AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #1 Skrevet 4. august 2015 Vi fikk for snare ett år siden vårt første barn. Vi bor i en leilighet med ett soverom og det sier seg selv at det begynner å bli trangt. Alle går bare ut fra at vi nå skal kjøpe hus. Vi har god økonomi og kunne forsåvidt gjort det. Greia er at jeg vet ikke om vi er "husmennesker." Det er sikkert fint å ha en hage for barnet, men vi voksne hadde absolutt ikke hatt noen glede av det. Vi hater hagearbeid og er allergisk mot gress. Ingen av oss voksne er noe praktisk anlagt, og bare tanken på å bruke ferien vår på å beise får meg til å grøsse. Samtidig greier jeg ikke fri meg fra tanken om at det er litt egoistisk av oss å velge dette bort. Kjøper man ett hus så får vi sikkert mer nabolagsfølelse også, har liksom inntrykk av det. Her vi bor nå, så flytter jo naboene hele tiden og få/ingen har barn... Det er kanskje litt ego av oss voksne å ikke kjøpe hus? Samtidig så frister det med bare en større leilighet.... Anonymous poster hash: c3637...cfe
Florence Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Dere må ikke ha hus, det kjenner dere på selv. Men en større leilighet er sikkert på tide. 4
mijaa Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 Det er vel helt individuelt om man vil bo i leilighet, rekkehus, flermannsbolig, hus osv. Jeg synes dere skal gjøre det dere trives best med i alle fall, og gi blanke i hva alle andre forventer. Det er faktisk dere som skal bo der, så hva alle andre sier og synes er jo urelevant.
Carrot Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Nei man MÅ ikke kjøpe hus og hage! Tvert imot, om dette ikke er noe der ønsker ville jeg ikke gått den veien heller. Man kan fint ha leilighet med terrasse hvor man kan røre på seg. Det er mange fellesområder, grøntareal og parker de fleste steder - så nei, man trenger ikke kjøpe hus. Jeg har ingen glede av hage, så vi løste det ved å ha en stor oppstillingsplass foran garasjen og en enorm altan som går rundt huset, vi har en minimal grønn flekk som kalles plen fordi ungene har glede av den og det irriterer meg hver gang jeg må klippe den at den er der det er ballbinge like i nærheten, det er uteområdet på skolen knapt 5 minutter unna, parken like ved - de kunne lekt der.. Men men, nå er nå denne gressflekken der så..
Teriyaki Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 Tja.. Vi har hus, men planlegger å legge platting over nesten hele hagen. Kommer til å være litt plen igjen, men der kommer neppe ungene til å leke. Når det er sagt så har vi hav og fjære i hagen så og si, trampoline osv. Dere trenger ikke ha hus, men dere bør ha litt uteområde. Er jo mange leilighetsområder som har supre fellesareal eller store markterrasser. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 Så lenge dere tar med barnet ut i parker/lekeplasser etc, så går det jo fint å bo i leilighet. Det er jo bare dumt å kjøpe hus om dere ikke liker å ordne og fikse litt. Når det er sagt, så kan man fint betale seg ut av både gressklipping og beising 😉
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 Nei man MÅ ikke kjøpe hus og hage! Tvert imot, om dette ikke er noe der ønsker ville jeg ikke gått den veien heller. Man kan fint ha leilighet med terrasse hvor man kan røre på seg. Det er mange fellesområder, grøntareal og parker de fleste steder - så nei, man trenger ikke kjøpe hus. Jeg har ingen glede av hage, så vi løste det ved å ha en stor oppstillingsplass foran garasjen og en enorm altan som går rundt huset, vi har en minimal grønn flekk som kalles plen fordi ungene har glede av den og det irriterer meg hver gang jeg må klippe den at den er der det er ballbinge like i nærheten, det er uteområdet på skolen knapt 5 minutter unna, parken like ved - de kunne lekt der.. Men men, nå er nå denne gressflekken der så.. haha, kanskje det er løsningen. Vi er begge selv oppvokst i hus, så vi føler liksom at det "er det eneste riktige :P" men jeg skjønner jo at det går med leilighet også... Men det er som du sier "unger har glede av litt plen" jeg hadde det da jeg var liten og elsket jo hage da, men så var det ikke jeg som stellte den da TS Anonymous poster hash: e7210...e46
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Vi er litt som dere. Vi hater hagearbeid, og har 10 tommeltotter når det kommer til vedlikehold. Så selv om det hadde vært fint for barna med en hage, hadde det ikke blitt ok for oss i lengden. Men dere bør nok få en større leilighet, 1 soverom blir jo snaut i lengden... Vi kjøpte oss en 4,5 roms leilighet, med miljøpark rett bak blokka, og kun 10 min gange til marka. Da fikk alle hvert sitt rom, og god plass, vi slipper alt som har med utendørs vedlikehold å gjøre, samtidlig som ungene har masse utemuligheter. Så jeg ville nok ha gått for større leilighet, hus krever ganske mye både penger, tid og krefter som man heller kan bruke til noe annet når man ikke har interessen for det. Anonymous poster hash: f2213...068
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Vi er litt som dere. Vi hater hagearbeid, og har 10 tommeltotter når det kommer til vedlikehold. Så selv om det hadde vært fint for barna med en hage, hadde det ikke blitt ok for oss i lengden. Men dere bør nok få en større leilighet, 1 soverom blir jo snaut i lengden... Vi kjøpte oss en 4,5 roms leilighet, med miljøpark rett bak blokka, og kun 10 min gange til marka. Da fikk alle hvert sitt rom, og god plass, vi slipper alt som har med utendørs vedlikehold å gjøre, samtidlig som ungene har masse utemuligheter. Så jeg ville nok ha gått for større leilighet, hus krever ganske mye både penger, tid og krefter som man heller kan bruke til noe annet når man ikke har interessen for det. Anonymous poster hash: f2213...068 Vi skal selvsagt flytte, og grunnen til at vi har ventet så lenge er fordi vi ikke greier å bli enige med oss selv. Større leilighet eller hus....? Vi har forsåvitt pengene, men ikke tiden eller interessen. Hvordan er det med barnefamilier der dere bor? Jeg ser liksom litt for meg at med blokkleiligheter er det mye gjennomtrekk? Vi er litt redde for at sammholdet i nabolaget ikke blir like bra. Sånn er det her vi bor nå i alle fall, folk flytter inn og ut hele tiden... TS Anonymous poster hash: e7210...e46
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Må ikke. Med hus er det mye jobb. Barn har da glede av hage,de voksne også. Vi har ikke plen. Lagt asfalt, stein og har laget terassen. Vi har bed. Beise gjør du ikke hvert år. Med deres innstilling så vil jeg fraråde. Det er snømåking. Spyling. Rydding av bed. Renske renner til høsten. Og stadig noe å holde i orden.Anonymous poster hash: eedc4...3c1
Carrot Skrevet 4. august 2015 #11 Skrevet 4. august 2015 Det er ikke slik at bolig nødvendigvis MÅ ære tid/penge-krevende, det er mulig å velge løsninger som ikke gjør at man maler hvert tredje år, både vegger og platting! OG man kan velge tak som er tilnærmet vedlikeholdsfritt - så hvis man vet hva man IKKE vil ha kan man ha det behagelig som huseier også, for all del. Og plenen i seg selv trenger ikke så mye vedlikehold heller egentlig hvis man velger de riktige typene plen for sitt område og legger mye arbeid i å starte den - en robotklipper holder den pen for deg osv osv
peppermyntete Skrevet 4. august 2015 #12 Skrevet 4. august 2015 Selvfølgelig MÅ man ikke ha hus. Men da tenker jeg at man bør sjekke området der man kjøper ny og større leilighet slik at man vet det er park/lekeplass i nærheten.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #13 Skrevet 4. august 2015 Vi bor i rekkehus og har det litt som dere. Bodde i en flott byleilighet da vi fikk barn, men da hun begynte å gå, ble det ALT for slitsomt å gå den lange veien med alt pikkpakket og barnet ned fire etasjer og bortover gata for å komme i en park, pluss hjem hver gang man må tisse, eller hente litt mat/drikke, det ble rett og slett ikke til at vi var så mye i parken likevel. Nå bor vi altså i rekkehus. Nabogutten tjener en slant ved å klippe plena vår samtidig som han klipper sin egen families plen. Vi har vaskehjelp som kommer innom et par ganger i måneden, og betaler fagfolk til å skifte tak, eller snekre veranda, eller andre ting som en handyman/handywoman sikkert kunne klart selv. Livet kan altså være avslappende og behagelig også i et rekkehus Og barna ELSKER å springe ut i hagen, og jeg kan ta med kaffekoppen ut og lese avisa mens de er der, uten å ta med stellebag, barnevogn, mat, drikke, etc etc som jeg gjorde da vi måtte i parken. Anonymous poster hash: 5cf2b...dcb 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #14 Skrevet 4. august 2015 Det er en stor fordel med litt uteplass på gateplan. Min treåring kan nå leke litt alene i hagen/på terassen (med oppsyn i vinduet) og det er veldig befriende. Det er også godt å kunme lempe ut på egen terasse mens hun tusler på den lille hageflekken med fotballen sin, og slippe ut av huset hver gang vi vil være ute, nå kan middagen lages mens vi er ute til og fra. Noen barn vil være MYE ute. Hus er ikke nødvendig, men leilighet på bakkeplan i barnevennlig strøk er veldig greit når barna blir eldre. Da kan barna være mye mer selvstendige, bli kjennt med nabobarn osv etter hvert. Anonymous poster hash: aa064...49d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #15 Skrevet 4. august 2015 Helt Ok å bo i leilighet. Er man ikke glad i å holde et hus vedlike, er leilighet i borettslag en god ide! Har man hus, så skal det males, fylle på grus om man har grus gårdsplass. Bytte taksten osv. Altså MYE og ordne! Det er dyrt og hvis ikke man kan gjøre litt selv så er det ennå dyrere. I et borettslag slipper man å tenke på sånt. Ofte er snømåking med i husleia. Man har mere fritid og tid til barna når man bor i leilighet kontra et stort hus Anonymous poster hash: 9b186...e29 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #16 Skrevet 4. august 2015 Gjør det dere vil, og det går jo an å dra til en park/uteplass med barnet ofte så det får lekt ute og løpt fra seg finnes vel også leiligheter med "felles" hage som kunne ha gått an også? Anonymous poster hash: 70f2a...8b2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #17 Skrevet 4. august 2015 Vi bor i rekkehus og har det litt som dere. Bodde i en flott byleilighet da vi fikk barn, men da hun begynte å gå, ble det ALT for slitsomt å gå den lange veien med alt pikkpakket og barnet ned fire etasjer og bortover gata for å komme i en park, pluss hjem hver gang man må tisse, eller hente litt mat/drikke, det ble rett og slett ikke til at vi var så mye i parken likevel. Nå bor vi altså i rekkehus. Nabogutten tjener en slant ved å klippe plena vår samtidig som han klipper sin egen families plen. Vi har vaskehjelp som kommer innom et par ganger i måneden, og betaler fagfolk til å skifte tak, eller snekre veranda, eller andre ting som en handyman/handywoman sikkert kunne klart selv. Livet kan altså være avslappende og behagelig også i et rekkehus Og barna ELSKER å springe ut i hagen, og jeg kan ta med kaffekoppen ut og lese avisa mens de er der, uten å ta med stellebag, barnevogn, mat, drikke, etc etc som jeg gjorde da vi måtte i parken. Anonymous poster hash: 5cf2b...dcb ja vi har snakket om at rekkehus kan være kompromisset. Da er det kanskje sånne fellesgreier med tak som skal skiftes og vaktmester etc... Vi har sett på noen i mur, da slipper vi jo litt beising (jeg vet jeg høres ut som jeg er sykt opptatt av beising, men jeg hater det ) Jeg ser liksom for meg at barn må få, som du sier løpe ut og inn... Jeg er også oppvokst sånn, så derfor greier jeg ikke fri meg fra tanken om at hvis vi velger leilighet så gjør vi det på bekostning av barnas oppvekst... TS Anonymous poster hash: e7210...e46
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #18 Skrevet 4. august 2015 Det er en stor fordel med litt uteplass på gateplan. Min treåring kan nå leke litt alene i hagen/på terassen (med oppsyn i vinduet) og det er veldig befriende. Det er også godt å kunme lempe ut på egen terasse mens hun tusler på den lille hageflekken med fotballen sin, og slippe ut av huset hver gang vi vil være ute, nå kan middagen lages mens vi er ute til og fra. Noen barn vil være MYE ute. Hus er ikke nødvendig, men leilighet på bakkeplan i barnevennlig strøk er veldig greit når barna blir eldre. Da kan barna være mye mer selvstendige, bli kjennt med nabobarn osv etter hvert.Anonymous poster hash: aa064...49d Det hørtes egentlig helt perfekt ut... takk for tips! TS Anonymous poster hash: e7210...e46
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #19 Skrevet 4. august 2015 ja vi har snakket om at rekkehus kan være kompromisset. Da er det kanskje sånne fellesgreier med tak som skal skiftes og vaktmester etc... Vi har sett på noen i mur, da slipper vi jo litt beising (jeg vet jeg høres ut som jeg er sykt opptatt av beising, men jeg hater det ) Jeg ser liksom for meg at barn må få, som du sier løpe ut og inn... Jeg er også oppvokst sånn, så derfor greier jeg ikke fri meg fra tanken om at hvis vi velger leilighet så gjør vi det på bekostning av barnas oppvekst... TS Anonymous poster hash: e7210...e46 Det finnes jo rekkehus i borettslag, da er det de som står for mye av vedlikeholdet. Anonymous poster hash: 2c4eb...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #20 Skrevet 10. august 2015 Rekkehus er en fin mellomløsning og de som mener man bør ha enebolig for å vise økonomisk velstand og lykke kan ta seg en bolle.Anonymous poster hash: 8e634...a79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå