AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #1 Skrevet 4. august 2015 Vi har 2 småbarn. Min mor er 50 år. mor har passet dem veldig sjelden. Over natta kun 1 gang med eldste (han er 4 år). Hun sier alltid hun er sliten etter jobb (jobber fullt) og spør jeg om helg så er det ditten og datten hun skal, som å handle eller tørke støv. Hun har også litt dårlig rygg og vil ikke løfte minste så mye. Men hun har jo en mann som kan hjelpe.. Hun viser bare ingen initiativ til å være sammen med dem, spør aldri om å ha dem. Dette selv om hun vet jeg ønsker det. Kjenner jeg er litt skuffet over at hun aldri setter av tid. Jeg vet hun ikke har bestilt disse barnebarna, men så vel for meg at det er normalt å investere tid i familien. Har jeg rett til å være skuffet?Anonymous poster hash: 3e0c4...2fc
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Hjelper det? Altså, din mor er som hun er. Med de feil og mangler hun har. Akkurat slik du er den du er med dine feil og mangler og barna er som de er med sine skavanker. Det vil gi deg en bedre hverdag å bare godta det. Å gå rundt å være skuffet gjør deg ikke lykkeligere, det skaper ikke noe nytt og bedre menneske av din mor. Det endrer ikke en ting, bortsett fra at du får en negativ innstilling. Så: hvorfor velge å være skuffet når du kan velge å godta. Trenger barna en "beste-bestemor" finner du nok en dame som er ensom og vil fylle rollen om du bare leter.Anonymous poster hash: 8cdf1...f8a 16
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Det spørs hva man er vant med tror jeg. Her i gården er besteforeldrene veldig engasjerte, vært det fra han har vært baby til tenåring. Han har nok vært på overnatting hos besteforeldre 1 gang i måneden i gjennomsnitt. De har også tatt han med på ferier. Slik hadde jeg det også med mine besteforeldre når jeg var liten. Besteforeldrene er også unge og i full jobb her. Hvis jeg har trengt barnevakt, så tror jeg aldri jeg har fått nei. Men trenger jo veldig sjeldent det, når de har hatt han så mye uansett. Har venninner som har det slik som deg. Mange av dem virker skuffet Anonymous poster hash: 12a30...cff
Gjest Sly Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 Hva godt vil det gjøre deg å gå rundt og være skuffet pga dette?
nyher Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 Jeg skønner at du er skuffet, men det er ikke hennes problem at du har skaffet deg barn Jeg ser på det som en bonus at besteforeldrene til sønnen min stiller opp så mye som de gjør, men tar det ikke som en selvfølge. Hadde de ikke hatt ork eller lyst til det, så hadde jeg ikke brukt tid på å irritere meg over det. Det var ikke derfor jeg ble mamma 15
GammelKaktus Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 Selvfølgelig så har du rett til å være skuffet når ting ikke blir slik du har tenkt. Men du må tenke over det at moren din er ferdig med småbarn, hun har kanskje lyst til å gjøre andre ting nå, og det må respekteres. Er ikke alle som er helt tussete etter småbarn, og når hun jobber fullt i ukene så er det ikke sikkert hun føler hun har kapasiteten til det. Hun vil kanskje har ro og fred i helgene og holde på med sine egne greier. Kanskje hun kommer mer på banen når barna blir større? At hun føler hun har mer å bidra med da. 13
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Ja, jeg skjønner at du er skuffet, og hun burde absolutt stille opp mer. Du og din mann trenger sikkert litt tid sammen alene også, mange par som overser akkurat det. Det burde da bare være en glede for henne å bli bedre kjent med barnebarna. Er ikke så mye du kan gjøre med dette tror jeg, men jeg ville nok ha trukket meg litt unna. Jeg synes faktisk man kan forvente at besteforeldre stiller opp litt, med mindre de ikke er forhindret pga sykdom. Anonymous poster hash: 65b4f...314 6
MissPierce Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Klart du har rett til å være skuffet. Hvordan var din bestemor, passet hun dere ofte? Jeg vet at vist jeg får barn, så kommer mamma til å ville passe barnet/barna masse. Kanskje litt for mye Så lenge hun har helse til det da. Selv er jeg oppvokst med en bestemor som var en stor del av live mitt, og ønsker at barnet/barna mine skal få oppleve det samme. Å være hos mormor var det beste jeg viste 4
Gjest Lekebil Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Jeg forstår deg veldig godt. Det er ikke noe gøy når foreldrene dine (i ditt tilfelle, moren din) ikke virker å vise interesse for barna dine. Men du får se på det som at det er hennes tap. Det er hun som går glipp av noe, barna dine klarer seg veldig fint uten bestemor, selv om det så klart er trist for deg.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #11 Skrevet 4. august 2015 Jeg skjønner godt at du er skuffet. Det er tragisk med besteforeldre som ikke ønsker å få et tett og nært forhold til barnebarna. Anonymous poster hash: 98c6c...e99 6
tingeling Skrevet 4. august 2015 #12 Skrevet 4. august 2015 Jeg skjønner deg veldig godt. Er selv skuffet over min mor, som maste om barnebarn men ikke prioriterer dem. Jeg tenker i mitt stille sinn at hun selv må velge dette, men at hun ikke kan forvente at hverken vi eller barna har så mye tid til henne når hun blir gammel. Barna fordi hennes valg gjør at de ikke har den sterke tilknytningen til henne. Vi fordi vi heller vil prioritere barnebarn. Sikkert kynisk, men sånn er det. 13
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #13 Skrevet 4. august 2015 Vi har samme problem. Det vil si, vi forventer ikke at hun skal ta ungene og hun har heller ikke passet dem én eneste time. Men det hadde vært hyggelig om hun viste litt interesse for å være sammen med barna og oss. Hun ser barna kanskje to ganger i halvåret, men på Facebook er det ikke måte på hvor mange dikt og visdomsord om barnebarn hun deler... Men vi kan ikke styre andre, kun hvordan ci selv reagerer på dem. Her har jeg git opp å prøve å engasjere henne og setter heller ekstra pris på svigers, som elsker å være sammen med oss. Jeg tenker som så at det er hun som går glipp av noe og som sitter igjen med barnebarn som ikke har noen interesse av henne. Men det er klart, det ER sårt å føle seg så avvist av en forelder. Jeg skjønner godt at du er skuffa, TS.Anonymous poster hash: fe4ec...cc1 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #14 Skrevet 4. august 2015 Nei, du har ikke rett til noe som helst . Det er ingen selvfølge at om besteforeldre er "unge" så skal de stille opp som barnevakter. De har hatt sin småbarnsperiode og nyter nå godt av god alder og kunne pleie seg selv. Hvor slitne har ikke de også vært da du var liten? Nå kan de få kose seg som ektepar og gjøre hva de vil. Med full jobb så er de trøtte på kvelden i hverdagen og ser frem til fred og forlystelser! i helgene sine! Unge foreldre er bortskjemte hvis de tror at det er bare dem som trenger å hvile seg fordi de har små barn. Mange av dere vil ha helgefri innimellom for å pleie ekteskapet. Tro meg : 50 åringer vil også ha forspiel og sex, og det kan utfoldes i nettopp helgene som man er uthvilt... Barnebarn er best noen få timer om gangen, da nytes dem maksimalt sammen !! med foreldrene. Da er man flere om oppgaven med passingen..Anonymous poster hash: 99d1e...d5b 23
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #15 Skrevet 4. august 2015 Jeg skjønner deg veldig godt. Er selv skuffet over min mor, som maste om barnebarn men ikke prioriterer dem. Jeg tenker i mitt stille sinn at hun selv må velge dette, men at hun ikke kan forvente at hverken vi eller barna har så mye tid til henne når hun blir gammel. Barna fordi hennes valg gjør at de ikke har den sterke tilknytningen til henne. Vi fordi vi heller vil prioritere barnebarn. Sikkert kynisk, men sånn er det. Du skriver at verken VI eller barna har så mye tid til henne når hun blir gammel, da må jeg spørre deg; Tok hun seg godt av deg da du var barn? Hvis ja, hvorfor skal du da ikke ha tid til henne når hun blir gammel? Hvis hun brukte tid og omsorg på deg da du var barn og gav deg en god barndom synes jeg det blir smålig å hevne seg når den tid kommer og hun trenger deg litt mer. Hvis nei, så kan jeg forstå deg bedre. Anonymous poster hash: d3962...3a6 17
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #16 Skrevet 4. august 2015 Du skriver at verken VI eller barna har så mye tid til henne når hun blir gammel, da må jeg spørre deg; Tok hun seg godt av deg da du var barn? Hvis ja, hvorfor skal du da ikke ha tid til henne når hun blir gammel? Hvis hun brukte tid og omsorg på deg da du var barn og gav deg en god barndom synes jeg det blir smålig å hevne seg når den tid kommer og hun trenger deg litt mer. Hvis nei, så kan jeg forstå deg bedre. Anonymous poster hash: d3962...3a6 Å få barn er selvvalgt. Trenger ikke stå i takknemlighetsgjeld til sine foreldre når de blir gamle av den grunn. Hevn er dog alltid en dårlig ting, men jeg forstår likevel skuffelsen. Anonymous poster hash: 65b4f...314 7
Gjest SykkelJenny Skrevet 4. august 2015 #17 Skrevet 4. august 2015 Jeg forstår godt at du er skuffet. Det er trist at endel besteforeldre ikke ser verdien i å opparbeide seg et nært og godt forhold til sine barnebarn. Selv er jeg farmor og passer barnebarna så ofte jeg får lov. Foreldrene er dessverre litt "stuegriser" så det er ytterst sjeldent de trenger barnevakt. Mine egne barn har hatt et utrolig nært og godt forhold til sin mormor og morfar og jeg ønsker å ha det samme tette forholdet til mine barnebarn. Du har selvsagt lov til å være skuffet ... jeg hadde vært kjempeskuffet om jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #18 Skrevet 4. august 2015 Nei, du har ikke rett til noe som helst . Det er ingen selvfølge at om besteforeldre er "unge" så skal de stille opp som barnevakter. De har hatt sin småbarnsperiode og nyter nå godt av god alder og kunne pleie seg selv. Hvor slitne har ikke de også vært da du var liten? Nå kan de få kose seg som ektepar og gjøre hva de vil. Med full jobb så er de trøtte på kvelden i hverdagen og ser frem til fred og forlystelser! i helgene sine! Unge foreldre er bortskjemte hvis de tror at det er bare dem som trenger å hvile seg fordi de har små barn. Mange av dere vil ha helgefri innimellom for å pleie ekteskapet. Tro meg : 50 åringer vil også ha forspiel og sex, og det kan utfoldes i nettopp helgene som man er uthvilt... Barnebarn er best noen få timer om gangen, da nytes dem maksimalt sammen !! med foreldrene. Da er man flere om oppgaven med passingen..Anonymous poster hash: 99d1e...d5b Det har ingenting med bortskjemthet å gjøre at besteforeldrene passer barnebarna i ny og ne. Rart de ikke gjør det av glede og ønske om å få et nært forhold til barnebarna. Dessuten er dagens besteforeldre stort sett aktive og har god helse, så det er ingen unnskyldning. Dumt at de prioriterer seg selv og setter barnebarna i annen rekke, skulle tro at familie var viktig å ta vare på. Anonymous poster hash: 65b4f...314 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #19 Skrevet 4. august 2015 Hvis hun er i full jobb og har dårlig rygg skjønner jeg godt at hun ikke orker å ha to små på overnattingsbesøk. Kanskje har hun mer enn nok med å ta seg inn igjen i helgene, og få gjort unna litt nødvendig husarbeid? Ikke alle menn er like flinke til å bidra der. Inviterer du henne på besøk til dere slik at hun kan treffe barnebarna der, TS? Anonymous poster hash: a8036...5f0 14
Gjest Snuppi Skrevet 4. august 2015 #20 Skrevet 4. august 2015 Jeg skjønner skuffelsen din, Ts. Men på samme tid kan jeg skjønne din mor også. Hun er ferdig med småbarnsperioden, og ønsker å gjøre andre ting i helgene. Men er hun totalt fraværende? Er det ingen kontakt med barnebarna? Besøker ikke dere hverandre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå