslære selv på videregeående, så vet ikke helt hvordan det er? Ene venninnen min elsker jussen, men hatet rettslære, men det var visstnok pga læreren. Så det spørs vel hva det er du ikke liker? Og når det gjelder egenskapene; all of the above... Hjelper også å være flink til å skrive. Ja, de legges ut. Noen legger dem ut like før forelesningen, men de fleste legger ut alt i sin helhet ganske tidlig. Ligger inne på mappen fot faget på MiSide. Anonymous poster hash: 2f40a...ae6 Takk for svar!! Kan vell ikke skylde på læreren, bortsettfra at hun var for snill, og kunne ikke så mye selv, men så for meg at det ble noe annet å studere det, fremfor å bære lære litt overfladisk om det og samtidig måtte ha mange andre fag, som på VGS? Men kan hende jeg bare lurer meg selv her, og at det ikke er noe for meg! Igjen, takk for svar 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå