Gå til innhold

Nok en gavetråd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det florerer av disse om dagen, men tillater meg likevel å opprette en ny. Dette er greia: Jeg skal i et bryllup på lørdag. Brudeparet har bedt om hjelp til å lage diverse mat - helt ok! Bruden stiller imidlertid tydelige, og etter min mening, litt i overkant voldsomme krav til oss som skal hjelpe. Jeg skal f.eks. ha med ost. Bruden vil at dette skal ligge på et fat av slik og sånn type, det må jo se pent ut og matche. Dette er et fat jeg ikke eier. Det koster nesten 300,- og det virker som at bruden mener at jeg skal gå og kjøpe dette. Videre stilles det krav til hva som skal ligge på fatet; det skal være så og så mye av den type ost, av den, av den og av den. I tillegg skal det være masse fersk fiken. Jeg mener virkelig ikke å være gnien her, men ost er dyrt. Og dette fatet koster penger. Jeg regnet litt på det og med fatet og det som skal ligge på, kommer det lett opp i en 700-800,-. Og så er det jo gave i tillegg. Og medbragt alkohol. Er det bare meg, eller er dette litt i overkant?

Anonymous poster hash: 7a7b2...423
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg bakte (og betalte) bryllupskaken til oss, istedetfor gave selvsagt. Du kan vel si det, at du kjøper fatet og fikser dette, som presang (så får hun fatet)? Og medbrakt alkohol? Da er det et spleiselag, og ytterligere presang trengs ikke.

Lag et kjempefint ostefat etter brudens ønske, og gi dem det med et kort.

Anonymous poster hash: 6060a...dc4
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg bakte (og betalte) bryllupskaken til oss, istedetfor gave selvsagt. Du kan vel si det, at du kjøper fatet og fikser dette, som presang (så får hun fatet)? Og medbrakt alkohol? Da er det et spleiselag, og ytterligere presang trengs ikke.

Lag et kjempefint ostefat etter brudens ønske, og gi dem det med et kort.

Anonymous poster hash: 6060a...dc4

Enig. Du trenger ikke gi gave utenom ostefatet. Så får hun heller bare bli sur. 

Anonymous poster hash: 416b0...be4

Skrevet

Når tjenesten er så tidkrevende og dyr ville jeg sett på den som gaven. Kanskje brudeparet også gjør det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan så egentlig invitasjonen til dette bryllupet ut?

"Kjære [navn].

Vi har gleden av å invitere til bryllup på [dato].

Bryllupet blir et spleiselag mellom brudeparet og gjestene. Vi stiller med glass, dere tar med drikke. Vi stiller med pinlig spesifikke detaljer og skyhøye krav, dere stiller med mat og fat. Vi stiller med gaveliste (det er mye jobb å lage disse, altså!), dere tar med gave.

Eller i korte trekk: vi ordner bryllsdatoen, dere er rekvisitter og fikser alt annet.

Capisce?

Koz og klemz,

Brudeparet."

Anonymous poster hash: 266e2...db1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gi evt kun en flaske vin i gave...

Heng på et kort hvor du skriver noe som: Her er en vin som passer til fremtidige ostefat! Til lykke med dagen!

Og angående fat, evt så gir du blaffen (kun bruden vil merke seg typen så sant du har samme type, dvs glass, porselen osv...) evt så kan du jo gi fatet i gave da...

Anonymous poster hash: 47be7...983

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. Det er godt mulig jeg går for fatet og maten på det som gave. Brudeparet har ikke sagt noe om at de anser dette som gave, men at jeg "bidrar litt til festen". Synes hele greia er ganske pinlig, egentlig, og kan ikke forstå at de ikke opplever det på samme måte.

Gjest Magnifiq
Skrevet

I dette tilfelle er vel maten gaven?

Skrevet

For ei kjerring denne bruden er.

Hva med brudgommen? Er de ikke et par som planlegger dette sammen? ;)

Jeg ville ansett osten som gave og tatt med fatet hjem hvis jeg måtte ha med eget drikke! :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mitt bryllup ønsket jeg at gjester som er rågode på kake kunne bake ei, og tok det som gave. Det du beskriver er jo umenneskelig om de ønsker gave i tillegg!

Nei, sett på et kort og gi de eventuelt fatet i gave!

Anonymous poster hash: 10310...77c

Skrevet

Send henne SMS med kontonummeret ditt, og skriv "her er kontonr. mitt, ost og fat ble XXX kr" ;)

• Liker 2
Skrevet

Send henne SMS med kontonummeret ditt, og skriv "her er kontonr. mitt, ost og fat ble XXX kr" ;)

He, he, he, hvis TS gjør det så vil jeg gjerne høre om etterspillet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vllle gitt både ost og fat i gave. det seg jeg de fleste andre også  ville gjort. Jeg vill ikke tatt med mg fatet hjem og kun gitt osten.

Anonymous poster hash: 7ecb4...b0d
Skrevet

Ost og fat er mer enn god nok gave spør du meg. Jeg pleier ikke å gi for mer enn 500 kr selv...

Skrevet

Hva med brudgommen? Er de ikke et par som planlegger dette sammen? ;)

Jeg ville ansett osten som gave og tatt med fatet hjem hvis jeg måtte ha med eget drikke! :fnise:

ER ikke det inntrykket jeg sitter med nei.

AnonymBruker
Skrevet

Godt å se at flere enn meg reagerer på dette opplegget. Hadde jeg vært tøff nok hadde jeg sendt smsen som blir foreslått, men det er jeg ikke. Jeg har derimot bestemt meg for å gi et kort hvor det står at de kan beholde fatet. Dette er et par hvor begge jobber, jeg er student og kan bli økonomisk ruinert av mindre.

Skrevet

Jeg er nok heller ikke tøff nok til å sende en slik sms, TS! Din løsning er nok best :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...