Gå til innhold

SFO - hvilket inntrykk har dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår har nettopp begynt i SFO. Jeg synes det virker litt stusselig der, med tafatte voksne ansatte som stort sett sitter i en klynge og drikker kaffe, og små barn som ikke kjenner hverandre, og må klare seg selv, og organisere leken alene. Må minne meg selv om at dette ikke er barnehagen, det skal sikkert være slik.

Er dere andre med nye barn på SFO fornøyde?

Anonymous poster hash: 912f5...386
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er fornøyd- NÅ :)

Men jeg fikk også litt "sjokk" over hvor fritt og hvor lite opplegg det er på SFO kontra barnehage. Det er en helt annen verden. Og på høstens første foreldremøte var det mange foreldre som etterlyste flere kurs, turer, aktiviteter i fellesskap, og det ene med det andre.

Men, etter hvert som skolen er godt i gang og barna blir mer kjent, går det seg til. På vårens foreldremøte var det ingen som ønsket mer opplegg, alle var fornøyde med frilek...

Og husk, er det spesielle hensyn som må tas er det bare å snakke med personalet! De er der jo for å passe på, men generelt forventes det nok at barna er noe mer selvdrevne enn i barnehagen. Det betyr ikke at de ikke mer enn gjerne trår til hvis et barn sliter litt ekstra med noe eller trenger ekstra oppfølging :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er fornøyd med Sagdalen sålangt :)

Anonymous poster hash: de8c1...4cb
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg noe personlig erfaring med SFO da barnet mitt ennå er litt liten for den slags. :) Men vi treffer ofte på forskjellige SFO når vi er ute på lekeplassen og den slags. Og jeg kjenner det at jeg gleder meg ikke til mitt barn blir så stort at det skal gå på SFO.

Makan til late mennesker, gir totalt faen i barna. Helt merkelig å være vitne til. De er mer opptatt av mobil, snakke med hverandre og snike seg vekk for å røyke. Har ennå ikke truffet et menneske som har vært over 30 som har vært med disse SFO. Har og vært vitne til en del hendelser som ikke er ok, disse har jeg rapportert videre til skolen de tilhører.

Nei, hadde jeg hatt et valg så hadde jeg aldri sendt barnet mitt på SFO.

Anonymous poster hash: 20f8b...52e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var/er vi strålende fornøyd. Det er masse opplegg, turer, aktiviteter, barna er delt inn i grupper, ekstra bemanning på førsteklassingene, de øver på selvstendighet i løpet av hele første året (gå alene til matsalen, ordne seg i garderoben) osv. Fast kontakt blant personalet, lederen har jobbet der i over ti år, og vet hva som funker. Ga et bunnsolid inntrykk.

Anonymous poster hash: c4a2b...8eb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her... ja, det går seg sikkert til. Men hadde det vært min arbeidsplass, ville jeg vært litt i forkant nå disse første dagene, og når ei lita jente på fem og et halvt kommer dit alene og ikke kjenner noen, ville jeg i allefall spurt om hun ville sette seg ned og tegne litt, eller samle en gjeng av barn som ikke kjenner mange andre, og sette i gang et legobyggeprosjekt eller hva de nå driver med. Ville prøvd å la barna bli kjent, brukt disse første dagene til det! Det er ingenting som skjer, ingen organisering.... Jaja, de som jobber der vet vel kanskje at dette funker, og former sterke individer, eller noe... Får ha trua på det.

Skrevet

Min jente begynte på SFO i forgårs, og jeg hadde litt delt inntrykk - jeg synes også de ansatte manglet litt initivativ, men jeg er rimelig sikker på at dette henger sammen med omveltningen fra barnehagen, samt at det er mange flere barn på SFO enn det er på avdelingen i barnehagen. De rekker ikke over alt, og barna må klare mye mer selv. Sånn er det bare. Men jeg synes også at de første dagene må førsteklassingene prioriteres og tas vare på, særlig de som ikke kjenner noen fra før. TS, hva synes datteren din om møtet med SFO?

For min del tror jeg mye skjedde da jeg var gått, min jente er i hvert fall blid og fornøyd og har blitt kjent med noen barn, blant annet en som skal gå i klassen hennes. I dag kunne jeg gå etter bare 5 minutter uten problem, og de ansatte sier alt har gått fint.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har mitt barn gått på SFO i et par år. Men der er de voksne lite interessert i barna og finner på svært lite ting. Helt greit med frilek, det setter barna pris på. Men i skoleferiene så hadde det vært greit om de gikk en tur el. Når jeg henter barnet så aner ikke de ansatte hvor hun er engang. Det synes jeg er litt skummelt, hun kunne jo vært borte for alt de vet. Og sånn har det vært siden hun begynte der i 1 klasse. 

Jeg er ikke imponert. Koster mye penger gjør det også.

Anonymous poster hash: 219d0...5ca
AnonymBruker
Skrevet

Det er en STOR overgang fra barnehagen, både for små og store.

Men det skal sies at det er store forskjeller på den enkelte SFO også. Vi hadde et par år med eldste, der SFO var bare drit. Så kom det ny ledelse og ALT ble bedre. Så yngste har hatt en fantastisk SFO, selv om det er akkurat samme folk som jobber der. Det med flinke ledere er alfa omega.

Anonymous poster hash: 27a46...9d6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, hva synes datteren din om møtet med SFO?

Min datter syntes det var helt OK på SFO. Bare jeg som reagerer på de tingene hun forteller... en gutt dro henne hardt i armen for å få henne med seg over en bilvei som det IKKE var lov å krysse. Ingen voksne i nærheten. Hun sitter visst mye alene, og det er det flere som gjør. En gutt som ikke snakket til noen hele dagen, for han kom fra et annet land og kunne ikke norsk, så han hadde ingen venner. Jeg reagerer på at de som jobber der ikke er tidlig ute med å få en sosialt fungerende grupper, der alle blir inkludert. Hun hadde ikke snakket med noen voksne i løpet av den første dagen. Ingen! De voksne hang sammen i en stor kaffedrikkende gruppe de gangene jeg var innom, i stedet for å spre seg rundt i de ulike arealene og følge med. Det var endel slike ting.... som hun bare ramset opp uten å bry seg om det, mens jeg syntes det var litt ille. De ansatte kunne anstrengt seg litt mer helt i starten, for å få det sosiale i riktig retning.

Da jeg leverte henne i dag, lette vi etter en voksen for å si fra om at hun var her. Da vi fant en, sa hun til min datter "Hei, Ina! Det var vel det du het..?" Nei, min datter heter ikke Ina. Føles ikke helt bra å forlate henne der, men det er vel bare jeg som overbeskytter.

AnonymBruker
Skrevet

Vår SFO er sånn passe. Det er ikke noe opplegg bortsett fra i ferier. Sønnen min sier han synes det er kjedelig der, og det vet jeg mange andre også synes (det er ikke mange barn fra 3 og 4 trinn som bruker SFO).

Anonymous poster hash: 9470d...0f7
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leverte henne i dag, lette vi etter en voksen for å si fra om at hun var her. Da vi fant en, sa hun til min datter "Hei, Ina! Det var vel det du het..?" Nei, min datter heter ikke Ina. Føles ikke helt bra å forlate henne der, men det er vel bare jeg som overbeskytter.

Hvis hun bare har gått der 2-3 dager, er det ikke så rart at de ikke husker navnet hennes. Jeg jobber som lærer, og det tar noen dager til en hel uke, før jeg kan navnene på alle elevene når de er nye. 

Anonymous poster hash: 92163...d1d

• Liker 3
Skrevet

Min datter syntes det var helt OK på SFO. Bare jeg som reagerer på de tingene hun forteller... en gutt dro henne hardt i armen for å få henne med seg over en bilvei som det IKKE var lov å krysse. Ingen voksne i nærheten. Hun sitter visst mye alene, og det er det flere som gjør. En gutt som ikke snakket til noen hele dagen, for han kom fra et annet land og kunne ikke norsk, så han hadde ingen venner. Jeg reagerer på at de som jobber der ikke er tidlig ute med å få en sosialt fungerende grupper, der alle blir inkludert. Hun hadde ikke snakket med noen voksne i løpet av den første dagen. Ingen! De voksne hang sammen i en stor kaffedrikkende gruppe de gangene jeg var innom, i stedet for å spre seg rundt i de ulike arealene og følge med. Det var endel slike ting.... som hun bare ramset opp uten å bry seg om det, mens jeg syntes det var litt ille. De ansatte kunne anstrengt seg litt mer helt i starten, for å få det sosiale i riktig retning.

Nei, jeg forstår at du reagerer på disse tingene. Jeg ville ha tatt det opp med SFO-leder. Du ønsker jo bare at din datter skal ha det best mulig på skolen, og det bør også være målet til SFO.

I informasjonsskrivet til SFO som jeg har fått, virker opplegget veldig bra. Jeg håper det viser seg å være tilfelle :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt delt erfaring.
Sønnen vår gikk i kommunal SFO da han gikk i første klasse, men mistrivdes totalt, så fra 2.klasse fant vi en annen løsning. Hadde omtrent samme erfaring som flere her. De ansatte var uengasjerte, ungene gikk stort sett på selvstyr og det var ingen organisering.
Da datteren vår skulle begynne på skolen hadde det startet opp et privat alternativ, knyttet til idrettslaget. Disse var vi kjempefornøyde med. Her jobbet det kun unge mennesker, mange av de elever ved idrettslinja på vgs, samt andre som var tilknyttet idrettslaget som trenere ol. Altså ingen pedagoger.

Ungene opplever masse, de får testet ut forskjellige idretter, de har opplegg hver dag, får servert varm mat hver dag og masse annet positivt.
I tillegg er prisen det samme som på det kommunale alternativet, så valget er veldig enkelt.
Jeg vet det er foreldre som ikke tør sende ungene sine til det private alternativet fordi "det jobber jo ingen pedagoger der", men alle som har ungene sine der er kjempefornøyde. Når man vet at "pedagogene" på kommunal SFO stort sett er mest opptatt av å drikke kaffe eller skravle med hverandre ser jeg ingen grunn til å velge dette foran privat alternativ.

Anonymous poster hash: 6bbb7...80f
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg forstår at du reagerer på disse tingene. Jeg ville ha tatt det opp med SFO-leder. Du ønsker jo bare at din datter skal ha det best mulig på skolen, og det bør også være målet til SFO.

I informasjonsskrivet til SFO som jeg har fått, virker opplegget veldig bra. Jeg håper det viser seg å være tilfelle :)

Så fint at din datter ser ut til å trives, og opplegget der virker ganske bra.

Jeg tenker også at selv om SFO varer hele dagen denne uken og neste, så er det jo snart skolestart, og da blir det heldigvis (forhåpentligvis) litt strammere rammer rundt hverdagen. :)

Gjest Magnifiq
Skrevet

Uff.. Jeg vet ikke helt.

Min datter har begynt på en ny skole (hun har gått i bhg et annet sted, og hun var temmelig lei seg i går etter at jeg hentet henne på SFO.

Hun hadde ikke hart noen å leke med, de andre jentene kjente hverandre fra før.

Hun hadde spurt noen om å få være med å leke, men de hadde sagt nei, så hun hadde vært sammen med en voksen hele dagen.

Jeg etterlyser litt initiativ fra de voksne til å hjelpe slike som min datter (som ikke kjenner noen), til å få være med de andre å leke.

Ga de beskjed om det da jeg leverte i dag, så håper hun har hatt en bedre dag i dag, og at hun har fått hjelp til å bli med i leken.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun bare har gått der 2-3 dager, er det ikke så rart at de ikke husker navnet hennes. Jeg jobber som lærer, og det tar noen dager til en hel uke, før jeg kan navnene på alle elevene når de er nye. 

Anonymous poster hash: 92163...d1d

Ja, jeg hadde heller ikke klart å huske navn etter så kort tid. Men jeg synes det er litt dumt å bare gjette på et navn, eller kalle noen ved et navn før de er rimelig sikre, fordi det kan være litt ubehagelig for en skolestarter som er litt usikker fra før, og når endelig noen snakket til henne, så visste de ikke hvem hun var. De kunne heller bare sagt "Hei, så fint å se deg!" el.l.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at de voksne er relativt flinke til å gi barna omsorg der det er behov for det. Likevel var det en jente som gråt en god del da vi skulle krysse oss ut derfra i går, og det var i alle fall ikke noe kom-og-kos-med-meg-mens-jeg-snakker-med-de-som-skal-gå-holdning fra den som var der da. Så akkurat det reagerte jeg kanskje litt på. 

Likevel tok de seg godt av mitt barn som var mer klengete enn jeg hadde trodd det ville bli. Jeg sa jo i fra til de ansatte om det. 

Minuset fra min side er at de ikke hadde lest gjennom mitt barns papirer (det har IOP på skolen). Med tydelige språk-utfordringer hadde det vært et stort pluss om alle de ansatte hadde vært godt informert på forhånd til den første dagen. Savner altså et større samarbeid mellom skole og SFO.

Mitt barn har heldigvis kommet helt inn i "gamet" nå da sosialt, og det kjenner mange personer der. Det bruker ikke lang tid på å bli trygg på nye personer heller, det var plassen der som var uvant første dagen.

Anonymous poster hash: 4168f...308
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff.. Jeg vet ikke helt.

Min datter har begynt på en ny skole (hun har gått i bhg et annet sted, og hun var temmelig lei seg i går etter at jeg hentet henne på SFO.

Hun hadde ikke hart noen å leke med, de andre jentene kjente hverandre fra før.

Hun hadde spurt noen om å få være med å leke, men de hadde sagt nei, så hun hadde vært sammen med en voksen hele dagen.

Jeg etterlyser litt initiativ fra de voksne til å hjelpe slike som min datter (som ikke kjenner noen), til å få være med de andre å leke.

Ga de beskjed om det da jeg leverte i dag, så håper hun har hatt en bedre dag i dag, og at hun har fått hjelp til å bli med i leken.

Så bra du ga beskjed! Håper mange andre foreldre også gjør dette, slik at de som jobber der blir minnet på at de må engasjere seg litt i arbeidet sitt. Jeg skal også si fra i dag når jeg henter henne at de må prøve å hjelpe min datter til å få bli med i lek, siden hun ikke kjenner mange andre.

Håper jenta de snart finner noen å leke med. Min jente har også gått på en annen barnehage enn de fleste andre, og det er vanskelig å komme inn i gjengen når noen andre leker sammen. Jeg spurte min datter om hun ikke lekte med noen av jentene fra nabolaget vårt. Nei, de lekte allerede med noen andre, da går det visst ikke an å bli med i leken... Slikt synes jeg de voksne skulle tatt tak i. Var i allefall det jeg regnet med.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss får de heldigvis på seg navnelapper de første dagene, og de voksne er nøye med at vi krysser barna inn og ut. Mvh AB 12:04.

Anonymous poster hash: 4168f...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...