Gå til innhold

Barn, overvekt og spising!

Mulle7

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som har erfaringer og råd når det gjelder barn som har anlegg for å legge på seg? Har et barn på 6 år som er litt vel god og rund. Selv når hun spiser "normalt", legger hun fort på seg. Hun var forøvrig svært stor også da hun ble født.

- Er bevisst på kosthold og hva som er sunt osv (kan vel reglene i teorien!!), men likevel synes jeg det er forferdelig vanskelig å ha "kontroll" over matinntaket hennes.

Hun er for øvrig også glad i en god del sunne ting som salat, grønnsaker og frukt, og spiser gjerne det som kosemat. Samtidig er hun veldig glad i karbohydrater - noe jeg prøver å bremse inntaket av. Fisk nekter hun å spise bortsett fra fiskepinner. Ellers drikker hun mye vann, brus kun sjelden, og melk i perioder (lett eller skummet).

I perioder virker det som hun har skikkelig sug etter mat, og det er frustrerende når vi ser at hun blir rundere og rundere.

Er det noen som har erfaring fra f.eks. bruk av egnet kosttilskudd? Kan det f.eks. være et stoff kroppen har mangel på?

Gode råd mottas med takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, er forsåvidt enig i det, men det er heller ikke så lett å styre. Men vi oppmuntrer naturligvis til det så vidt mulig. Derfor har vi også hatt henne på en sportslig aktivitet i vinter, og har i høst begynt med en annen aktivitet som hun selv hadde lyst til. Har vært veldig bevisst på at hun må bli vant til å være fysisk aktiv, og lære seg å mestre forskjellig. Sånn til vanlig er hun også det jeg vil kalle "normalt" aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du tatt kontakt med helsestasjon? Går barnet i barnehagen? Du kan godt spørre om slike ting der, de har mange gode råd å komme med. Behøver ikke å være noe "unormalt" for å spørre!

Så lenge det er sunn mat, normal mengde mat og normal aktivitet, så kan dere vel fortsette med det? Et tips fra meg er å ikke være for mye oppmerksom på dette sammen med barnet. Ikke gjør det til en stor sak eller lag mye oppstyr rundt dette sammen med barnet! Dette kan føre til spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hva anser du som god og rundt? For det er faktisk forskjellig fra person til person. Derfor er det veldig viktig, at du snakker med en på helsestasjonen, før du minsker matinntaket hennes.

På meg høres det ikke ut som hun spiser så veldig usunt. Derfor mener jeg du bør ta kontakt med helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har begynt i 1. klasse, og har allerede fått noen slengbemerkninger om at hun er "tjukk". derfor er vi veldig obs på problemet, og har ikke lyst til at det skal utvikle seg i enda mer negativ retning.

Har tenkt å nevne det for helsesøster når vi innkalles til time snart, men tror nok at jeg bare får standard svar om sunn og variert mat og fysisk aktivitet, og alt det kan jeg jo tenke meg til selv, sukk!

Jo, er enig i at vi ikke må prate om dette overfor barnet, og at vi på en måte må prøve å styre det litt uten at hun skjønner at vi prøver å unngå at hun spiser for mye og legger på seg. Er obs på faren for spiseforstyrrelser, men det kan jo også fort bli spiseforstyrrelser om hun blir ertet!! Forøvrig er det ikke lett å styre hva samboer sier om saken heller - han har lett for å buse ut med bemerkninger om at hun ikke må spise så mye, o.l. Foreløpig har hun et bra selvbilde og bra selvtillit, men blir det mye bemerkninger fra andre barn, er jo ikke det spesielt gunstig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kroppsfasongen er ulik fra person til person. Søsken som er med på samme aktiviteter og spiser samme kost og lik mengde kan ha ulik kroppsfasong. Noen er naturlig slanke. Andre er naturlig litt kraftige.

Normal sunn kost og lystbetont fysisk aktivitet bør vel være tilstrekkelig. Jeg er veldig kritisk til å sette barn på slankekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor mange måltider har dere i løpet av en dag? Er dere nøye med regelmessige måltider?

Mine barn var også store ved fødsel (4,3kg), og de har vært litt runde hele tiden. Nå er eldstemann 7 år og kiloene forsvinner helt av seg selv. Vi har minst 4 regelmessige måltider pr. dag. Og hvitt bakverk kun til fest..(er ikke så glad i å bake, kanskje det er en fordel..)Men ellers kan det bli litt ofte en is eller lignende til hverdags, uten at jeg ser noen grunn til å bli hysterisk over det. Vi som foreldre er relativt tynne, men har veldig tro på en god frokost og maks 3-4 timer mellom hvert måltid resten av dagen. Da blir vi ikke så altfor sultne til neste måltid samtidig som det skal være gunstig for forbrenningen sies det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun har fått slengbemerkninger av skolevenner, synes jeg dere bør ta kontakt med kontaktlæreren i klassen hennes. mange 1. klasser har kroppen som tema i løpet av året, og da er det fint å legge inn sånnne ting som at vi alle er forskjellig og at det ikke gjør noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har svart! Til de som spurte kan jeg opplyse at hun er ca. 122 høy og ca 37 kg. Har tung beinbygning, og vil nok aldri bli en sylfide, men ja, hun er rund, og det er utviklingen jeg er redd for.

Er på ingen måte hysterisk og kroppsfiksert, så det er ikke det det går på. Var tynn selv som barn, men har slitt med vektproblemer i voksen alder som jeg nå holder på å gjøre noe med. Slanket meg fra BMI på 30 til BMI på snart 27, og skal fortsette en stund til, men er likevel relativt fornøyd med tingenes tilstand nå.

Er bevisst på at barna spiser regelmessige måltider, 4 om dagen. En vanlig dag kan være:

Frokost: frokostblanding/puffet ris/corn flakes eller 1 knekkebrød/brødskive med pålegg, av og til frukt

Lunsj: 1 (i blant 2) skive brød med pålegg (får alltid med 2!), 1 gulrot, 1 skolemelk (jordbær), noen mandler/nøtter eller 1 frukt

Middag: Veldig glad i middag, kan i blant spise mye, spesielt glad i poteter, grønnsaker, pølser, pizza, pasta

Kveldsmat: 1-2 brødskiver/knekkebrød, vann eller juice

Ellers kan det periodevis bli en liten is, noen pastiller el.l. i blant + litt ekstra godt i helgene. Hun har ofte en tendens til å være konstant sulten fra middagstider og utover, og kan gjerne spørre etter mer mat 1/2 time etter at hun spiste sist. Det kan i det hele tatt ta litt av med mas etter noe å putte i munnen, og ikke koselig å si nei og nei hele tiden. Lar henne naturligvis spise seg mett til måltidene og spør for å være sikker på at hun er forsynt, men hun spiser sjelden mer enn maks 2 skiver. Gir henne ofte gulrot, agurk eller frukt mellom måltidene når hun spør etter mat, men av og til kan hun forlange masse agurk til et måltid, og blir da naturligvis fortere sulten...

Hadde jo vært flott om hun plutselig bare "vokste" av seg valpefettet, men er jo redd for at problemet er større enn som så, og er derfor på vakt. Det er derfor jeg spør litt om noen har erfaring fra lignende tilfeller, eller evt. noe kosttilskudd eller noe annet "lurt" som kanskje kan hjelpe... Sukk! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har fundert en del i samme baner, da jeg også har ei jente som er litt kraftig.

Hun spiser normalkost og søtsaker er forbeholdt lørdag. Hun er veldig aktiv i hverdagen, og går også til svømming, riding og turn. Det eneste jeg kanskje kan plukke ut er at hun nok spiser litt ekstra til middag.

Hun får til stadighet høre kommentarer fra guttene i klassen, og hun synes nok at det er litt dumt. Nå er det nok slik at hun aldri kommer til å se ut som noen sylfide, for hun er kraftig bygget og har arvet mammas kraftige legger. :) Det er riktig mange sylfider i hennes klasse, og hvis man sammenligner seg selv med dem vil man aldri bli fornøyd.

Etter nøye overveielser kom jeg fram til at jeg hadde ei sunn, aktiv og glad jente. Kan man virkelig ønske noe mer? Så nå går mitt arbeid ut på å styrke hennes ego slik at hun ikke lar seg dukke av tåpelige kommentarer. Og samtidig tar jeg det opp med skolen hvis det blir for mange kommentarer av den slags.

Min datter kommer til å bli det de i Danmark kaller "en flott skute". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke om det fungerer på barn, men hva med krom?

Det hjelper til å holde blodsukkeret mer stabilt og dermed blir man mindre sugen og sulten.

Og så sier du at hun er veldig glad i pasta, pizza, poteter osv. hva med å redusere mengden av dette ved middagsbordet og bytte heller ha mer andre grønnsaker. Dvs kjøre litt fedon light. Jeg tror ikke på direkte slanking av barn, men et kosthold med mindre karbohydrater gjør at man kan spise seg god og mett, uten at det går ut over vekta, og man får også mer energi. Bra for både voksne og barn.

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du også er på slanking, hvorfor ikke være med henne på fysiske aktiviteter selv? Selv om hun er med på andre fysiske aktiviteter med andre barn, kan det jo være fint med en aktivitet hver uke som dere kan kalle Mor-Datter tid? Det er jo koselig... Dere kan for eksempel gå i svømmehallen, gå på ski, gå turer og mange andre ting.

Er skeptisk til slanking av barn, men det er veldig viktig å være besvisst på hva som skjer- og det er du. Kjempebra! Det er ikke noe særlig at barn blir overvektige, det kan føre til så mangt: Mobbing, spiseforstyrrelser, vansker i motorisk utvikling, vanskelig for å bevege seg og være med på det andre er med på, og ikke minst det å være misfornøyd med seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke om det fungerer på barn, men hva med krom?

Det hjelper til å holde blodsukkeret mer stabilt og dermed blir man mindre sugen og sulten.  

Og så sier du at hun er veldig glad i pasta, pizza, poteter osv. hva med å redusere mengden av dette ved middagsbordet og bytte heller ha mer andre grønnsaker. Dvs kjøre litt fedon light. Jeg tror ikke på direkte slanking av barn, men et kosthold med mindre karbohydrater gjør at man kan spise seg god og mett, uten at det går ut over vekta, og man får også mer energi. Bra for både voksne og barn.

Tingeling

Akkurat det samme tenkte jeg!

At hun har "et sug etter mat" kan tyde på svingende blodsukker.. (hvis jeg har forstått Fedon riktig..) Mer proteiner, mindre karbohydrater. Altså ikke frokostblandinger o.l. til frokost (inneholder masse sukker), men skikkelig grovtbrød med fisk/fugl/annet kjøtt pålegg. Litt melk, skummet.

Samme til lunsj, eventuelt en frukt, eller kyllingsalat/tunfisk.

Middag, mer rent kjøtt og grønnsaker, mindre karbohydrater i form av poteter, pasta o.l.

Til mellom måltid ser jeg noen anbefaler cottage cheese med syltetøy, eller youplait 0.1% (lite sukker) Redusere sukker inntak, godteri bare i helgen, da kan man jo spise pizza, pølser etc. med mer karbohydrater i..

Hilsen meg som har prøvd dette, slet selv i lang tid med "sug etter mat" - spesielt karbohydrater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal ta i betraktning de svarene du får her , ikke det at det ikke er gode svar fra somoftest fornuftige mennesker , men fordi at du må ikke rote med hva jenta spiser og ikke gi henne tilskudd som Crom uten sammråd med lege.

Det er ikke bra at hun blir plaget / mobbet på skolen og det er trist , men det site du vil er å få et barn til å fokusere så mye på kroppen sin at hun begynner å slanke seg i en alder av 6år.

Jeg var god og runn fikk mange bemerkninger fra gutter og andre på skolen fra jeg var 6 år.

Kan ikke si at jeg vokste av meg valpe fette men det gjevnet seg ut.

Desom var slang og formløs gjennom hele barndomen er de fleste runnere enn meg eller noe lunne slik som jeg de ferreste er tynnere.

det vil si at jeg har ikke gått opp eller ned i vekt siden jeg konfirmerte meg for 9 år siden.

169 com høy og 69 kg.

Ser du hvor jeg vil henne det trenger ikke være noe alvorlig og om du er så bekymmret gå til lege med henne og råd før deg der og for all del så håper jeg at din datter ikke opplever at dere tar opp dette "problemmet" det hjelper ikke på selvtilitten hennes og det kan føre til mye verre ting enn et par kg for mye.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

Syns det er fint at du tenker sunn kost fremfor slanking.

Jeg var litt lubben da jeg var mindre, og ble endel mobbet av klassekamerater pga det.

Det var ikke mye de sa, men de svei godt inni meg.

Jeg vurderte til og med å spise fluesopp for å ta selvmord. Jeg mente det vel egentlig ikke, men jeg tenkte mye på det...

I tilleg slengte mamma av og til kommentarer som; du må ikke spise så mye osv.. i tilleg pirket hun på magen min og sa: hold den inne!

Jeg tror nok hun ikke visste helt hvordan hun skulle takle det, i og med at søstrene mine var ganske spinkle og jeg var den eneste lubne i hele slekten. Og det var nok det verste, jeg turde ikke leke med søskenbarna mine i frykt for å skade dem i leken(pga vekten min).

Når jeg ser på bilder av meg som" liten og feit",ser jeg at jeg var ikke noe spesiellt stor.

Uansett, poenget mitt er at du bør snakke med samboeren din å be han slutte å slenge kommentarer. Og vær forsiktig med hvordan du snakker med datteren din om vekt osv.. det er ganske sårt å føle seg annderledes pga vekt..

Jeg vokste valpefettet ganske fort av meg, men de vonde følelsene henger enda igjen.

Mitt beste råd er å elske datteren din som hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og takk til dere som har svart! Når det gjelder kosthold med mindre karbohydrater og mer proteiner, så er det dette jeg er en del fokusert på for egen del, men det er ikke bare lett å styre barnet sitt inn i samme opplegget. Prøv å gi en 6-åring cottage cheese og syltetøy! Bare konsistensen er nok til at de rynker på nesa, dessverre... Spiser en del av cottage cheese selv + Yoplait 0,1 % osv., men hun vil ikke ha det! Har også kjøpt inn variert utvalg av sunne knekkebrød for å ha vraisjon, men hun spiser ikke stort annet enn Wasas lyse frokostknekkebrød...

Når det gjelder krom eller andre tilskudd, kommer jeg ikke under noen omstendigheter til å gi henne det uten å ha rådført meg med fagfolk, så ta det med ro... Men jeg kommer til å ta det opp!

For øvrig synes jeg det var et godt råd å ta en "Mor-datter-aktivitet" en gang i uka, samt å prøve å styrke selvtilliten hennes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ingen erfaring med dette, men det som slår meg med engang som noe man kan gjøre; kutt ned på pasta, ris, poteter. Ikke helt, men ta mindre av dette og mer av annet. Da blir hun ikke så fort sulten igjen. Karbohydrater er rask energi, og det er derfor topp idrettsutøvere bør spise mye av det. Vi andre, som legger på oss av det, bør heller spise mye grønnsaker og kjøtt (masse proteiner). Det finnes mange gode bøker med oppskrifter på mat med mindre Karbohydrater. Dette er en enkel måte å forandre kostholdet til hele familien uten at hun behøver å tenke at dere slanker henne, for det er i hvertfall skadelig.

Ellers så er det lurt at hele familien trimmer sammen, om det er å gå tur på søndager eller om det er å dra i svømmehallen innimellom. Gøy for alle og veldig bra for helsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...