Gå til innhold

Ny smarttelefon - usikker! (budsjett ca 3000kr)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg skal endelig få meg en ny smarttelefon og jeg gleder meg veldig da jeg har brukt mange gamle telefoner som ikke har vært særlig smarte. Det jeg har satt som krav er:

- maks 5 tommer
- skal kunne kjøre alle apper
- bra kamera

- gjerne bra batteri

- budsjett ca 3000 kr

Jeg har nå koket det ned til følgende modeller, men klarer ikke å plukke ut den beste. Skjønner at dette er et subjektivt valg, men håper på å få noe input/råd fra andre som kanskje har vært/er i samme situasjon.

Huawei Honor 6: mye for pengene, har blitt anbefalt mange steder. Jeg er dog usikker på hva som er forskjellen på denne og P8 lite.

Huawei P8 Lite: er denne bedre eller dårligere enn Honor 6? Den er litt nyere, men har hørt folk argumentere for den ene framfor den andre.

Samsung Galaxy A5: litt over budsjettet, men HVIS den er mye bedre enn Huawei Honor 6 så er det verdt det. Foreløpig er jeg usikker på om den er det, men har opprinnelig sett på samsung da jeg liker oppsettet. Er dog ikke negativ til å prøve nytt.

Sony M4 Aqua: Jeg liker at den er vanntett og har bra kamera. Men egentlig ikke noe mer enn det.

Er det noe jeg har glemt? Hvilken telefon ville du ha valgt? Andre råd?

På forhånd tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motorola Moto X Play er rett rundt hjørnet, og har en veiledende pris på 3500. Såvidt jeg kan se er den på høyde med konkurrentene ytelsesmessig, på nivå med Sony på kamera, og har det beste batteriet i prisklassen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kikket på Samsung Galaxy S5 mini! :) Det blir nok min neste telefon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg skal endelig få meg en ny smarttelefon og jeg gleder meg veldig da jeg har brukt mange gamle telefoner som ikke har vært særlig smarte. Det jeg har satt som krav er:

- maks 5 tommer

- bra kamera

- gjerne bra batteri

- budsjett ca 3000 kr

Jeg har nå koket det ned til følgende modeller, men klarer ikke å plukke ut den beste. Skjønner at dette er et subjektivt valg, men håper på å få noe input/råd fra andre som kanskje har vært/er i samme situasjon.

Huawei Honor 6: mye for pengene, har blitt anbefalt mange steder. Jeg er dog usikker på hva som er forskjellen på denne og P8 lite.

Huawei P8 Lite: er denne bedre eller dårligere enn Honor 6? Den er litt nyere, men har hørt folk argumentere for den ene framfor den andre.

Samsung Galaxy A5: litt over budsjettet, men HVIS den er mye bedre enn Huawei Honor 6 så er det verdt det. Foreløpig er jeg usikker på om den er det, men har opprinnelig sett på samsung da jeg liker oppsettet. Er dog ikke negativ til å prøve nytt.

Sony M4 Aqua: Jeg liker at den er vanntett og har bra kamera. Men egentlig ikke noe mer enn det.

På forhånd tusen takk!

Motorola Moto X og G er rett rundt hjørnet:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1085769

Anonymous poster hash: 362d9...7c7

Skrevet

Hmmm, kanskje jeg skal vente på Motorola da, så veldig spennende ut! 

Dette er så vanskelig! synes foreløpig at Huawei P8 Lite gir mest for pengene, men hvis moto er mye mye bedre så er det jo verdt det!

Tusen takk for alle svar så langt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser også på ny tlf for tiden, og den moto X så jo aktuell ut,

men det gjør disse også 

https://www.netonnet.no/art/telefon-og-gps/mobil/lg/lg-g4stylustitanblack/216565.11552/

https://www.netonnet.no/art/telefon-og-gps/mobil/lg/lg-g4stylustitanblack/216565.11552/

https://www.netonnet.no/art/telefon-og-gps/mobil/telefoner/samsung-galaxya7black/214866.11555/

Hvilken av disse (ink. den motorolaen) er å anbefale, til noen som verdsette lyd, lagringsplass, bilde kvalitet og at tlf ikke er så treg.

Anonymous poster hash: 9764e...454
Skrevet

Jeg ser også på ny tlf for tiden, og den moto X så jo aktuell ut,

men det gjør disse også 

https://www.netonnet.no/art/telefon-og-gps/mobil/telefoner/samsung-galaxya7black/214866.11555/

Hvilken av disse (ink. den motorolaen) er å anbefale, til noen som verdsette lyd, lagringsplass, bilde kvalitet og at tlf ikke er så treg.

Anonymous poster hash: 9764e...454

ifht de LG telefonene så tror jeg Huawei P8 lite og Huawei Honor 6 er bedre. Det er ihvertfall det jeg har hørt i både elkjøp, expert og lefdal. 

Skrevet

Motorola Moto X Play er rett rundt hjørnet, og har en veiledende pris på 3500. Såvidt jeg kan se er den på høyde med konkurrentene ytelsesmessig, på nivå med Sony på kamera, og har det beste batteriet i prisklassen.

Motorola Moto X og G er rett rundt hjørnet:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1085769

Anonymous poster hash: 362d9...7c7

Vet dere litt mer om når disse telefonene kommer? Jeg ser det står 28. juli for mange land, men det gjelder visst ikke norge? 

Skrevet

Sjekk også ut Samsung Galaxy Young 2.

Den er relativt liten, tåler noe mer juling enn de større mobilene (ett av kravene mine da jeg mister mobilen i gulvet minst tre ganger daglig) har god batterikapasitet (jeg lader min omtrent hver tredje dag, med mindre jeg spiller sinnafugler som en annen tulling :fnise: ) god telefonlyd og klarer å kjøre alle apper jeg har innstallert på den uten problem.

Kameraet er helt greit, men har ikke blitz.

Og den koster under tusenlappen. Betalte 6-700 kroner for min på Lefdal.

AnonymBruker
Skrevet

"Oppsettet" på telefonen er ikke så nøye. Hvis du kjøper Samsung, så kan du bare endre fra Touchwiz eller hva det er for noe til en annen launcher.

Anonymous poster hash: 0c483...6a0
  • Liker 2
Skrevet

Hei!

- maks 5 tommer

- bra kamera

- gjerne bra batteri

- budsjett ca 3000 kr

På forhånd tusen takk!

Til rundt 3000 burde du klare å finne en telefon som både har bra skjerm, kamera og batteri.

Tror ikke noen av disse mobilene har veldig bra kamera (vet ikke helt med Samsung Galaxy A5).

Skrevet (endret)

Her kan man sammenligne batteriene:

• Sony Xperia M4 Aqua: 81h
  • Samsung Galaxy A5: 74h
  • Huawei Honor 6: 67h
  • Huawei P8lite ALE-L04: 61h
  • Huawei P8lite: 53h

Sonyen var ikke i listen, men jeg fant tallet her. Jeg vet ikke hvilken av Huawei P8 Lite-telefonen i listen som er den "riktige".

Så langt er Sonyen tilsynelatene best når det gjelder batteri.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Til rundt 3000 burde du klare å finne en telefon som både har bra skjerm, kamera og batteri.

Tror ikke noen av disse mobilene har veldig bra kamera (vet ikke helt med Samsung Galaxy A5).

Det er jeg enig i (at jeg burde finne en telefon som er ganske bra). 

men jeg synes at 13 mpx kamera (som huawei, sony har) er bra til et mobilkamera :)

Skrevet

Her kan man sammenligne batteriene:

• Sony Xperia M4 Aqua: 81h
  • Samsung Galaxy A5: 74h
  • Huawei Honor 6: 67h
  • Huawei P8lite ALE-L04: 61h
  • Huawei P8lite: 53h

Sonyen var ikke i listen, men jeg fant tallet her. Jeg vet ikke hvilken av Huawei P8 Lite-telefonen i listen som er den "riktige".

Så langt er Sonyen tilsynelatene best når det gjelder batteri.

Ok, tusen takk for det! 

Skrevet (endret)

men jeg synes at 13 mpx kamera (som huawei, sony har) er bra til et mobilkamera :)

Husk at antall megapiksler ikke sier noe om kvaliteten på kameraet. Ja, flere megapiksler kan potensielt fange flere detaljer, men ikke hvis det er dårlig kvalitet på bildene.

Det er ikke uten grunn at Apple har holdt tilbake på megapiksler på telefonene sine. Færre megapiksler på bildebrikke = bedre lysfølsomhet osv.

Endret av jabx
Skrevet

Hei!

- maks 5 tommer

- bra kamera

- gjerne bra batteri

- budsjett ca 3000 kr

På forhånd tusen takk!

Hva med Sony Xperia Z3 Compact? Den koster ca 3500 kr nå hos bl.a. Net on Net (se http://www.prisjakt.no/product.php?p=2787296), og er så vidt jeg vet veldig mye bedre enn M4 Aqua som du vurderer. Jeg er knallfornøyd med min Z3 compact som jeg kjøpte tidligere i sommer (da jeg klarte å knuse skjermen på min gamle Z1 Compact, som jeg forsåvidt også var veldig fornøyd med!). Kameraet er knallbra, og telefonen er både støv- og vannsikker (tåler ikke saltvann da, men tåler en regnskyll eller at man søler litt ferskvann på den). Og så er den veldig pen da, og fin størrelse om man ikke ønsker en like stor mobil som flaggskipsmodellene.

Anonymous poster hash: 2ab70...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...