Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ☺

Det er så mange bilseter å velge mellom. Jeg vil gjerne e kjøpe dette nytt.

Har dere tips til et godt sete til et barn på 6 kg? Sette på holde en god stund, opp til 25 kg?

Min sønn er snart halvt år, så er på tide med ett nytt. Det han har er fra 0-13 kr, men merker at det blir trangt ved skuldrene. Jeg har tatt ut nyfødt innlegget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke kjøpt nytt sete enda. Hvilket sete har du? Kan du ta selene lenger opp? Pleier å være flere posisjoner på dem. Er bedre at de ligger bittelitt nedforbi skuldrene når det brukes bakovervendt.

Ettåringen min brukte Maxi Cosien. Null problem.

BeSafe skriver på sine seter at de ikke skal bruke sete nr. to før de kan sette seg opp selv (det stod i hvert fall i fjor da vi kjøpte nytt). Siden den gang har jo i-Size-setet kommet da. Kanskje det er et alternativ? Selv om jeg ikke kan se for meg at det er nødvendig å bytte sete til en så liten baby :)

Gjest Magnifiq
Skrevet

På 6kg, må han vel bruke babysetet en stund til..

De som går til 25kg går ofte fra 9kg, og passer absolutt ikke til en baby på 6kg.

Er du sikker på at det ikke passer lenger? Klarer ikke se for meg at det er for trangt til en så liten baby? Har du på han jakke?

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi har besafe izi plus til vår på 8 kg. Setet går fra 0-25 kg. Vi kjøpte en wegde som gjør at sete heller litt bakover. Bilturene har blitt en drøm, han er fornøyd og vi er fornøyd.

Ulempen er at det tar lott plass i bil. Det har heller ikke isofix om dette er viktig for deg

Skrevet

På 6kg, må han vel bruke babysetet en stund til..

De som går til 25kg går ofte fra 9kg, og passer absolutt ikke til en baby på 6kg.

Er du sikker på at det ikke passer lenger? Klarer ikke se for meg at det er for trangt til en så liten baby? Har du på han jakke?

Det finnes flere som går fra 0-25 kg, mange unger er jo godt under 9 kg når de fyller 1 år.

Gjest Magnifiq
Skrevet

Det finnes flere som går fra 0-25 kg, mange unger er jo godt under 9 kg når de fyller 1 år.

Ja, det finnes nok flere, men det er ikke så mange av dem som er gode til en liten gutt på 6mnd av den grunn.

Hadde aldri plassert en baby på seks mnd i britax max-way f.eks.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Ja, det finnes nok flere, men det er ikke så mange av dem som er gode til en liten gutt på 6mnd av den grunn.

Nei, men besafe har mange gode. Jeg har bla annet nevnt plus

• Liker 1
Skrevet

Max-way kan faktisk lenes ganske mye tilbake og er et godt sete for små barn. Vi bytta ikke så tidlig som 6 mnd, men kanskje 7-8 mnd. Bytta ikke først og fremst pga plassen i babysetet men fordi minsten ikke trivdes i det gamle setet. Det ble en helt ny bilhverdag etter at vi bytta. Anbefaler absolutt Britax Max-way, men ville prøvd å drøye det noen uker til.
  • Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet

Max-way kan faktisk lenes ganske mye tilbake og er et godt sete for små barn. Vi bytta ikke så tidlig som 6 mnd, men kanskje 7-8 mnd. Bytta ikke først og fremst pga plassen i babysetet men fordi minsten ikke trivdes i det gamle setet. Det ble en helt ny bilhverdag etter at vi bytta. Anbefaler absolutt Britax Max-way, men ville prøvd å drøye det noen uker til.

Jeg syns ikke Max-way kan lenes så veldig bakover at det egner seg for så små, men selvsagt er det smak og behag. (Vi har to stk av det setet).

Jeg hadde absolutt drøyd den lengst mulig med å bytte. Babystolene er absolutt de tryggeste.

Gjest Magnifiq
Skrevet

Nei, men besafe har mange gode. Jeg har bla annet nevnt plus

Det er helt sikkert et godt sete, men syns selv det tar for stor plass.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke skjønne at babyen er for stor til setet allerede? Dvs. jeg kjenner jo ikke alle babyseter, men vi hadde Maxi-cosi, og det var ikke noe problem med plass ved seks mnd (vi hadde også en stor gutt, som var lang og veide 10 kg ved 6 mnd alder).

Men jeg syns det er litt av en utfordring å finne gode bakovervendte seter som kan brukes lenge. Vår eldste er i ferd med å vokse ut av det ene setet vi har som er 0-18, og det er mildt sagt forvirrende lesning vedr. småbarnsstoler for barn over 18 kg. De får en del trekk i tester fordi de ikke er like gode som andre seter når de brukes forovervendt, men for oss er jo det irrelevant fordi vi skal bruke setet bakovervendt og heller kjøpe en god beltestol når barnet skal snus. Men man kan jo fort tro at det sikrere med en testvinnende beltestol enn en bakovervendt småbarnsstol som kommer svakere ut fordi den er dårlig forovervendt. Men vi har landet på Brio Zento som kan brukes bakovervendt 0-25 kg.

Endret av Vera Vinge
Gjest Solstråla88
Skrevet

Det er helt sikkert et godt sete, men syns selv det tar for stor plass.

Joda, plass tar det😉 skrev også det som noe av det negative

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at babyen er for stor til setet allerede? Dvs. jeg kjenner jo ikke alle babyseter, men vi hadde Maxi-cosi, og det var ikke noe problem med plass ved seks mnd (vi hadde også en stor gutt, som var lang og veide 10 kg ved 6 mnd alder).

Men jeg syns det er litt av en utfordring å finne gode bakovervendte seter som kan brukes lenge. Vår eldste er i ferd med å vokse ut av det ene setet vi har som er 0-18, og det er mildt sagt forvirrende lesning vedr. småbarnsstoler for barn over 18 kg. De får en del trekk i tester fordi de ikke er like gode som andre seter når de brukes forovervendt, men for oss er jo det irrelevant fordi vi skal bruke setet bakovervendt og heller kjøpe en god beltestol når barnet skal snus. Men man kan jo fort tro at det sikrere med en testvinnende beltestol enn en bakovervendt småbarnsstol som kommer svakere ut fordi den er dårlig forovervendt. Men vi har landet på Brio Zento som kan brukes bakovervendt 0-25 kg.

Det er lurt å se på Plus-testene. Det er også det Trygg Trafikk anbefaler. Da kan du f.eks se at BeSafe iZi Plus er Plus-godkjent. Det går til 25 kg. Min lange femåring sitter fint i det.

Ellers enig med deg ang. tester. Det blir fort forvirrende fordi de skal kunne brukes begge veier...

Skrevet

Ettersom han hadde den diaré bleia i sete sitt i går og jeg måtte vaske trekk og al, så ser jeg at jeg kan stille selene enda ett hakk opp, trodde det bare bare var to. Så da holder det til han bikker 9 kilo ☺ og kan bruke sete fra 9-18 kg ☺

Skrevet

Ettersom han hadde den diaré bleia i sete sitt i går og jeg måtte vaske trekk og al, så ser jeg at jeg kan stille selene enda ett hakk opp, trodde det bare bare var to. Så da holder det til han bikker 9 kilo ☺ og kan bruke sete fra 9-18 kg ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...