AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Hei! Jeg har som mål å komme ned i vekt, og har tenkt å tatt i bruk løping da løping er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre. Jeg drev tidligere med intervaller, men fikk beinhinnebetennelse av det. Og det er vel fordi jeg har billig sko. Nå tenkte jeg å kjøpe meg et par sko som passer til mine behov, og lurte på om dere har noen anbefalninger. Jeg skal melde meg inn på treningssenter så jeg har planer om å løpe på tredemølle, men samtidig vil jeg også prøve å løpe ute. Så hvilke sko anbefaler dere for meg? Jeg vet jeg kan dra på en sportsbutikk, men har ingen i nærheten her på bygda, så nettet er mitt shoppingsted Anonymous poster hash: aa4a0...ed5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 Sko kommer bla. an på hva slags pronering du har, du kan sjekke hva du har selv, for det finnes sikkert demonstrasjonsvideoer på hvordan en gjør det på youtube:) Så kan du jo tenke på om du skal løpe på asfalt, terreng, om du vil ha lett sko(mindre demping) eller masse demping(tyngre sko). Til slutt ville jeg nok googlet etter løpe-sko tester, samt hva folk synes om dem på forum og sånt, om de er smal eller bred i fotvidden f.eks:) Jeg har selv asics gel nimbus 14, masse demping så en tung sko, men jeg må ha det pga. kne-problemer. Veldig fornøyd med den foruten om at den er litt smal over helen så den har begynt å gnage nå som de er brukt en del:\ Så må nok finne en videre modell neste gang. Anonymous poster hash: 210d7...0d4
pippip Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 Jeg er veldig glad i skoene fra Asics, de koster litt men du finner de ofte på salg. Bare husk at du må ha to par, et til å løpe ute og et til å ha inne på treningssenter.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Såkalte minimalistsko, altså med minst mulig demping, er det jeg har best erfaring med. Det krever at du har en løpeteknikk der du lander på forfoten og ikke på hælen. Da bruker du hele beinet til å dempe støtet og får mindre risiko for skader. Vibram fivefingers er én type, men det finnes flere merker. Anonymous poster hash: 51f3b...ade
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Jeg er veldig glad i skoene fra Asics, de koster litt men du finner de ofte på salg. Bare husk at du må ha to par, et til å løpe ute og et til å ha inne på treningssenter. Jeg er veldig glad i skoene fra Asics, de koster litt men du finner de ofte på salg. Bare husk at du må ha to par, et til å løpe ute og et til å ha inne på treningssenter. Såkalte minimalistsko, altså med minst mulig demping, er det jeg har best erfaring med. Det krever at du har en løpeteknikk der du lander på forfoten og ikke på hælen. Da bruker du hele beinet til å dempe støtet og får mindre risiko for skader. Vibram fivefingers er én type, men det finnes flere merker. Anonymous poster hash: 51f3b...ade Sko kommer bla. an på hva slags pronering du har, du kan sjekke hva du har selv, for det finnes sikkert demonstrasjonsvideoer på hvordan en gjør det på youtube:) Så kan du jo tenke på om du skal løpe på asfalt, terreng, om du vil ha lett sko(mindre demping) eller masse demping(tyngre sko). Til slutt ville jeg nok googlet etter løpe-sko tester, samt hva folk synes om dem på forum og sånt, om de er smal eller bred i fotvidden f.eks:) Jeg har selv asics gel nimbus 14, masse demping så en tung sko, men jeg må ha det pga. kne-problemer. Veldig fornøyd med den foruten om at den er litt smal over helen så den har begynt å gnage nå som de er brukt en del:\ Så må nok finne en videre modell neste gang. Anonymous poster hash: 210d7...0d4 Tusen takk for svar alle 3! Er litt nybegynner så visste ikke helt hva jeg skulle se etter, men gjør det nå! :D Anonymous poster hash: aa4a0...ed5
Maximillian Cohen Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 En anbefaler tunge, stabile og godt dempede sko mens den andre anbefaler sokker med litt gummi under. Hvordan har du ut ifra det kommet frem til hva du skal se etter? Min mening er at skoene er mindre viktig. Det som teller er teknikken din. Løper du riktig og trener deg opp gradvis kan du løpe i hva som helst. 1
MotherOfDragons Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Gå på Løplabbet og få sko tilpasset dine føtter og ditt tråkk. Hva andre anbefaler er ikke relevant da alle har forekjellige føtter og tråkk og det som funker for en kan skade en annen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Gå på Løplabbet og få sko tilpasset dine føtter og ditt tråkk. Hva andre anbefaler er ikke relevant da alle har forekjellige føtter og tråkk og det som funker for en kan skade en annen. Og jeg fikk sko derfra som overhodet ikke funket for meg, sånn går det når man ikke er altfor kritisk og en "ekspert" forteller deg at dette er riktig for deg. Flere år senere har jeg oppdaget at løpeteknikk teller mer enn sko.Anonymous poster hash: d2598...959
MotherOfDragons Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 Og jeg fikk sko derfra som overhodet ikke funket for meg, sånn går det når man ikke er altfor kritisk og en "ekspert" forteller deg at dette er riktig for deg. Flere år senere har jeg oppdaget at løpeteknikk teller mer enn sko.Anonymous poster hash: d2598...959 Samme skjedde med meg en gang. Gikk tilbake og klaget og ble feilen ble da rettet opp. Alle kan gjøre en feil. Men de er veldig proffesjonelle og flinke og etter at jeg kjøpte sko der så har jeg ikke hatt antydning til noen skader etter mange år med jogging. Løpeteknikk gjør ikke noe for deg om skoene ikke funker.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Samme skjedde med meg en gang. Gikk tilbake og klaget og ble feilen ble da rettet opp. Alle kan gjøre en feil. Men de er veldig proffesjonelle og flinke og etter at jeg kjøpte sko der så har jeg ikke hatt antydning til noen skader etter mange år med jogging. Løpeteknikk gjør ikke noe for deg om skoene ikke funker. Sko gjør heller ikke noe for deg, om løpeteknikken er for dårlig. Hjelper ikke med all verdens demping, når kraften er 2-3 ganger kroppsvekten. Dessverre gikk jeg aldri tilbake, for helhetsopplevelsen der jeg var, var fryktelig dårlig. Alle kan gjøre feil, men da bør man være forsiktig med å være så påståelig som han som testet meg. Han mente jeg overpronerte veldig og trengte mye demping, noe som førte til enda dårligere løpeteknikk og skade. Nå løper jeg et par mil i uken med null støtte for overpronasjonen min og 3 mm hæl-tå-drop. Ikke kjent en eneste vondt på hele det året. Anonymous poster hash: d2598...959
MotherOfDragons Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Sko gjør heller ikke noe for deg, om løpeteknikken er for dårlig. Hjelper ikke med all verdens demping, når kraften er 2-3 ganger kroppsvekten. Dessverre gikk jeg aldri tilbake, for helhetsopplevelsen der jeg var, var fryktelig dårlig. Alle kan gjøre feil, men da bør man være forsiktig med å være så påståelig som han som testet meg. Han mente jeg overpronerte veldig og trengte mye demping, noe som førte til enda dårligere løpeteknikk og skade. Nå løper jeg et par mil i uken med null støtte for overpronasjonen min og 3 mm hæl-tå-drop. Ikke kjent en eneste vondt på hele det året. Anonymous poster hash: d2598...959 Klart det går hånd i hånd men feil sko kan virkelig gjøre skade på sikt. Løper selv 4-5 mil i uka. Men TS gjør som hun vil.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 TS her: Beklager dårlig formulering i natt når jeg nettopp hadde kommet hjem fra en tur på byen. Det jeg mente var takk for tipsene, for nå visste jeg litt hva andre folk likte så kunne jeg dra på en sportsbutikk og spørre de som jobber der hva de anbefalte for meg. Og da var jeg nødvendigvis ikke like blank når jeg skullegjøre det. Men... Anonymous poster hash: aa4a0...ed5
Engel Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Godt å høre at du skal i sportsbutikk, virket som du hadde tenkt å kjøpe løpesko på nett... Du må for all del ikke kjøpe løpesko uten å ha prøvd de! Og du må også få sjekket om du pronerer. De som gjør det får nemlig lettere benhinnebetennelse, så det kan være en veldig aktuell problemstilling for deg. Merke eller hva andre anbefaler kan du bare glemme. Hva som passer deg og dine føtter kan være noe helt annet enn det som passer til andre.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Godt å høre at du skal i sportsbutikk, virket som du hadde tenkt å kjøpe løpesko på nett... Du må for all del ikke kjøpe løpesko uten å ha prøvd de! Og du må også få sjekket om du pronerer. De som gjør det får nemlig lettere benhinnebetennelse, så det kan være en veldig aktuell problemstilling for deg. Merke eller hva andre anbefaler kan du bare glemme. Hva som passer deg og dine føtter kan være noe helt annet enn det som passer til andre. I utgangspunktet var det planen, men jeg innså at flere mente forksjellig og at jeg da får best "resulltat" av ¨snakke med en profesjonell! :D Anonymous poster hash: aa4a0...ed5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå