Gå til innhold

Spørsmål fra en kjøkkennybegynner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer egentlig når man lager en rett i ildfast form, som skal ha aluminiumsfolie over, uten aluminiumsfolie? Blir den mindre stekt?

Denne gangen er det snakk om en form med torskefilet og grønnsaker.

Anonymous poster hash: 728b6...460
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den blir vel tørr. Med et tett "lokk" av aluminiumsfolie, fordamper ikke væsken, men holdes inne i fisken :)

Skrevet

Ingen vits å bruke folie over på slikt. Det kommer litt ann på størrelsen på fiskestykkene hvor lenge de må ligge før de er ferdige og hvor godt stekt du vil ha grønnsakene. 

Du kan f.eks la grønnsakene ligge 15 min for seg selv i ovnen, så legger du inn fiskestykkene etter det og lar alt stå til det er ferdig. Bare å ikke la fisken ligge for lenge, da blir den ikke tørr, men saftig og god :) Selv uten folie. 

Min erfaring er at sånne ferdigoppskjærte fiskestykker du typisk finner i butikken trenger rundt 15-20 min på 200 grader. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, anbefaler å teste fisken etter 15 min. Har det begynt å piple litt hvitt stoff(protein) opp av laksen er den nok ferdig, eller om laksen, torsken osv flaker seg om du dytter litt på den. 

Du kan også bruke steketermometer, laks og torsk er nokså greit på rundt 55 grader :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...