Gå til innhold

Fjortis og mobiltelefonbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Help. Jeg. Blir. Sprø. 

Kanskje er jeg bare surmaga og gammel, kanskje er det bare en fase og kanskje har det ingenting å si i den store sammenhengen. Hun er tross alt skoleflink, fornuftig og pliktoppfyllende (dvs. når det gjelder lekser, hva angår å bidra i heimen snakker vi et heeeelt annet språk... :roll: )

Mobiltelefonen er som limt fast til kroppen hennes, den er en reservekroppsdel. Eller forresten, den virker å være viktigere enn både føtter og hode, hjerte og øyne. Uten mobiltelefonen er hun ingenting, et nervøst vrak. Hun går på do med telefonen i hånden. Går til sengs med den. Sitter med øynene plantet på skjermen når man prøver å snakke med henne. Det oppnås ikke kontakt med abonnenten... 

Jeg har varslet innstramminger nå når høsten kommer og skolen starter igjen. Hva skjer? Hun flirer av meg. "Særlig." Jeg gjør meg dønn seriøs og sier at "Bare vent og se, jeg har planer. Det er faktisk jeg som bestemmer." Da blir hun sint. Det er hennes telefon (betalt av meg, både telefon og abonnement), jeg kan ikke ta den fra henne. Jeg sier at vi kommer til å ha mobilfrie ettermiddager. Mobilfrie soner i helga. "Det bestemmer ikke du!" 

Jeg er oppriktig bekymret. Hva skjer med hodet til disse ungdommene, når det viktigste i verden blir å følge med på hva andre gjør på nettet? Det går i Snap, Instagram, Facebook, YouTube og serier. Det siste som skjer før man sovner, det første som skjer når man våkner. Når de er "sammen", sitter de i hver sin stol og glor på skjermer. Evt. glor på samme skjerm. De bare kommenterer, de snakker ikke sammen. De ser ikke på hverandre. 

Jeg har vært vikar på skolen hennes. I friminuttene ser man ikke øynene på elevene, for de er fiksert på en skjerm. Det er så trist at jeg får lyst til å grine. Jeg skulle virkelig ønske at skolen ble mobilfri. Virkelig. Hva trenger de egentlig mobiltelefonen til i løpet av skoledagen?

Sier ikke at mobilbruk er et ubetinget onde, for all del. Men når det tar fullstendig overhånd, når de blir rastløse, sure og kjeder seg så snart de blir fratatt skjermen... Jeg vil ikke at det skal være sånn. 

Jeg prøver å være et godt forbilde, men skal bli bedre. Merker selv at mobiltelefonen fort blir et tidsfordriv, noe å fikle med når man likevel bare sitter der, eller ligger på sofaen... 

Dere andre som har unge tenåringer: Har dere noen som helst form for regler rundt mobilbruk, eller er det fritt fram? Hva blir resultatet av fritt fram? Hvordan kan man begrense mobilbruken, uten at man blir utenfor og går glipp av noe? 

Anonymous poster hash: 78590...565
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å ha mobiler ved matbordet. Og når dere har besøk.

At hun lærer å slå av tlf om dere er på besøk,på kafé osv.

Holder ikke med lydløs.

Der kan du begynne

Anonymous poster hash: 3f17a...175

AnonymBruker
Skrevet

Enig at du bør begynne smått. Mobil ved matbordet er forholdsvis enkelt å håndheve. Ligger hun lenge på den før hun sovner? Hvis det er noe trøst går det i YouTube her også, bare gutt. Han er ikke såå gira på instagram og Facebook.

Anonymous poster hash: 662ac...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente på 14 og det er det samme her. Hun må legge vekk mobilen når vi spiser middag, men bortsett fra det har vi ingen regler. Hun gjør det bra på skolen, går på trening og har venner. Jeg er ikke bekymret.

Anonymous poster hash: 73009...bfe

• Liker 1
Skrevet

Datteren til samboer er 14 år, og høres ut som datter til TS, 

Mobilen er limt fast i hånden, og det tas selfies dagen lang her. 

Hun er forferdelig forfengelig og opptatt av utseendet sitt.

Hun går ikke ut og er med venner, sitter heller inne og fikler med telefonen. 

Men far reagerer ikke på mobilbruken, og da gidder jeg faktisk ikke å bry meg. 

Hjemme hos mor er det visstnok fri mobil/nettbruk, så da har det lite å si at jeg lager regler.

Men jeg kjenner det irriterer meg... 

AnonymBruker
Skrevet

la dem betale abonnement selv.

Anonymous poster hash: 87efa...bd6
AnonymBruker
Skrevet

Skru av wifi

Anonymous poster hash: 9bade...a03

• Liker 2
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Vel, det er slik det er, trist nok. Ganske så normal. Om hun gjør det bra ellers og er flink, så burde du ikke legge så mye i det. Alle har mobiltelefoner idag, og alle bruker de til mer en bare ringing og teksting. 

Det går jo ant å foreslå en dag i uken f.eks der dere har film eller brettspill, noe man kan gjøre sammen som får henne litt vekk fra telefonen? Jeg hadde hvertfall satt pris på en slik dag (bortsett fra helger) i uka. Og ikke bruke mobil med matbordet er en grei regel, men at hun tar den med på do og til senga er hvertfall ikke noe å henge seg opp i. De gjør de aller, aller fleste. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, når jeg ikke bruker mobil eller pc, så blir jeg bare sittende å stirre ut i lufta. 

Har slettet både snap og facebook, og når det ikke er noe å lese her inne så blir det stirring i lufta.

Og slå av wifi fungerer ikke, man har jo mobilnett. Livet i dag leves jo på internett, uten har man ingenting. Også har det jo mye med andre og gjøre også. La oss si at man har friminutt, alle vennene sitter på mobilen og da har man liksom ikke noe valg enn å gjøre det selv heller.

Ellers har jeg ikke noe svar.

Anonymous poster hash: 512cc...a3a
Skrevet

Hold på at det kommer til å bli innført regler angående mobilbruk. Viktig at hun ser at du faktisk gjør det du sier. Og husk at du må gå frem som et godt eksempel ift eget mobilbruk. Tenk over når du bruker mobilen din. Lett for at man bruker den mer enn man selv tror og i sammenhenger hvor man ikke har bruk for den. 

Husk at mange bruker mobilen (nettbrett og pc også) svært mye. Det er blitt en del av hverdagen til de fleste. Derfor bør reglene for mobilbruk være realistisk. 

F.eks. at mobilen skal legges en spesiell plass om natten. Skaff henne vekkerklokke dersom hun mener mobilen "må" brukes til det. Mobil, nettbrett og pc går dessverre ofte utover søvnen til unge (men også voksne).
La måltider være mobilfrie. Dersom den ringer eller en får melding så kan det svares etterpå.
Ved samtaler/kommunikasjon skal man legge mobilen fra seg og ikke drive å se opp og ned i mobilen.

Ikke bruke mobilen når dere har besøk eller er i besøk. Isåfall la den ligge i jakkelommen/vesken slik man trekker seg unna om man må sjekke noe på mobilen. 

Dersom hun ikke følger reglene, surmuler lenge e.l. så får du be henne betale abonnement selv og betale for ny mobil den gang hun trenger det. Du bør selvfølgelig si konsekvensen av å ikke følge reglene til henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...