Gå til innhold

Friluftsavdeling fra 3 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere? Er jeg hysterisk?

Gutten vår går over på storebarnsavdelingen nå (3-6 år). Han fyller straks 3. De har 2 avdelinger, som bytter på å være inne, og ute i skogen, annenhver uke. Jeg har jo såklart visst dette hele tiden, men jeg har vel hatt litt romantisk syn på utebarnehage, og nå har jeg kalde føtter. Plutselig er gutten min "stor" og skal være i skogen annenhver uke. Da må de først reise med buss, med bussbytte, i en halvtime, så gå et lite stykke til utestedet. For det første reagerer jeg på at de bærer alt selv. Vannflaske med vann, matpakke og skift veier jo litt for en liten kropp. Kan det slite på ryggen deres?

Det som bekymrer meg mest, er at de ikke har noe sted å gå inn om været blir skikkelig dårlig, og vi bor jo i Norge, så været blir stadig skikkelig dårlig... De har en lavo hvor de har hvilestund midt på dagen, ellers er de kun ute, og alle måltider spises ute (ett varmt måltid, pluss matpakke). Kan det være noe hyggelig for de små å sitte ute i -10 å spise matpakka si??

Det er jo selvfølgelig teit å begynne å tenke på dette nå, men tida gikk plutselig så fort, og så føltes han ikke så stor allikevel, når han plutselig skulle begynne på storebarnsavdeling...

De er ute i skogen 4,5 time, inkl en halvtimes hvilestund midt på dagen, så det er jo ikke allverdens lenge. Og gutten er jo veldig glad i å være ute. Pappaen mener det blir kjempebra. Når alt kommer til alt, må vi jo bare se an hvordan guttungen trives.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungene i min barnehage stortrivdes oftest med turdagene. Noen få som var litt sutrete i bratte bakker og sånt, men de fleste koste seg og sto på. Det var i Bergen, sjelden -10 der, men med god bekledning går mye bra, og dere har kanskje ofte fint akeføre? Det var helt skremmende å se hvor lite motoriske ferdigheter enkelte av barna hadde da de startet som 3-åringer, såpass at jeg klandrer foreldrene i mitt stiller sinn. De hadde kjempegodt av å bli utfordret og få mestre!

Anonymous poster hash: afcf3...a1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt dem om hva de gjør når det feks er -10 eller kaldere? Vet om barnehager med slik ordning, da er de i barnehagen når det er for kaldt, mangler personale, har møtedag osv.

Ellers tror jeg barn i utebarnehager har det stort sett bra. Det er ofte mindre sykdom blant barna, mindre konflikter mellom barna, og de får jo helt klart mer aktivitet og motorisk utfordring. Det stiller kanskje litt mer krav til foreldrene som bør sørge for gode klær og sko, god sekk. Har barnet god og passelig sekk tror jeg ikke det er noe problem å bære det du nevner :)

Anonymous poster hash: 4875c...5b9

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

For en heldig gutt!!

Dette kunne jeg ønske mitt barn fikk være med på.

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg høres helt fantastisk ut! 4,5 timer ute er ingenting, og en liten sekk med mat og drikke kan en 3-åring bære selv.

De har nok alternativer på de kaldeste dagene, men er jo bare å spørre barnehagen?

De aller fleste barn koser seg ute; de kan rope, løpe, klatre og styre uten voksne som hysjer og kjefter for at de bråker. De får utfordre seg ut utvikle seg motorisk. Skjønner det kan være litt skummelt at lille er blitt så stor, men vil tro dette er noe som går kjempegreit, og de har erfaring med forskjellige situasjoner (vær og vind, få voksne, små barn osv)

Anonymous poster hash: 88853...ee7

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som en super løsning der han får "to fluer i en smekk"! Både "vanlig" barnehage og utebarnehage!

Mange blir slitne av overgangen mellom småbarn og storbarn, men bortsett fra det synes jeg ikke du skal engste deg! Han klarer helt fint å bære sekken, og han kommer sikkert til å kose seg! Når det er for kaldt, har de garantert løsninger for det.

Her er jeg enig med pappa'n ;) Jeg har jobbet i ti år i barnehage med både små og store, og treåringer klarer stort sett alt de vil! ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere? Er jeg hysterisk?

Gutten vår går over på storebarnsavdelingen nå (3-6 år). Han fyller straks 3. De har 2 avdelinger, som bytter på å være inne, og ute i skogen, annenhver uke. Jeg har jo såklart visst dette hele tiden, men jeg har vel hatt litt romantisk syn på utebarnehage, og nå har jeg kalde føtter. Plutselig er gutten min "stor" og skal være i skogen annenhver uke. Da må de først reise med buss, med bussbytte, i en halvtime, så gå et lite stykke til utestedet. For det første reagerer jeg på at de bærer alt selv. Vannflaske med vann, matpakke og skift veier jo litt for en liten kropp. Kan det slite på ryggen deres?

Det som bekymrer meg mest, er at de ikke har noe sted å gå inn om været blir skikkelig dårlig, og vi bor jo i Norge, så været blir stadig skikkelig dårlig... De har en lavo hvor de har hvilestund midt på dagen, ellers er de kun ute, og alle måltider spises ute (ett varmt måltid, pluss matpakke). Kan det være noe hyggelig for de små å sitte ute i -10 å spise matpakka si??

Det er jo selvfølgelig teit å begynne å tenke på dette nå, men tida gikk plutselig så fort, og så føltes han ikke så stor allikevel, når han plutselig skulle begynne på storebarnsavdeling...

De er ute i skogen 4,5 time, inkl en halvtimes hvilestund midt på dagen, så det er jo ikke allverdens lenge. Og gutten er jo veldig glad i å være ute. Pappaen mener det blir kjempebra. Når alt kommer til alt, må vi jo bare se an hvordan guttungen trives.

Herregud...... .............  ............

Anonymous poster hash: 1bb24...816

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i barnehage som var veldig mye ut hele året, elsket det. Har ikke barn selv, men tantebarna mine går i barnehage der de er ut på tur fire dager hver uke, i all slags vær. Ungene liker det! Så lenge de er godt kledd går de helt fint. De har lavvo der de kan gå inn for hvil og mat, enkelte dager har de laget suppe på primus, lagt bål e.l. når været har vært ille. Blir sjelden minus ti her heller. Ungen lærer motorikk, de får klatre og leke, de koser seg. Å bære mat, vannflaske og skift er ikke for mye for en treåring, du må bare skaffe han en skikkelig sekk. Hvis ungen ikke trives så får du bytte barnehage. 

Anonymous poster hash: 58558...a1e
Skrevet

Dette er ikke noe å bekymre seg for så lenge dere skaffer ordentlig utstyr. Barna får jo oppleve en helt ny verden hver eneste dag! 

AnonymBruker
Skrevet

Har bare gode erfaringer fra friluftsbarnehage. Og vi bor i Finnmark, hvor vinteren er lang og kald.

Friluftsbarnehagebarn blir veldig selvstendige og får styrket selvtillit, er min erfaring. :)

Lykke til, det går bedre enn du tror!

Anonymous poster hash: 46dd6...c9f
Skrevet

Takk for hyggelige svar, og jeg har også beroliget meg selv i dag. Er jo det jeg har tenkt hele tiden egentlig, at det høres flott ut med én uke inne og én uke ute, men så tok plutselig hønemor overhånd. 

Riktig utstyr og klær har vi alltid vært veldig nøye på og skal bli enda mer nå! 

Skrevet

Du må prøve å stole på at barnehagen driver forsvarlig drift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...