Gå til innhold

Erfaring med kjøkken fra Epoq eller Kvik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal bytte kjøkken og lurer på om noen har erfaring med disse? Kvalitet, montering, muligheter for tilpassning til bygget osv. Har hatt kjøkken fra ulike dyre produsenter i flere år uten å være fornøyd, så nå tenkte jeg å forsøke noe billigere. 

Anonymous poster hash: 0e12d...71a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er min erfaring med Kvik.

+ Ok kvalitet på stammer, men dette stives opp når skapstammene monteres til veggen. Tror det er omtrent som Ikea.

+ Godt og svært godt design

+ God kvalitet/kvalitetsfølelse på alle overflater

+ Gode skuffesystemer

+ Pene innfelte spotter under overslag (om du skal ha det)

+ God hjelp til å tegne kjøkkenet. I hovedsak hadde vi planlagt det selv, men kjøkkenkonsulenten kom med et par gode inspill.

+ Lav pris

- Mareritt å montere. Svært dårlige tegninger og flere ganger måtte vi måle opp og bore hull selv. Vanskelig å forstå målene på tegningene. Noen av målene var av typen "5,3 mm", noe som kan være vanskelig å måle nøyaktig med vanlig verktøy. Benkeplaten kunne ikke monteres i henhold til monteringsanvisnigen. Vi måtte selv skjære ut hullet til koketoppen (benkeplate i heltre) og kjøpe brann/varmehemmende materiale (fikk dog god hjelp i byggevarehandelen). Vanskelig å få pene foringer. Mulig dette med tegninger og montering har blitt bedre de siste to årene, men tror ikke det er på IKEA-nivå ennå. I etterkant har jeg snakket med flere som har hatt lignende erfaring med montering av Kvik-kjøkken. Man kan bestille montering og slippe mye stress og frustrasjon.

- Dersom man er pirkete oppdager man at de ferdigbygde hullene ikke alltid er helt nøyaktig på deler som skal være helt like (1-1,5 mm forskjell)

- Man må selv planlegge alle strømuttak (vi måtte i alle fall det). Da vi tegnet kjøkkenet ble det ikke sagt noe om plassering av strømuttak til de innebygde hvitevarene (vi tenkte heller ikke på å spørre), og det måtte vi finne ut av ved å åpne og lese bruksanvisningen til hver enkelt hvitevare.

Nå som kjøkkenet er oppe er jeg kjempefornøyd både med utseende, løsning og kvalitet. Er usikker på om jeg vil anbefale Kvik dersom man skal sette opp kjøkkenet helt på egen hånd. Det står man må være nevenyttig, men min erfaring er at man bør være litt mer enn det i tillegg til å være ganske tålmodig. Tror jeg vil anbefale å betale litt for å få det montert.

AnonymBruker
Skrevet

Her er min erfaring med Kvik.

+ Ok kvalitet på stammer, men dette stives opp når skapstammene monteres til veggen. Tror det er omtrent som Ikea.

+ Godt og svært godt design

+ God kvalitet/kvalitetsfølelse på alle overflater

+ Gode skuffesystemer

+ Pene innfelte spotter under overslag (om du skal ha det)

+ God hjelp til å tegne kjøkkenet. I hovedsak hadde vi planlagt det selv, men kjøkkenkonsulenten kom med et par gode inspill.

+ Lav pris

- Mareritt å montere. Svært dårlige tegninger og flere ganger måtte vi måle opp og bore hull selv. Vanskelig å forstå målene på tegningene. Noen av målene var av typen "5,3 mm", noe som kan være vanskelig å måle nøyaktig med vanlig verktøy. Benkeplaten kunne ikke monteres i henhold til monteringsanvisnigen. Vi måtte selv skjære ut hullet til koketoppen (benkeplate i heltre) og kjøpe brann/varmehemmende materiale (fikk dog god hjelp i byggevarehandelen). Vanskelig å få pene foringer. Mulig dette med tegninger og montering har blitt bedre de siste to årene, men tror ikke det er på IKEA-nivå ennå. I etterkant har jeg snakket med flere som har hatt lignende erfaring med montering av Kvik-kjøkken. Man kan bestille montering og slippe mye stress og frustrasjon.

- Dersom man er pirkete oppdager man at de ferdigbygde hullene ikke alltid er helt nøyaktig på deler som skal være helt like (1-1,5 mm forskjell)

- Man må selv planlegge alle strømuttak (vi måtte i alle fall det). Da vi tegnet kjøkkenet ble det ikke sagt noe om plassering av strømuttak til de innebygde hvitevarene (vi tenkte heller ikke på å spørre), og det måtte vi finne ut av ved å åpne og lese bruksanvisningen til hver enkelt hvitevare.

Nå som kjøkkenet er oppe er jeg kjempefornøyd både med utseende, løsning og kvalitet. Er usikker på om jeg vil anbefale Kvik dersom man skal sette opp kjøkkenet helt på egen hånd. Det står man må være nevenyttig, men min erfaring er at man bør være litt mer enn det i tillegg til å være ganske tålmodig. Tror jeg vil anbefale å betale litt for å få det montert.

Signerer dette!

Vi har akkurat satt opp Kvik-kjøkkenet vårt, som ble kjempefint, MEN vi opplevde også at det var et mareritt å montere.

Alt leveres pakket sammen på en pall, med håpløse bruksanvisniger, og skruer nok til å starte egen jernvarehandel. I tillegg så må du skru egne hull til det meste da ingenting tilsynelatende er standard.

Det ble som nevnt kjempefint når det først var oppe, men vi brukte en uke på å få det opp. Mannen min fikk også opptil flere grå hår under veis :fnise:

Anonymous poster hash: 9e116...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to :) Epoq så jeg på i går, men syns egentlig det var dyrt og ingenting jeg falt for av fronter og design heller. Skal på Kvik i morgen, så skal ha erfaringene deres i bakhodet, og høre hva de skal ha for monteringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Med jevne mellomrom har Norema montasje inkludert i prisene sine.

De ligger sånn midt på treet prismessig og egen erfaring er at et Norema kjøkken er av bra kvalitet.

Neste gang jeg bytter skal det også kjøpes et Norem kjøkken, og det blir kjøpt når det er montasje inkludert i prisen.

Anonymous poster hash: 321f6...d38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Noremakjøkken nå, og er ikke fornøyd. Kvaliteten er ikke videre bra, og løsningene er dårlige. Kontaktet Norema for å få endret på ting, og alt var bare vanskelig. Tenkte opprinnelig å bare bytte dørene og enkelte skrog, men det ble så dyrt at jeg kan kjøpe nytt billigkjøkken. Norema har også særegne mål og hengselfesteavstand på dørene, så jeg kunne ikke skru på dører fra Ikea, Maxbo e.l. Men montering tror jeg er en god ide, skal gå for det neste gang.

AnonymBruker
Skrevet

Med jevne mellomrom har Norema montasje inkludert i prisene sine.

De ligger sånn midt på treet prismessig og egen erfaring er at et Norema kjøkken er av bra kvalitet.

Neste gang jeg bytter skal det også kjøpes et Norem kjøkken, og det blir kjøpt når det er montasje inkludert i prisen.

Anonymous poster hash: 321f6...d38

Jeg har akkurat hatt flere takstmenn på besøk og alle har sagt at Norema har ikke noe bedre kvalitet enn ikea, det er kun dyrere.

Og jeg har innhentet pris på Norema kontra Ikea og de er ikke bare "litt" dyrere, men omtrent dobbelt så dyrt. Mitt ikea kjøkken kommer på 45 tusen og tilbudet fra Norema på samme mengde skap osv var rett under 80 tusen. Når da jeg får vite at de ikke har bedre kvalitet og at man ikke får særlig uttelling på en feks verdivirdering på huset, så var det ikle vanskelig og velge. Dessuten liker jeg bedre utseendet på ikea sine kjøkken enn på Norema.

Anonymous poster hash: 329f1...d42

AnonymBruker
Skrevet

Vi har Epoq, finner du fronter ol du liker vil jeg anbefale det.

Greie å forholde seg til, ryddig leveranse (ingenting manglet) og ikke noe problem å montere (nå hadde vi hjelp av svigerfar med snekkerbakgrunn da, men han hadde ikke montert kjøkken før).

Kvaliteten er god, pent kjøkken. Har et vennepar med dyrt kjøkken og ser at mye av innmaten nok er produsert samme sted, bare merket med ulike merkenavn.

Anonymous poster hash: 8750e...57c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...