Gjest Morild Skrevet 11. september 2004 #1 Skrevet 11. september 2004 Soverommet vårt har malt panel på alle vegger bortsett fra en som har tapet. Under tapeten er det mur. Nå er tapeten så stygg at den må fjernes. Noen som vet om det blir fint å male rett på muren? Må selvfølgelig sparkle litt først. Og er det noen som har tips om hvordan fjerne tapet greitt? Har snart ikke hud igjen på fingertuppene... :veldigsur:
Gjest maiia ikke innlogget Skrevet 12. september 2004 #2 Skrevet 12. september 2004 Det går fint å male rett på muren. Bruk heftgrunning først og så oljebasert maling oppå. Fjerning av tapet vet jeg ikke så mye om...
Brunhilde Skrevet 12. september 2004 #3 Skrevet 12. september 2004 Damp. Eller du kan fukte et lite stykke tapet om gangen og skrape den av med sparkelkniv.
Gjest gjesta Skrevet 12. september 2004 #4 Skrevet 12. september 2004 Jeg har fjernet mye tapet og når underlaget er mur så er det enkelt. Du fukter den med en våt svamp, venter litt og så er det mer eller mindre bare å skrape av. Du kan bruke en malingsskrape eller en"skrape" som du sparkler med.
Gjest Morild Skrevet 12. september 2004 #5 Skrevet 12. september 2004 Okei, da skal jeg fukte med masse vann (i morgen). Takk for tips. Skal man bruke heftgrunn og oljemaling på mur innendørs? Trodde man skulle bruke vannbasert maling? :o
Brunhilde Skrevet 12. september 2004 #6 Skrevet 12. september 2004 Begge deler går, men jeg ville brukt oljemaling. Oljemaling gir ofte best resultat, dessuten er den lettere å vaske.
Gjest NastyNice Skrevet 15. september 2004 #7 Skrevet 15. september 2004 Er muren glatt og fin under, er det bare å heftgrunne og så male. Dersom det er bulkete eller har sprekker, vil dette synes mer når man maler på -da særlig med en mørkere tone. Dersom muren er slik, anbefaler jeg sparkel på rull. Rett og slett en sparkelmasse man ruller på veggen. Spør om dette i malerforretninger...
Gjest Eføya ikke innlogget Skrevet 18. september 2004 #8 Skrevet 18. september 2004 Hei! Jeg har malt maaaaange rom med murvegger og bare brukt vanlig vannbasert maling -ingen heftgrunn. Har ikke hatt noe problemer med det og det er det jeg har fått anbefalt på fargehandelen (med forbehold om at dette er vanlig mur og ikke teglstein).
Gjest Gjest_thomas_* Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Soverommet vårt har malt panel på alle vegger bortsett fra en som har tapet. Under tapeten er det mur. Nå er tapeten så stygg at den må fjernes. Noen som vet om det blir fint å male rett på muren? Må selvfølgelig sparkle litt først. Og er det noen som har tips om hvordan fjerne tapet greitt? Har snart ikke hud igjen på fingertuppene... :veldigsur: !!fjerne tapet!! vis du har bauhaus i nærheten , har dem et midel du blander i vann og sprayer på tapeten slikk att den nesten detter av, av seg selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! viss ikke brukk varmt vann og spray
Leo Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Etter drøyt tre år får vi håpe de har greid å fjerne tapeten på egenhånd... Unnskyld, klarte ikke å dy meg Endret 17. oktober 2007 av Leo
Gjest JM Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg brukte sprayflaske med varmt vann og badeolje, ventet 5 min og fjernet tapeten med sånn sparkelspade. Fungerte som bare det. Malte med vannbasert maling uten heftgrunn, ble bra. Var på betong.
stjernelys Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 jobbet i bransjen i mange år og er utdannet interiørkonsulent. Må IKKE bruke heftegrunn da tetter du igjen lufte porene som en mur har. OM muren ikke er hel sparkel er det vanskelig og få tapet til å holde seg fin. Bruk lettsparkel og 07 maling det er den beste til mur. Du kan bruke lady osv men den er akryl som også tetter igjen murens pusteevne. Oljemaling gir så klart en fin vaskeflate men om muren ikke får pust kan malingen flasse av VIKTIG. Det kan skje om 1 år eller 10 år men muligheten er stor hold deg til 07 maling
stjernelys Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 jobbet i bransjen i mange år og er utdannet interiørkonsulent. Må IKKE bruke heftegrunn da tetter du igjen lufte porene som en mur har. OM muren ikke er hel sparkel er det vanskelig og få tapet til å holde seg fin. Bruk lettsparkel og 07 maling det er den beste til mur. Du kan bruke lady osv men den er akryl som også tetter igjen murens pusteevne. Oljemaling gir så klart en fin vaskeflate men om muren ikke får pust kan malingen flasse av VIKTIG. Det kan skje om 1 år eller 10 år men muligheten er stor hold deg til 07 maling jo 07 er vannbasert og får å fjerne tapeten kan du kjøpe et middel du kan putte i vannet som løser opp limet. Det får du på fargehandlere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå