Gå til innhold

Hvis man har mye EK, får man mer lån enn 4xinntekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hovedregelen er vel 4xinntekt i lån, men jeg har 1 mill. i ek og ønsker å kjøpe en bolig til ca 6 mill. Dette har jeg selvsagt ikke råd til å betjene med min beskjedne 470000 i årsinntekt, men med nok leieinntekter, så går det... Hvordan stiller banker seg til dette? En i familien min kunne tenke seg å selge en stor leilighet i Oslo med nok utleieinntekter til at jeg tror jeg vil greie det...

Anonymous poster hash: b7e93...0c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var 3x årsinntekt? Eller har det forandret seg de siste årene?

Uansett er det jo bare å ta en tur i banken og legge frem saken din :-) lov å prøve seg :-)

Anonymous poster hash: 5731d...e77

AnonymBruker
Skrevet

Belåningsgraden er jo viktig for banken, så EK har mye å si, men jeg synes ikke du har så veldig mye i EK i forhold til husprisen. 

Men det taler jo til din fordel hvis det er utleiedel - dette pleier å regnes inn i inntekten.

Vi hadde følgende: ca 3,8 mill EK, inntekt på ca 900 000 (tilsammen for mannen og meg). Leieinntekt ca 7000 pr mnd (banken regnet med at vi klarte å leie ut 10 av 12 mnd pr. år, og la dette til inntekten). Ingen andre lån. Vi fikk da et lån på 3.5 mill. 

Anonymous poster hash: 3ad67...e13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis inntekta di og leieinntektene gir nok nok cash inn til å forsvare renter, avdrag og øvrige utgifter du har så er nok banken villige til å gå utover 4xlønnsinntekten. Du skal derimot ha en del leieinntekter for å forsvare å låne 4 mill (pluss dokumentavgifta). En leieinntekt rundt 20 000 i måneden bør det nok ligge på, da banken normalt legger til grunn 10 eller 11 måneders utleie årlig (som følge av mulig risiko ved bytte av leietakere, ved at man kan oppleve å miste en månedslønn ved slike bytter.) jeg vil tro din utleie vil være skattepliktig (gitt at man leier ut i 20 000-kronersklassen, for da leier du nok ut så mye at det blir skattepliktig) noe som da gjør at du må ha inntekter nærmere 25 000 pr måned. Snakk med banken :)

Anonymous poster hash: e1efa...878

AnonymBruker
Skrevet

Å låne ca 5 mill med en årsinntekt på 470 000,- høres i overkant optimistisk ut.

En belåningsgrad på 84% med 5 mill i lån vil med en rente på 2,5% og 25 års nedbetaling gi deg et månedlig beløp på rundt 22 500 kromer.

Og stiger renten til 5% så sitter du med månedlige beløp på rett i underkant av 29 500,-

Ta en titt på nett utbetalt på lønnsslippen din og se om det tallet er høyere enn de to tallene jeg har gitt deg.

Jeg tror du vil få problemer ved 5% rente.

Anonymous poster hash: 12cc3...33d
  • Liker 3
Skrevet

5 mill i lån på 470k i året (dvs over 10x inntekt) er helt usannsynlig og veldig uansvarlig av banken å gi deg. Hadde du derimot tjent godt over gjennomsnittet kunne du kanskje fått lån på flere ganger inntekten din.

Hva gjør du hvis du ikke får leid ut i noen måneder? Eller hvis leietaker ikke betaler en stund?

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Husk at netto utleieinntrkter fremkommer slik:

Bruttoleieinntekt

Minus utgifter til utleieobjektet (f.eks annonsering, forsikring av leieobjektet, vedlikehold)

= Skattbar inntekt

- skatt

= nettoinntekt

Det er nettoinntekten du kan budsjettere med i 10 av årets 12 måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Å låne ca 5 mill med en årsinntekt på 470 000,- høres i overkant optimistisk ut.

En belåningsgrad på 84% med 5 mill i lån vil med en rente på 2,5% og 25 års nedbetaling gi deg et månedlig beløp på rundt 22 500 kromer.

Og stiger renten til 5% så sitter du med månedlige beløp på rett i underkant av 29 500,-

Ta en titt på nett utbetalt på lønnsslippen din og se om det tallet er høyere enn de to tallene jeg har gitt deg.

Jeg tror du vil få problemer ved 5% rente.

Anonymous poster hash: 12cc3...33d

Det er to utleiehybler i leiligheten. Jeg vil få ca. 17 000 i leieinntekter, da vil jeg ha 13500 i egne utgifter på det værste. Det skulle gå bra... Jeg har ca. 28000 utbetalt i mnd...

Skrevet

Hovedregelen er vel 4xinntekt i lån, men jeg har 1 mill. i ek og ønsker å kjøpe en bolig til ca 6 mill. Dette har jeg selvsagt ikke råd til å betjene med min beskjedne 470000 i årsinntekt, men med nok leieinntekter, så går det... Hvordan stiller banker seg til dette? En i familien min kunne tenke seg å selge en stor leilighet i Oslo med nok utleieinntekter til at jeg tror jeg vil greie det...

Husk at utleiemarkedet kan få en dupp dersom mange nok arbeidsinnvandrere reiser hjem som følge av nedgangen i norsk økonomi.

• Liker 2
Skrevet

Bor du i mer en du leier ut er det ingen skatt.. Hør med banken og legg frem saken din. Jeg fikk låne 2.5 i 2012 med 500k i Årslønn.. Det er jo 5x inntekt..

Skrevet

Jeg har uthevet et ord her. Du tror at du vil greie det? 

Sett deg ned og gå gjennom noen regnestykker for forskjellige scenarioer, hvis banken i det hele tatt skal gå med på et sånt prosjekt så må du være helt sikker på at du greier det, og banken må overbevises om det samme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har for lav inntekt til å betjene et lån på 4x inntekt.

man kan få mye mer enn 3x inntekt i lån, dersom man har veldig høy inntekt.

Størrelsen på egenkapitalen har ingenting med betjeningsevne å gjøre, og dermed hvor høy lånebelastning du kan få dersom du har nok egenkapital.

Anonymous poster hash: f7fcf...558
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig har du ikke høy egenkapital. 1 mill egenkapital til en bolig på 6 mill er 16,6% egenkapital.

Du kan heller ikke regne med så høye leieinntekter, og du må beregne at utleiedelene står tomme deler av året. Du må også ta høyde for at husleien uteblir i opptil tre måneder. Det er også mulig at du må skatte av leieinntektene, siden det er to separate utleiedeler i tillegg til hovedbolig.

• Liker 3
Skrevet

Det kan også ha noe å si for banken hvordan du har bygget opp egenkapitalen din. Kan du vise til at du har spart unormalt høye summer over lengre tid, og dermed viser at du har sans for sparsommelig livsstil kan det telle mer positivt enn om du har arvet/vunnet pengene. Men under 20% egenkapital er vel ikke mye i noen banks øyne vil jeg tro.

Hadde jeg vært bank ville jeg aldri lånt deg så mye med å beskjeden lønn. Og enda mer viktig; hadde jeg vært deg hadde jeg aldri lånt så mye. Så høye låneforpliktelser og såpass lav lønn gir deg høy usikkerhet i lang lang tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån på 2,5 mill med en beskjeden inntekt på 450.000 og EK på 1 mill.

Kommer nok an på hvilken bank du bruker. Jeg har et godt kundeforhold til min lokalbank, og har vist at jeg har god spareevne ved at jeg har spart masse som student og mens jeg har betjent tidligere boliglån. Har også en utleieinntekt på ca 30.000 kr i året.

Jeg klarer meg veldig fint, for har skaffet meg ekstrainntekter utover dette, og betaler 3-4000 ekstra i avdrag per måned. Dette for å få lånet mest mulig ned før renten stiger (for den VIL stige, spørsmålet er bare NÅR).

I tillegg har jeg BSU som kan brukes til å betale ned på lånet i flere år dersom det skulle skje en krise. Så jeg føler meg ganske safe.

Anonymous poster hash: 4346a...fc7

AnonymBruker
Skrevet

Du har for lav inntekt til å betjene et lån på 4x inntekt.

man kan få mye mer enn 3x inntekt i lån, dersom man har veldig høy inntekt.

Størrelsen på egenkapitalen har ingenting med betjeningsevne å gjøre, og dermed hvor høy lånebelastning du kan få dersom du har nok egenkapital.

jeg har selvsagt ikke råd til å betjene dette lånet på min lille lønn nei, derav utleieinntekter...

TS

AnonymBruker
Skrevet

For øvrig har du ikke høy egenkapital. 1 mill egenkapital til en bolig på 6 mill er 16,6% egenkapital.

Du kan heller ikke regne med så høye leieinntekter, og du må beregne at utleiedelene står tomme deler av året. Du må også ta høyde for at husleien uteblir i opptil tre måneder. Det er også mulig at du må skatte av leieinntektene, siden det er to separate utleiedeler i tillegg til hovedbolig.

16,6 % er jo over 15% regelen, I tillegg tør jeg påstå at 1 mill. er mer enn de fleste har nå de skal inn på markedet. rdet var det jeg mente med "høy EK." Hvorfor kan jeg ikke regne med så høye utleieinntekter? Hyblene er per i dag leet ut for den summen. Jeg er klar over at banken bare regner 10 av 12 mnd. men det ser jeg ikke at jeg skulle ha noen problemer med. Jeg må ikke skatte av inntektene, da jeg selv skal bo på en større del av leiligheten.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også ha noe å si for banken hvordan du har bygget opp egenkapitalen din. Kan du vise til at du har spart unormalt høye summer over lengre tid, og dermed viser at du har sans for sparsommelig livsstil kan det telle mer positivt enn om du har arvet/vunnet pengene. Men under 20% egenkapital er vel ikke mye i noen banks øyne vil jeg tro.

Hadde jeg vært bank ville jeg aldri lånt deg så mye med å beskjeden lønn. Og enda mer viktig; hadde jeg vært deg hadde jeg aldri lånt så mye. Så høye låneforpliktelser og såpass lav lønn gir deg høy usikkerhet i lang lang tid.

Med de leieinntektene jeg vil få så er det jo nettopp denne type leilighet jeg bør se etter. Ja jeg kunne gjort det vanlige "trygge" valget. Kjøpt meg en leilighet til 2 mill. og sakte betalt ned på den, får jeg kjøper en treroms og så ett hus. med lange tid og stunder. Men hvorfor ikke kutte kostnadene ved å kjøpe og selge ved å betale ned på et stort lån allerede i dag, og best av alt få noen andre (leietakerne) til å betale det ned for meg. Hvis boligprisene fortsetter å vokse slik de har gjort (det kan jo ingen vite) så vil jeg tape mye på å sakte kjøpe meg oppover etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uthevet et ord her. Du tror at du vil greie det? 

Sett deg ned og gå gjennom noen regnestykker for forskjellige scenarioer, hvis banken i det hele tatt skal gå med på et sånt prosjekt så må du være helt sikker på at du greier det, og banken må overbevises om det samme. 

men herlig het da. Ja jeg har tro på at jeg kommer til å greie dette. Det må jeg jo ha. Det er absolutt ingen som med 100% sikkerhet VET noe om fremtiden, ingen kan spå den. Jeg har selvsagt sittet og regnet og regnet på dette, jeg har ikke ligget på ryggen i en eng og drømt meg frem til det....

TS

Skrevet

Høres ikke lurt ut. Du vil ha lite midler om renten stiger. Hva med omfattende vedlikehold? Dette høres ut som en stor bolig hvor mye kan gå galt og bli kostbart. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...