Evalinn Skrevet 4. august 2015 #1 Skrevet 4. august 2015 Hei, jeg fikk høre av min svigermor at hun hadde hørt at legen til ei hun jobber med hadde rådet henne til å bli kvitt med katten for å bli gravid. Jeg har ALDRI hørt om dette, og har veldig lite lyst å kvitte meg med katten. Hun mente det hadde noe med bakterier å gjøre. Noen andre som har hørt dette fra en lege?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Du skal være forsiktig med å komme nær kattens avføring el. når du ER gravid grunnet fare for å få toxoplasmose. Dvs, ikke tømme kattedo selv f.eks, eller i alle fall bruke hansker. Det fordi toxoplasmose er farlig for et foster, men ikke farlig for deg. Tviler sterkt på at det ellers påvirker å ha katt, så lenge du ikke er veldig allergisk eller noe :-)Anonymous poster hash: 56575...945 3
Evalinn Skrevet 4. august 2015 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2015 Takk ☺️ Skulle tro om svigermor ikke liker katten min?😆 kanskje hun prøver å bli kvitt den😂 3
Berit Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Nei, ikke farlig i det hele tatt hvis du ikke spiser avføringen. Vask deg alltid på hendene hvis du tror du har fått noe avføring på deg.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 De aller fleste som har /har hatt katt har fått toxoplasmose, så man er allerede immun. Dette sjekkes bla på første sv. kontrollen. Ellers så er det greit å ta forholdsregler som å ikke ta i katteavføringen og vaske seg på hendene etter å ha rotet i jord. Normalt med andre ord. Men katten gjør deg ikke infertil. Anonymous poster hash: 2c8d6...21b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 Du skal være forsiktig med å komme nær kattens avføring el. når du ER gravid grunnet fare for å få toxoplasmose. Dvs, ikke tømme kattedo selv f.eks, eller i alle fall bruke hansker. Det fordi toxoplasmose er farlig for et foster, men ikke farlig for deg. Tviler sterkt på at det ellers påvirker å ha katt, så lenge du ikke er veldig allergisk eller noe :-)Anonymous poster hash: 56575...945 Det er en sannhet med modifikasjon. Selvsagt kan parasitten også være farlig for deg. Men farligere for fosteret ja.Anonymous poster hash: e2913...307
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 De aller fleste som har /har hatt katt har fått toxoplasmose, så man er allerede immun. Dette sjekkes bla på første sv. kontrollen. Ellers så er det greit å ta forholdsregler som å ikke ta i katteavføringen og vaske seg på hendene etter å ha rotet i jord. Normalt med andre ord. Men katten gjør deg ikke infertil. Anonymous poster hash: 2c8d6...21b Dette stemmer heller ikke. Svært få tilfeller av dette i Norge i motsetning til andre land.Anonymous poster hash: e2913...307 2
Pinkee Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 De aller fleste som har /har hatt katt har fått toxoplasmose, så man er allerede immun. Dette sjekkes bla på første sv. kontrollen. Ellers så er det greit å ta forholdsregler som å ikke ta i katteavføringen og vaske seg på hendene etter å ha rotet i jord. Normalt med andre ord. Men katten gjør deg ikke infertil. Anonymous poster hash: 2c8d6...21b Dette stemmer heller ikke. Svært få tilfeller av dette i Norge i motsetning til andre land.Anonymous poster hash: e2913...307 Hva som ikke stemmer? At folk er smittet, eller at man da er immun? Slik at det ikke er farlig under svangerskap. Jeg ble testet da jeg gikk gravid, og fikk beskjed om at jeg hadde vært smittet, så jeg var immun, og kunne styre så mye jeg ville med katter. Uten fare for fosteret. Men, dette er noen år siden da.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Hva som ikke stemmer? At folk er smittet, eller at man da er immun? Slik at det ikke er farlig under svangerskap. Jeg ble testet da jeg gikk gravid, og fikk beskjed om at jeg hadde vært smittet, så jeg var immun, og kunne styre så mye jeg ville med katter. Uten fare for fosteret. Men, dette er noen år siden da. Det er bare litt over 10% av norske som er smittet. Kattene blir også immune, dvs at de er smitteførende i ca 3-4 uker av sitt liv. Selv de som har katt og har hatt toxoplasmose har mest sannsynlig fått i seg smitten fra noe annet enn sin egen katt. Siden det er så få kvinner som har opparbeidet immunitet, er testing av antistoffer mot toxo ikke en del av rutineprøvene i graviditet, fordi det er så få som kan slippe forholdsreglene. Men, har aldri hørt om at katt kan påvirke fruktbarheten. Som ufrivillig barnløse fikk vi heller ingen spørsmål om vi hadde kjæledyr under utredning og behandling.Anonymous poster hash: 3b679...179 2
Ewe Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Har man hatt katt i mange år, er man som regel immun. Anbefales ikke å skaffe seg katt under graviditeten, og ihvertfall ikke da grave i kattesanden, leke med de litt eldre barna (hvis man har) i sandkasser ol, siden katter ofte bruker det som do. Forresten også å vaske vekk all jord på lavtvoksende grønnsaker, og være ekstra nøye på dette (helst koke eller skrelle), da katter kan ha gjort fra seg i åkeren hvor de har vokst.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #11 Skrevet 4. august 2015 Jeg har hatt fire katter gjennom livet, jobbet mye i åker og har ikke hatt toxoplasmose i følge blodprøvene. Anonymous poster hash: df002...ea1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #12 Skrevet 4. august 2015 .....og så har jeg lekt mye i sandkasse, ettersom jeg har barn og har jobbet i barnehage i mange år. Tror det hjelper godt med vanlig handhygiene. Anonymous poster hash: df002...ea1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Noen som kjenner noen som kjenner ei som har hørt fra legen sin....... Det er en typisk oppdiktet historie, men hvilket ledd som snakker usant kan jeg ikke si. At katter hindrer graviditet er tull fra ende til annen. Kanskje svigermor syntes du duller formye med katten og at det går utover kosekvaliteten med hennes sønn -som igjen går utover sexøvelsene. Skrudd ide, behold katten og adopter en unge. Anonymous poster hash: 76fef...f83
Evalinn Skrevet 5. august 2015 Forfatter #14 Skrevet 5. august 2015 Setter pris på alle svar. ☺️ Men jeg fortsetter å prøve litt til før jeg adopterer 😉
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 Hva som ikke stemmer? At folk er smittet, eller at man da er immun? Slik at det ikke er farlig under svangerskap. Jeg ble testet da jeg gikk gravid, og fikk beskjed om at jeg hadde vært smittet, så jeg var immun, og kunne styre så mye jeg ville med katter. Uten fare for fosteret. Men, dette er noen år siden da. Det jeg mente ikke stemte var utsagnet om at de fleste som har /hatt katt allerede har vært smittet med dette og derfor er immune. I Frankrike har ca 80% av befolkningen antistoffer mot toksoplasmose, mens i Norge er det snakk om i underkant av 10%. Jeg skal vedde på at mange også har blitt smittet i utlandet (uten å være klar over det) og ikke av sin egen katt / hjemme i Norge. Anonymous poster hash: e2913...307 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #16 Skrevet 5. august 2015 Du kan sjekke deg for toxoplasmose. Du har sannsyligvis det fra før siden du har katt. Hvis ikke du er immun, skal du følge nøye hygieneregler hvis du blir gravid. Anonymous poster hash: 1beab...614
Pinkee Skrevet 5. august 2015 #17 Skrevet 5. august 2015 Det jeg mente ikke stemte var utsagnet om at de fleste som har /hatt katt allerede har vært smittet med dette og derfor er immune. I Frankrike har ca 80% av befolkningen antistoffer mot toksoplasmose, mens i Norge er det snakk om i underkant av 10%. Jeg skal vedde på at mange også har blitt smittet i utlandet (uten å være klar over det) og ikke av sin egen katt / hjemme i Norge. Anonymous poster hash: e2913...307 Ok, trodde faktisk det var mer vanlig å være smittet. Men, nå er det 20 år siden jeg fikk barn, så kanskje det var mer vanlig da.
Sandie Skrevet 5. august 2015 #18 Skrevet 5. august 2015 (endret) Hei, jeg fikk høre av min svigermor at hun hadde hørt at legen til ei hun jobber med hadde rådet henne til å bli kvitt med katten for å bli gravid. Jeg har ALDRI hørt om dette, og har veldig lite lyst å kvitte meg med katten. Hun mente det hadde noe med bakterier å gjøre. Noen andre som har hørt dette fra en lege? Dette er bare tull,ofte spredt videre av folk som ikke liker katter eller ser på dem som skitne og ekle dyr. (Samme type folk som tror at katter kan hoppe opp i babyens vogn eller seng og spise dem opp..) Det som stemmer er at toxoplasmose kan være farlig for gravide.Denne bakterien overføres via katteavføring,men de fleste katteeiere sitter jo ikke å graver med hendene i kattens sandkasse og får avføring på hender og under neglene. Hvis du blir gravid er det lurt å la noen andre tømme kattens sandkasse,men det er ikke farlig å ha katt når man er gravid,og det er heller ingen sammenheng mellom kattehold og fruktbarhet. Endret 5. august 2015 av Sandie 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #19 Skrevet 5. august 2015 Du kan sjekke deg for toxoplasmose. Du har sannsyligvis det fra før siden du har katt. Hvis ikke du er immun, skal du følge nøye hygieneregler hvis du blir gravid.Anonymous poster hash: 1beab...614 Nei, selv om du har katt har du sannsynligvis ikke hatt toxoplasmose. Og hvis du har hatt toxo, er det mest sannsynlig at det ikke er din egen katt som har smittet deg.Anonymous poster hash: 3b679...179 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #20 Skrevet 5. august 2015 Hvilke symptomer gir toksomplasmose egentlig?Kvalme,diare osv...? Katten min hoppet opp på stuebordet og gikk i gang med en grundig rumpevask.Like etterpå kom han bort til meg og ga meg en (toksoplasmotisk) suss midt på truten Regner med jeg ble smittet?Men har ikke blitt syk i ettertid. Anonymous poster hash: f5c18...0fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå