Gå til innhold

Foreldre som ikke vil betale.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre er ikke pliktig til å betale mer enn 1000 kr ved barns skadeverk.

De fleste betaler mer enn gjerne det barnet har gjort,så tar de konsekvensene av handlingen hjem.

Noen foreldre sier nei til å betale. Tro det eller ei.

Eks. Jeg kommer ut,og ser bil og hus vegger er tilgriset med maling.

Bare på bil har jeg egenandel på 8000,men det vil ikke lønne seg for meg å ta det på forsikringen. Da jeg må bruke år på å få opp bonusen igjen. Og derved større forsikring.

Bilfirma tar jobben for 8000.

Jeg må ha noen til å rengjøre vegger og male. Dyrt.

Jeg har ikke økonomi til dette.

Jeg spør mange unger,og lover kr til de som kan fortelle noe.

Synderne kommer frem.

To gutter på 11 og 12 år.

Jeg kontakter foreldrene. Gir de tilbudet om å vaske og male. Da sammen med ungene, en del av straffen mener jeg.

Ingen av foreldrene tør å ta bil pga redd for skade.

Jeg sier de får gjøre opp seg imellom,og bet når jeg får regning.

Før jeg kommer så langt,blir det kjent at en fam vil ikke betale. Jeg kjenner ikke deres økonomi. Og ikke mitt bord.

Så kommer fam 2 og da vil heller ikke de betale.

Huset er ennå ikke vasket og malt.

De overlater altså saken til meg.

Jeg gir de valget. Da anmelder jeg dette. Jeg vil heller ikke ha dere her til å male,slik dere fraskriver dere ansvar.

Jobben blir satt bort etter politianmeldelse. Saken går fra politi til bv.og jeg vil sende brev til bv om ansvarsfraskrivelse.

Den ene fam velger å dekke bil, vasker og male selv. For å slippe politi og bv.

Hva med dere? Var det best med politi?så kanskje poden tenkte seg om neste gang?

Anonymous poster hash: b59b4...ad4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det dreier seg om såpass stort skadeverk (økonomisk), så synes jeg det er helt på sin plass med en anmeldelse. Folk eier ikke skam, og de tenker heller ikke på hvilke signaler de sender barna sine. 

Anonymous poster hash: bf0ae...28d
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld dem

Anonymous poster hash: 2be0b...4e2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært så flau over å ha oppdratt ungene så dårlig, at jeg hadde betalt på flekken om de hadde innrømmet det/var bevist....

Og hadde anmeldt om jeg var deg ja!

Anonymous poster hash: 8811f...330

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg både hadde anmeldt og tatt en bekymringsmelding til barnevernet. Det sier noe om foreldre som sier fra seg alt ansvar for barna sine. 

Anonymous poster hash: 19278...e52
  • Liker 4
Skrevet

På lovdata (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26) står dette:

"§ 1-1.(barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding."

Så sånt sett er de ansvarlig for å betale inntil 5000,- for skadene som er gjort av deres barn. Å nekte å betale, viser bare hvordan foreldrene egentlig er. Er man en god nabo, så gjør man opp for seg. Mitt barn gjorde skade på en bil (kastet singel på bilen). Det kostet oss 3000,-, men som pliktige og ansvarlige foreldre, så betalte vi. Så hvis de vil slippe å betale, så er det helt på sin plass at de vasker selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper barnevernet kommer på døra dems, jeg blir rett å slett forbanna! Nå tidens foreldre eier ikke skamm!

Anonymous poster hash: 74b0f...080
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært så flau over å ha oppdratt ungene så dårlig, at jeg hadde betalt på flekken om de hadde innrømmet det/var bevist....

Og hadde anmeldt om jeg var deg ja!

Anonymous poster hash: 8811f...330

Jeg tror ikke jeg hadde anmeldt. Ikke når den ene familien har gjort opp for skadeverket. Men jeg hadde gitt den ettertrykkelig beskjed om at om jeg noen sinne opplevde så mye som et bøyd gresstrå fra de ungene så kom jeg til å anmelde og ringe barnevernet. Og gitt fem en lekse om hvordan de oppdrar barna sine.

Anonymous poster hash: 710b1...724

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt anmeldt de som ikke vil være med å gjøre opp for seg. Det er noe med hvilke signaler dette gir disse ungene, som tross alt er mer enn gamle nok til å forstå at det de gjorde var galt.

Vi opplevde selv at vår sønn ble dratt med på hærverk på et hus. Han gikk siste året i barnehagen, og den eldste som var med var 9 år, tror jeg. En nabo tok dem på fersken og informerte oss. Vi gikk hjem til de andre som hadde vært med, og opplevde at den eldste var frekk i munnen mot både oss og foreldrene. Vi fikk dem uansett med på å både spleise på innkjøp, og gjøre jobben med å ordne opp etter skadeverket. Noe annet var virkelig utenkelig for oss.

Anonymous poster hash: f15f4...d61
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...