AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Noe er jo relativt innlysende, som f.eks regntøy, utedress, nok klær om vinteren osv. Men hva med vanlige klær? Hva går dere i/ungene deres bhglærere i? Hva slags annet tøy er viktig som barnehagelærer? Sko? Jakker osv. Bør man investere mye i gode uteklær? Anonymous poster hash: 69c60...9da
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 Noe er jo relativt innlysende, som f.eks regntøy, utedress, nok klær om vinteren osv. Men hva med vanlige klær? Hva går dere i/ungene deres bhglærere i? Hva slags annet tøy er viktig som barnehagelærer? Sko? Jakker osv. Bør man investere mye i gode uteklær? Anonymous poster hash: 69c60...9da Har du fått jobb i barnehage? Evt hva er stillingen din i barnehagen? Anonymous poster hash: c00b2...32f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Har du fått jobb i barnehage? Evt hva er stillingen din i barnehagen? Anonymous poster hash: c00b2...32f Assistent/vikar Men har planer om å studere om ett år, så jeg vil jo søke fulltidsjobb om fire år. Men siden jeg skal mest sannsynlig jobbe i bhg det neste året er det vel best å ha ordentlige klær. TS Anonymous poster hash: 69c60...9da 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Assistent/vikar Men har planer om å studere om ett år, så jeg vil jo søke fulltidsjobb om fire år. Men siden jeg skal mest sannsynlig jobbe i bhg det neste året er det vel best å ha ordentlige klær. TS Anonymous poster hash: 69c60...9da Så fint! Noen barnehager kjøper inn yttertøy og skotøy til de ansatte til bruk på jobb. Det kan være greit å spørre om det er en slik ordning der du har fått jobb, før du investerer mye penger i slikt (dersom du ikke allikevel trenger å kjøpe dette tøyet og skotøyet uansett til fritiden). Anonymous poster hash: c00b2...32f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Noe er jo relativt innlysende, som f.eks regntøy, utedress, nok klær om vinteren osv. Men hva med vanlige klær? Hva går dere i/ungene deres bhglærere i? Hva slags annet tøy er viktig som barnehagelærer? Sko? Jakker osv. Bør man investere mye i gode uteklær? Anonymous poster hash: 69c60...9da Det er viktig å ha klær og skotøy som holder deg varm når det er kaldt og tørr når det er vått. Ofte er man ute i flere sammenhengende timer med barna og bekledningen er derfor svært viktig Anonymous poster hash: c00b2...32f 1
ViljaH Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 I vår barnehage varierer det. Alle har uteklær som holder dem varme og tørre. Noen har heldress, andre har goretex bukse/jakke. Inne så har de ansatte pent hverdagstøy. Ingen som går i utvaskede joggebukser og slitne gensere.. 1
Ultiva Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 De har investert i utetøy til de ansatte i vår barnehage så hør med bhg før du shopper. Våre går i FUS-bhg. Klærne til de ansatte hos oss er helt vanlige hverdagsklær og en god del tights og hverdagskjoler som er myke og behagelige. Ei som går i veldig baggy klær og det ser veldig gjennomført og kult ut på henne. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Hva går ungene deres bhglærere i?Anonymous poster hash: 69c60...9da Regner med at du mener "barnehagelærerne til barna deres"? Har ikke for vane å være språkpoliti altså men treåringen min har bedre setningsoppbygging enn det. Bare bruk behagelige hverdagsklær som du ikke er redd for å få søl på, og kjøp rimelig og effektivt utetøy. Varmedress er f eks helt topp.Anonymous poster hash: 1d2c8...dee 4
melatonin Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 Jeg er ingen ekspert, har ikke barn i bhg. Men jeg var utplassert to ganger i barnehage da jeg gikk barn og ungdomslinja. Lærerene hadde på seg normale klær som var behagelige, og som ikke var veldig utringet elller avslørende, dvs passede klær. Var det 2 uker før jul og alle ansatte hadde sydd seg svarte kjoler og hadde røde strømpebukser og rød genser, de så veldig fine ut. De brukte mye farger og morsomme smykker. Ute hadde alle skikkelige varmedresser og svære varme sko. De hadde flere skift med sokker og votter. Jeg som ikke er veldig glad i barn i hverdagen ellers trivdes faktisk veldig godt, lykke til og kos deg i ny jobb! 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Hos oss har de en ordning så de kjøper uteklær billig via en leverandør. Noen har heldresser, andre todelte, skikkelig regntøy og gode støvler og goretex tursko bl.a. Inne går de helt vanlig kledd, men gjerne tights og topp, joggebukser (ikke slitne "kosebukser") eller annet som passer til at de faktisk er på gulvet og i lek med ungene. Mange bruker t-skjorter/piquetskjorter med barnehagens logo. Vår bhg er så mye ute som mulig, så i likhet med ungene er det mye ull og superundertøy blandt de voksne også høst-vinter-vår. Anonymous poster hash: 6a5de...bad 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Det viktigste for meg er at innetøyet er behagelig og praktisk. Når du skal ut og ha på fullt regntøy, så er det godt at klærne på innsiden sitter greit og ikke må rettes på. Myke klær med god bevegelighet setter jeg høyt. Ute er vanntette sko et must. De tåler en del. I en barnehage kan du ikke være redd å ødelegge skoene dine. I tillegg til vanlig regntøy må du ha en vannavstøtende utebukse og en jakke som puster godt. Anonymous poster hash: c26e4...49c 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Regner med at du mener "barnehagelærerne til barna deres"? Har ikke for vane å være språkpoliti altså men treåringen min har bedre setningsoppbygging enn det. Bare bruk behagelige hverdagsklær som du ikke er redd for å få søl på, og kjøp rimelig og effektivt utetøy. Varmedress er f eks helt topp.Anonymous poster hash: 1d2c8...dee Hehehe, ja, jeg ser jo at den setningen var veldig håpløs. La oss skylde på at det var sent da jeg opprettet tråden! Ser at det er mange gode tips her. Jeg er ikke en person som går med joggebukse offentlig, med mindre det er på trening eller en kjapp tur på butikken. I en bhg vil jeg naturligvis kle meg mer formelt, men behagelig. Så fint! Noen barnehager kjøper inn yttertøy og skotøy til de ansatte til bruk på jobb. Det kan være greit å spørre om det er en slik ordning der du har fått jobb, før du investerer mye penger i slikt (dersom du ikke allikevel trenger å kjøpe dette tøyet og skotøyet uansett til fritiden). Anonymous poster hash: c00b2...32f Tusen takk! Jeg er veldig glad for erfaringen jeg får før jeg begynner på studiet, og barnehagelærer er drømmejobben for min del da jeg er veldig glad i barn fra før av. Jeg visste heller ikke at bhg gir utetøy til de ansatte, så det skal jeg absolutt sjekke ut. Igjen, tusen takk for alle tipsene. Gleder meg veldig til å begynne! TS Anonymous poster hash: 69c60...9da 1
ViljaH Skrevet 7. august 2015 #13 Skrevet 7. august 2015 Jeg er ingen ekspert, har ikke barn i bhg. Men jeg var utplassert to ganger i barnehage da jeg gikk barn og ungdomslinja. Lærerene hadde på seg normale klær som var behagelige, og som ikke var veldig utringet elller avslørende, dvs passede klær. Var det 2 uker før jul og alle ansatte hadde sydd seg svarte kjoler og hadde røde strømpebukser og rød genser, de så veldig fine ut. De brukte mye farger og morsomme smykker. Ute hadde alle skikkelige varmedresser og svære varme sko. De hadde flere skift med sokker og votter. Jeg som ikke er veldig glad i barn i hverdagen ellers trivdes faktisk veldig godt, lykke til og kos deg i ny jobb! Ok, jeg biter på: Hvorfor i all verden studerer du barne/ungdomsarbeider om du ikke liker barn??? 2
melatonin Skrevet 7. august 2015 #14 Skrevet 7. august 2015 Forde det og var ungdomsfag, og jeg ville på den tiden bli lærer på videregående☺
Gjest Bygdis Skrevet 7. august 2015 #15 Skrevet 7. august 2015 (endret) Jeg går stort sett i "vanlige" klær, dongribukse og genser, tynn turbukse, fleece og ull. Vi er mye ute, og da er det greit å slippe et helskift fra kjole til uteklær Det er viktig for meg at klærne er gode å bevege seg i, at jeg kan sitte på kne å hjelpe barna i garderoben, sitte på gulvet å bygge lego, osv. Det verste er lave bukser når det blir mye bøy og tøy Når du jobber i barnehage får du klesgodtgjørelse (som er latterlig lav), noen barnehager gir ikke ut denne og kjøper heller klær til de ansatte. Andre steder har barnehagen uteklær som man kan låne. Om du må kjøpe uteklær selv synes jeg Stormberg har ok uteklær til barnehagebruk. Det er litt kjedelig å ødelegge dyre klær på jobb, man er gjerne ute i all slags vær, brenner bål, klatrer litt i trær, får en gjørmete klem eller hopper litt i søla Eller får maling på favorittgenseren Endret 8. august 2015 av Bygdis
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #16 Skrevet 7. august 2015 Det er veldig rart synes jeg, at tråder eller tips som handler om voksne og bekledning i barnehage er mye mer rause og åpne enn hos foreldre med barn som søker samme tips eller kunnskap. Det viser også mer forståelse for aktivitet og bevegelse i barnehagen enn tips når det gjelder voksne når det gjelder kunnskap og bevegelse og aktivitet hele dagen. Spesielt på småbarnsavd. Det er litt rart og trist at det er sånn! Anonymous poster hash: b8f13...240
Luckiness Skrevet 7. august 2015 #17 Skrevet 7. august 2015 (endret) Du kan bruke helt vanlige hverdagsklær. Men selvfølgelig er det en fordel med klær du kan bevege deg i. Treningstøy og joggebukse er en uting synes jeg. Selvølgelig behagelig, men man er på jobb og bør kle seg noenlunde. Tights med tunika er sikkert behagelig Eller dongribukser med god stretch og enkle gensere. Penere ullundertøy-genser er kanskje noe? Ikke dyrt og overdrevent. Men med litt bedre passform og som ikke er typisk ullundergenser. Ull er jo lurt siden dere sikkert er mye ute. Endret 7. august 2015 av Luckiness 1
Gjest Mythic Skrevet 7. august 2015 #18 Skrevet 7. august 2015 Jeg bruker vanlige hverdagsklær innendørs. Jeans og en topp/genser. Helst klær jeg ikke er så redd for, da det er fort gjort å få flekker på klærne. Bruker gjerne turklær på dager hvor jeg vet vi skal på tur eller være ute hele dagen. Bukser a al Fjellreven og en softshelljakke, f.eks. Ellers så synes jeg det er kjekt å ha ullstillongs og langermet ulltrøye under varmedressen. Mye mer behagelig enn å ha jeans under. Er det veldig kaldt, har jeg både tynn ull og fleece under dressen. Varme sokker og sko er et must! Du må ha skikkelig regntøy og støvler, votter og lue/ørevarmer. Gode innesko er viktig, jeg bruker ecco sandaler, og er veldig fornøyd med dem. Gode sko er i det hele tatt viktig, da man går og står mye, og får fort trøtte føtter. I sommerhalvåret bruker jeg helst gode joggesko eller andre gode fritidssko, eventuelt sandaler. På vinteren må du ha varme sko med god såle. Noen barnehager gir klesgodtgjørelse (som ofte er så liten at den kanskje dekker kostnaden av et par truser...), mens andre kjøper klær til de ansatte.
Chiquita Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Jeg bruker endel det de andre her skriver, samtidig bruker jeg også veldig mye kjoler og skjørt. På vinterhalvåret med en tykk strømpebukse, og nå på sommeren med en kort 'sykkelshorts' under. På den måten er jeg heller ikke redd om jeg skulle krabbe/sitte litt feil på gulvet, el.l. Det er mulig å pynte seg i Bhg også 👍🏼 1
MissPierce Skrevet 7. august 2015 #20 Skrevet 7. august 2015 Du har fått masse gode tips her Men vil legge til ett, og det er å ha en bagg/veske med ekstra skift fra topp til tå. Den kan veldig fort komme til nytte. Har flere ganger lånt ut skift til andre voksne som ikke har eget, og dagen etter kommer de med sin egen bagg/vesk med skift. Det er ikke morro å få ett glass med biola i fanget, en bolle tomatsuppe eller en lekk bleie etter at ett barn setter seg på fange ditt, og så ikke kunne skifte. Eller måtte gå med spy eller blod på genseren/toppen resten av dagen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå