AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Syns det er galt med formueskatt på bolig. Om jeg kommer i en knipe,så kan jeg ikke selge en dør eller vindu for å bli mett. Tøys til side... Hvor mye bet du i fjor? For oss blir det først neste år for den skattenAnonymous poster hash: 0474f...52a
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 0,- Betalte ikke eiendomsskatt heller, det er gjeninnført i år.
-Jiinxs- Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 (endret) Edit Ja jeg leste feil Endret 5. august 2015 av -Leon-
Gjest Walden Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 Alle skriver vel 0 siden det kom i år Hva kom i år?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 Hva kom i år? Det lurer jeg på ogsåAnonymous poster hash: 0474f...52a
Eliza Doalot Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Aldri betalt formueskatt, kommer neppe til å gjøre det heller. Likningsverdi på bolig skal være maks 30% av markedsverdi, og innslagspunkt for formuesskatt for par er 2,4 mill. Med andre ord må man ha en bolig med verdi på 8 mill før formueskatt må betales på det overskytende og da med 0,85%. Jeg kan forstå prinsipiell motstand mot formueskatten, men akkurat det argumentet med at noen har det så trangt at de ikke har råd til å betale synes jeg ikke holder vann. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Ca 5000 for 45 kvm. Hvis jeg hadde solgt fondene jeg har spart i og heller blitt boligspekulant ville jeg sluppet å betale noe. Det hadde vært mye mer rettferdig med full formueskatt på bolig men mye høyere innslagspunkt. Anonymous poster hash: 89dcc...96f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Betalte rundt 6000. Syns det blir feil å betale skatt på en bolig når man ikke har inntekter av den. Om den øker i pris er jo ikke noe man merker med mindre man skal selge. Syns også det blir feil å straffe de som har betalt ned boligen, mens det nesten har blitt gratis å ha boliglån og i tillegg rentefradrag på det lille de betaler av renter. Anonymous poster hash: 5ed8a...0e7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Jeg kan forstå prinsipiell motstand mot formueskatten, men akkurat det argumentet med at noen har det så trangt at de ikke har råd til å betale synes jeg ikke holder vann. Da forstår du ikke den situasjonen jeg var i for mange år siden, da jeg hadde lav inntekt, store gjeldsutgifter og positiv formue på grunn av høy verdi på barndomshjemmet jeg arvet. Jeg hadde høy positiv formue, men ingen ting av det var disponible penger, fordi alt lå i veggene på huset, og ingen ting i bank eller annen disponibel form. Synes du det er rettferdig at man skal måtte selge barndomshjemmet sitt i en slik situasjon? Nå er jeg ovenpå, men det var noen tøffe år.Anonymous poster hash: 8a77b...c4e
Eliza Doalot Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Da forstår du ikke den situasjonen jeg var i for mange år siden, da jeg hadde lav inntekt, store gjeldsutgifter og positiv formue på grunn av høy verdi på barndomshjemmet jeg arvet. Jeg hadde høy positiv formue, men ingen ting av det var disponible penger, fordi alt lå i veggene på huset, og ingen ting i bank eller annen disponibel form. Synes du det er rettferdig at man skal måtte selge barndomshjemmet sitt i en slik situasjon? Nå er jeg ovenpå, men det var noen tøffe år.Anonymous poster hash: 8a77b...c4e Det huset må jo ha hatt en svært høy verdi siden du også åpnbart hadde høy gjeld i tillegg. Jeg skjønner at det er trist, men dersomman ikke har råd il å betale de relativt få kronene formueskatten er, har man ikke råd til å sitte med huset i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Jeg hadde høy positiv formue, men ingen ting av det var disponible penger, fordi alt lå i veggene på huset, og ingen ting i bank eller annen disponibel form. Synes du det er rettferdig at man skal måtte selge barndomshjemmet sitt i en slik situasjon? Du kunne også leid det ut en stund. Jeg synes ikke det er riktig at man skal slippe unna skatt pga. tårehistorier. Det er f.eks. mye mer synd på dem som har foreldre som har drukket opp arven enn deg, men de får ingenting. Anonymous poster hash: 89dcc...96f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #14 Skrevet 5. august 2015 Formueskatt på bolig slår feil ut. Her burde det vært et tak på eks ligningsverdien. Noen kan kjøpe bolig til 20 mill og har råd til denne skatten. Ser min bestemor som sitter i et nedbetalt hus får formue pga dette. Det er penger hun ikke har, kan ta ut. Altså døde penger. Pga dette får hun ikke bostøtte og må klare seg på minstepensjon. Anonymous poster hash: 0474f...52a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 Formueskatt på bolig slår feil ut. Her burde det vært et tak på eks ligningsverdien. Noen kan kjøpe bolig til 20 mill og har råd til denne skatten. Ser min bestemor som sitter i et nedbetalt hus får formue pga dette. Det er penger hun ikke har, kan ta ut. Altså døde penger. Pga dette får hun ikke bostøtte og må klare seg på minstepensjon. Anonymous poster hash: 0474f...52a Hun han jo låne på huset og leve godt resten av livet.Anonymous poster hash: 0b042...1fc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #16 Skrevet 5. august 2015 Hvorfor skal bolig skattes mindre enn annen formue? Når vi først har formueskatt (noe som gjerne burde fjernes, men det blir en annen diskusjon), bør alle formueobjekter skattes likt. Hvis ikke vil de objektene med gunstige skatteordninger favoriseres. Vi ser jo dette i Norge idag ved at store deler av formuen til folk syltes ned i bolig med det resultat at prispresset blir desto større. Anonymous poster hash: e85bd...466
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #17 Skrevet 5. august 2015 Hun han jo låne på huset og leve godt resten av livet.Anonymous poster hash: 0b042...1fc Hun må betale renter da. Skal det være nødvendig å låne penger?for å leve? Hun sitter dessuten i uskiftet bo med særkullsbarn.Anonymous poster hash: 0474f...52a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #18 Skrevet 5. august 2015 Hvorfor skal bolig skattes mindre enn annen formue? Når vi først har formueskatt (noe som gjerne burde fjernes, men det blir en annen diskusjon), bør alle formueobjekter skattes likt. Hvis ikke vil de objektene med gunstige skatteordninger favoriseres. Vi ser jo dette i Norge idag ved at store deler av formuen til folk syltes ned i bolig med det resultat at prispresset blir desto større.Anonymous poster hash: e85bd...466 Jeg syns faktisk en vanlig bolig ikke skal beskattes. Godt legg listen på husbankstr. Nå sitter skattevesenet med opplysninger om alle boliger så det er 0 problem. Om folk vil bygge dyre og store boliger så får de betale. Folk betaler eiendomsskatt i tillegg,så mange betaler da nok på boligen i skattAnonymous poster hash: 0474f...52a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #19 Skrevet 5. august 2015 Hun må betale renter da. Skal det være nødvendig å låne penger?for å leve? Hun sitter dessuten i uskiftet bo med særkullsbarn.Anonymous poster hash: 0474f...52a Hun kan skifte boet og kjøpe noe mindre og billigere og ta et seniorlån på boligen. https://www.bnbank.no/Person/Lan/Seniorlan/ Det er ikke noe synd på folk som sitter med et nedbetalt hus. Om de sliter økonomisk da er det deres egen feil.Anonymous poster hash: 0b042...1fc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #20 Skrevet 5. august 2015 Hus er ikke stort. Hun må låne masse penger med dagens priser. Tro meg,vi har sjekket alt. Tross alt bor hun billigere der enn andre plasser. Deres egen skyld? Damen er 80 år....Tror ikke det var dårlige valg.Anonymous poster hash: 0474f...52a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå