pia1006 Skrevet 11. september 2004 #1 Skrevet 11. september 2004 Ja i kveld tenkte vi skulle kose oss med biff og fløtegratinerte potere,men så finner jeg ikke oppskriten HJELP. HÅPER DET ER NOEN SOM HAR EN GOD EN!!!
Brunhilde Skrevet 11. september 2004 #2 Skrevet 11. september 2004 Jeg gnir en ildfast form av passe størrelse med et hvitløksfedd. Så skreller jeg poteter og kutter i tynne skiver. Disse legger jeg lag-på-lag med salt og pepper mellom. Til slutt heller jeg over fløte så det akkurat dekker. Steker på 225 grader med folie over i 30 minutter. Tar av folien og strør over revet ost og steker i 20.30 minutter til. Nest nederste rille. Tar ut og lar hvile 10 minutter til resten av maten er ferdig.
Arkana Skrevet 11. september 2004 #3 Skrevet 11. september 2004 Jeg skjærer poteter, løk og hvitløk i skiver og blander i en ildfast form. Visper sammen kremfløte med salt, pepper og revet muskat og heller i så det dekker halvveis opp på potetene. Steker ved 200 grader i litt over en time. Drysser på ost de siste 15 minuttene. Hvis du vil gjøre det raskere kan du blande alt unntatt ost i en kjele og koke 10 minutter. Hell i en ildfast form og dryss på ost, og gratiner 15 minutter.
Titti Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Er litt sen her, men kanskje verd å prøve en annen gang...... Jeg lager verdens beste fløtegratinerte poteter!!!! Du bruker poteter som du rensker og skjærer i så tynne skiver som du kan. Matfløte (2pk til ei passelig form) Hvitløkspulver, salt og pepper Grâdderost (gjør veeeldig stor forskjell!!) Begynn med å ha ca 1/2 pk med fløte i forma, masse hvitløkspulver, litt salt og pepper, ha i potet til de akkurat går over fløten, så repeterer du dette til alt av ingredienser er brukt. Sett i oppvarmet ovn 200 grader, ca 50-60 minutt, så har du osten oppå, skjært i skiver, sett i ovnen igjen, gratineres ca halv time - 45 min, til osten er begynt å få litt brunfarge ytterst. NYT!!
Gjest Den utstøtte Skrevet 15. september 2004 #5 Skrevet 15. september 2004 Raske F.G.P.: Sett ovnen på 200. Skjær mandelpoteter i tynne skiver. Stek skivene litt i olje i en teflonpanne, samtidig som du varmer fløte for å få den tykkere. Press nok hvitløk i fløten når den er tykk nok + nykvernet hvitpepper og havsalt. Legg potetskivene i ildfast form lagvis med fx. revet Sveitser m/smak, hell over fløten og legg resten av osten på toppen. Når osten er gylden er F.G.P. ferdig. Hele operasjonen tar max 15 min. En annen variant over samme tema er å droppe hvitløken og heller bruke rotselleri som skjæres Julienne og legges lagvis med de stekte potetskivene. Ikke overdriv. Sellerien skal bare krydre potetene. BON APETIT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå