AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #1 Del Skrevet 5. august 2015 Ringt helsestasjon uten å få svar og nå er det stengt for i dag så hører om noen har erfaring her. Min sønn på 6 uker fikk en grundig sjekk med blodprøver, lytting på hjertet osv da han var 4 dager grunnet komplisert fødsel, fikk da klarsignal om at alt var perfekt og vi ville ikke trenge oppfølging. Jeg har ikke behov for noe 6-ukerskontroll til meg men lurer på om det er viktig for babyer som tidligere har blitt grundig sjekket? Han har fin øyekontakt, spiser godt hver fjerde time, har lagt på seg normalt siden fødsel, sover godt og er veldig sterk i nakken. Anonymous poster hash: e0104...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #2 Del Skrevet 5. august 2015 nødvendig og nødvendig, men det skader jo ikke. Det er jo fint tilbud og bare få notert ned at alt er som det skal og ikke tar det lang tid heller. Anonymous poster hash: 3a2e0...b79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 5. august 2015 #3 Del Skrevet 5. august 2015 På 6 ukers kontroll får du også tilbud om å vaksinere mot rotavirus. I min kommune får mor også et spørreskjema for å fange opp en eventuell fødselsdepresjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #4 Del Skrevet 5. august 2015 På 6 ukers kontroll får du også tilbud om å vaksinere mot rotavirus. I min kommune får mor også et spørreskjema for å fange opp en eventuell fødselsdepresjon Ja, det hadde jeg glemt. Var jo rotarvirusvaksine da. Vi hadde også sånnt spørreskjema. Ville dratt Anonymous poster hash: 3a2e0...b79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #5 Del Skrevet 5. august 2015 Helsestasjons kontroller er frivillige, men hvorfor ikke benytte seg av tilbudet? Anonymous poster hash: 09934...f44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #6 Del Skrevet 5. august 2015 Skal du droppe 6mnd- og ettårskontroll også med samme begrunnelse?Anonymous poster hash: efba8...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #7 Del Skrevet 5. august 2015 På 6 ukers kontroll får du også tilbud om å vaksinere mot rotavirus. I min kommune får mor også et spørreskjema for å fange opp en eventuell fødselsdepresjon Åh, vaksine er viktig! Håper de svarer på tlf i morgen om ikke må jeg nesten bare troppe opp der.. TS Anonymous poster hash: e0104...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #8 Del Skrevet 5. august 2015 Skal du droppe 6mnd- og ettårskontroll også med samme begrunnelse?Anonymous poster hash: efba8...fec Tulling. Anonymous poster hash: e0104...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #9 Del Skrevet 5. august 2015 nødvendig og nødvendig, men det skader jo ikke. Det er jo fint tilbud og bare få notert ned at alt er som det skal og ikke tar det lang tid heller.Anonymous poster hash: 3a2e0...b79 Nei, ringer igjen i morgen og hører, bare håper ikke det er alt for lang ventetid, misforstod dette med timebestilling, trodde man skulle få timeavtale. Anonymous poster hash: e0104...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #10 Del Skrevet 5. august 2015 Nei, ringer igjen i morgen og hører, bare håper ikke det er alt for lang ventetid, misforstod dette med timebestilling, trodde man skulle få timeavtale.Anonymous poster hash: e0104...9bc Det er vanlig med timeavtale ja. her pleier vi bare sette opp time til neste kontroll når jeg er på en time. 6 ukerskotrollen ble vel satt opp i forbindelse med hjemmebesøket. Men du får nok tak i de i morgen, så får du svar når du kan få komme inn:) Anonymous poster hash: 3a2e0...b79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammatilprinsesse Skrevet 5. august 2015 #11 Del Skrevet 5. august 2015 De sjekker vel også hoftene igjen på 6-ukerskontrollen, vi ble iallefall sendt på sykehuset pga asymetri i hudfoldene på låret, og vi ble derfor fulgt opp med tanke på hofteleddsdysplasi. Ville ikke takket nei til denne:) Lykke til:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #12 Del Skrevet 5. august 2015 Noen ting viser seg senere enn rett etter fødsel. F.eks kan noen hjertefeil økende på og først være hørbare etter en tid. Mange punkter skal sjekkes flere ganger i spedbarnstiden for å følge opp ting som kan utvikle seg. Barnelegen mente ikke at dere skal slutte med rutinekontroll, bare at barnet har gjennomsnittlig risiko som andre barn.Anonymous poster hash: 6a774...907 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #13 Del Skrevet 5. august 2015 Takker så mye for svar, ringer definitivt i morgen Anonymous poster hash: e0104...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bush babe Skrevet 6. august 2015 #14 Del Skrevet 6. august 2015 6 ukers kontroll er viktig for barnet tenker jeg. Vi fikk ikke vaksine da, kun lege, men da sjekker de hele kroppen, og hvorfor ønsker du ikke dette? Alle barn blir sjekket på sykehuset også, så selv om barnet ditt fikk litt ekstra sjekk, ønsker helsestasjoenne en dobbelkontroll av hørsel/synhofter/hjertelyder etc etter seks uker, så det ville jeg tatt i mot hadde jeg vært deg. Det er ikke alltid like lett å plukke opp "feil" på en nyfødt, derfor ønsker de en ekstra etter seks uker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 6. august 2015 #15 Del Skrevet 6. august 2015 Helsestasjons kontroller er frivillige, men hvorfor ikke benytte seg av tilbudet? Anonymous poster hash: 09934...f44 Mener at du er påbudt å møte på de kontrollene? Siden barnet har rett på oppfølging, og du som forelder har en plikt å møte opp slik at det kan bli gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #16 Del Skrevet 6. august 2015 Mener at du er påbudt å møte på de kontrollene? Siden barnet har rett på oppfølging, og du som forelder har en plikt å møte opp slik at det kan bli gjort. Helsestasjonen er et frivillig tilbud, det er også frivillig å kontrollere barnet hos lege i stedet, eller vente med å oppsøke helsetjenesten til man ser et behov. Siden de fleste ikke er eksperter på spedbarnsutvikling, er det tryggest å få et proft og systematisk blikk på ungen. De jeg kjenner som er leger har prioritert å ta barnet sitt til helsestasjonen, selv om de er kvalifiserte til å jobbe der selv. Det er bare rutinekontroll og pludring så lenge alt er bra, men noen ganger finner man noe viktig.Anonymous poster hash: 6a774...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 6. august 2015 #17 Del Skrevet 6. august 2015 Alle barn blir jo grundige sjekket etter de er født. Men selvsagt er det viktig å følge opp legekontrollene seinere alikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #18 Del Skrevet 6. august 2015 Ja, har fått time til kontroll Anonymous poster hash: e0104...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #19 Del Skrevet 7. august 2015 Om det er gutt, kjenner de jo også på testiklene på seksukerskontrollen.Anonymous poster hash: efba8...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #20 Del Skrevet 7. august 2015 Det er jammen merkelig å mene at 6-ukers kontroll ikke er nødvendig. Er mye som kan skje på den tiden. Anonymous poster hash: 3d4bf...19f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå