AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Lønner det seg å kjøpe for å hekle bestemorruter teppe?Anonymous poster hash: c2450...e02
Gjest Zeitgeist Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Jeg heklet et teppe i vanlig sokkegarn fra Regia (4-tråds). Du kan mest sannsynlig bruke det meste av garn som ikke er "hårete" (mohair, pelsull) og for stort (filtegarn). I tillegg bør det være såpass tvinnet at det ikke splitter/frynser seg. Hvis du holder en liten lengde på garnet litt stramt og bruker tommel og pekefinger til å tvinne garnet i motsatt retning av hvordan det er tvinnet, og du klarer minst fem "omdreininger" før trådene begynner å dele seg, så er det bra. Jeg strikker veldig mye med merinoull og alpakka, og i allefall førstnevnte burde være grei å bruke til et slikt teppe. I tillegg får man jo kjøpt merino superwash, og da kan teppet vaskes i maskin - noe som kan være greit til tider. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 Sokkegarn vil jeg si blir for hardt og lite koselig om du skal ha det til koseteppe. Ellers vil jeg si du kan bruke det meste, men loegarn som alpakka blir ikke fint om du skal ha flere farger. Husk og på at garnet skal være godt å jobbe med, og teppet koselig å krype under. (Hvis ikke du skal ha et mindre prosjekt da?)Anonymous poster hash: b1af0...65b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Jeg heklet et teppe i vanlig sokkegarn fra Regia (4-tråds). Du kan mest sannsynlig bruke det meste av garn som ikke er "hårete" (mohair, pelsull) og for stort (filtegarn). I tillegg bør det være såpass tvinnet at det ikke splitter/frynser seg. Hvis du holder en liten lengde på garnet litt stramt og bruker tommel og pekefinger til å tvinne garnet i motsatt retning av hvordan det er tvinnet, og du klarer minst fem "omdreininger" før trådene begynner å dele seg, så er det bra. Jeg strikker veldig mye med merinoull og alpakka, og i allefall førstnevnte burde være grei å bruke til et slikt teppe. I tillegg får man jo kjøpt merino superwash, og da kan teppet vaskes i maskin - noe som kan være greit til tider. Lykke til! Åå takk for den lange forklaringen. Jeg burde kanskje ha skrevet i HI at jeg skal hekle babyteppe. Hva lønner det seg da?Anonymous poster hash: c2450...e02
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 Sokkegarn vil jeg si blir for hardt og lite koselig om du skal ha det til koseteppe. Ellers vil jeg si du kan bruke det meste, men loegarn som alpakka blir ikke fint om du skal ha flere farger. Husk og på at garnet skal være godt å jobbe med, og teppet koselig å krype under. (Hvis ikke du skal ha et mindre prosjekt da?)Anonymous poster hash: b1af0...65b Babyteppe jeg tenkte på Anonymous poster hash: c2450...e02
Gjest Zeitgeist Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 Bare hyggelig! Hvis det er et babyteppe, så ville jeg ha gått for merino superwash/babymerino. Det pleier å være mykt og fint mot huden, men her råder jeg deg til å først hekle en prøvelapp. I tillegg loer det ikke. Hvorvidt det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men enkelte mener at spedbarn puster inn garnstøvet/garnfibrene av ull som loer, og at man derfor skal unngå slikt garn. I tillegg får du kjøpt det relativt rimelig på bl.a. Eurospar. Hvis du derimot vil bruke penger, så er Alpakka/Silke fra Sandnes Garn en favoritt hos meg. Utrolig mykt (ikke det svarte, det er ganske stivt/tørt, mest sannsynlig på grunn av farginga). Ikke loer det noe spesielt heller. I tillegg har Lang Yarns kommet med Royal Alpaca som er bare en drøm å jobbe med. Begge garnene er pinnestørrelse 2-3, med andre ord tynt garn. Alpakka/Silke har en løpemeter på 200 m/50 g, Royal Alpaca 288m/50 g - de er altså drøye. Noe som forøvrig er fint siden Alpakka/Silke ligger på ca. 70 kroner nøstet og Royal Alpaca ca 130 kroner. (Dette er prisene i garnbutikken jeg bruker). Håper du finner et garn som er godt å jobbe med - og igjen, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 Ville brukt bomullsgarn. Enten fra Sparkjøp eller om du vil legge mer penger i det fra Drops. Anonymous poster hash: b1af0...65b
Gjest solavskjerming Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Ville brukt babyull. Og pass på at du ikke har for liten heklenål, da blir stivt og hardt :-)
Marissa Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Et av merinogarnene til Drops, de er deilige å jobbe med og å ha mot huden. Evt dobbel tråd av babyull.
Thorn Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Jeg har brukt babygarnet fra Sparkjøp, og fått gode tilbakemeldinger på det. Men da har jeg heklet vogntepper, hvis det skal brukes rett på baby kan man sikkert med fordel bruke et enda mykere garn.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Jeg vil gjerne anbefale Mandarin Petit fra Sandnes garn Har også god erfaring med alpaca fra nille, rauma, dale garn. Dårlig erfaring med drops. Anonymous poster hash: 433c2...905
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå