AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #61 Skrevet 4. august 2015 Dette er mine kriterier for å leie ut: Med den husmangelen vi her jeg bor forbeholder jeg meg retten til å velge den beste leietakeren.Anonymous poster hash: f08d1...220 Beste leietakeren.... Skal du ha den beste leietakeren så bli den beste utleieren... Ingen liker psykopatiske kontrollfreaks. Til dere andre som driver med utleien.... De som kommer med baby på visning, husk det er bare smisking!!!!!!! Fyfaen jeg er drita lei av babys på visning, hvor utleieren blir helt opptatt av shitkiden å glemmer oss andre... Anonymous poster hash: be96c...d4a 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #62 Skrevet 4. august 2015 Så hvor mener dere som ikke leier ut til folk som er uføretrygdet eller på aap skal bo,? Hjemme hos foreldrene sine eller hos annen familie fordi de ikke får leid noe sted,?? Det er jo diskrimering på høyt nivå. Så lenge de klarer å betale husleia og har referanser fra tidligere bosted om at de har betalt leien til tide så er det vel det som teller. Nei jeg mener vel ikke så mye om det. Jeg leier som sagt ikke ut for å være snill/for å hjelpe andre/for å gjøre en samfunnstjeneste etc. Jeg trenger pengene, og ønsker å sikkre meg selv mest mulig. Jeg hjelper gjerne svake grupper i samfunnet, men dette gjør jeg gjennom andre kanaler enn utleieboligen min, den er en ren investering. Anonymous poster hash: cd996...d4c 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #63 Skrevet 4. august 2015 Nei jeg mener vel ikke så mye om det. Jeg leier som sagt ikke ut for å være snill/for å hjelpe andre/for å gjøre en samfunnstjeneste etc. Jeg trenger pengene, og ønsker å sikkre meg selv mest mulig. Jeg hjelper gjerne svake grupper i samfunnet, men dette gjør jeg gjennom andre kanaler enn utleieboligen min, den er en ren investering.Anonymous poster hash: cd996...d4c Uføretrygg betyr ikke slemme mennesker, det også en god inverstering å gå etter AAP/uføretrygg, gjett hvem som er hjemme når du er på jobb? Tyver, uføre, arbeidsledige, og brann. Så med tanken på sikkerheten så er det ikke en dårlige inverstering! Har hund og katt, setter alltid pris på våres leietakere når de er hjemme. Har til og med sagt at de har lov å knuse vinduet i nød, om brannalarmen går å det ikke er andre utveier. Slepp ut dyran!! Har ikke alarm overføring, selv med det vil det kanskje være forseint? Tenk litt ut av boksen å gjør deg selv en tjeneste Anonymous poster hash: be96c...d4a 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #64 Skrevet 4. august 2015 Uføretrygg betyr ikke slemme mennesker, det også en god inverstering å gå etter AAP/uføretrygg, gjett hvem som er hjemme når du er på jobb? Tyver, uføre, arbeidsledige, og brann. Så med tanken på sikkerheten så er det ikke en dårlige inverstering! Har hund og katt, setter alltid pris på våres leietakere når de er hjemme. Har til og med sagt at de har lov å knuse vinduet i nød, om brannalarmen går å det ikke er andre utveier. Slepp ut dyran!! Har ikke alarm overføring, selv med det vil det kanskje være forseint? Tenk litt ut av boksen å gjør deg selv en tjeneste Anonymous poster hash: be96c...d4a Jeg ser absolutt ikke på det som noe positivt at de er hjemme hele tiden, det sliter dobbelt på leiligheten. En 'arbeidsnarkoman' eller pendler et på toppen av min liste, og det har vi god erfaring med. Vi bor uansett i en bygård, så om det brenner finner vi fort ut. Vi har ikke husdyr vi trenger pass av. Jeg kan gjerne ' tenke ut av boksen', ta en risiko, prøve noe nytt, men IKKE med den lille utleiedelen vår. Der er jeg veldig konservativ. Jeg har ikke råd til at noe skal skjære seg der...Anonymous poster hash: cd996...d4c 2
Gjest pærecider Skrevet 4. august 2015 #65 Skrevet 4. august 2015 Blir litt sjokkert over synet på folk som har aap/uføre. Tror jeg skal stikke opp til husverten og gi ham en stor klem og en flaske vin fordi han tok sjansen på å leie ut til meg og hundene mine. Slike husverter fins det ikke så mange av, skjønner jeg. Og litt morsomt er det at jeg, som har aap/ hatt midlertid uføre har aldri hatt problemer med å få leilighet. Ofte har det vært meg av alle kandidatene som har fått den. Mye avhenger av hvordan man er som person, og om man har gode referanser. Uføre finnes i alle former og fasonger, fra innrøykte Gunhild med KOLS på 45 år, som bare ser på TV og leser se og hør, som får besøk av niese to ganger i uka for å vaske leiligheten, til Else som er aktiv og trener pga muskelsykdom, og har et snev av ocd, til Lars som er ufør pga psyke og aspergers, men som går på jobb hver dag i skjermet virksomhet, og som er flink, ryddig og står på og er villig til å måke snø hvis det skulle være behov for det. Uføretrygd utelukker ikke boevne. Eller Pærecider, den klassiske rolige kristne dama midt i tredveårene som har to hunder, går tur med dem hver dag, tegner og maler som ekstrainntekt når formen tillater det og innimellom hjelper husverten med hagen. Som mange påpeker, uføretrygd er mer sikker enn vanlig lønn, man kan miste jobben, men det skal mer til for å miste uføretrygda.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #66 Skrevet 4. august 2015 Så hvor mener dere som ikke leier ut til folk som er uføretrygdet eller på aap skal bo,? Hjemme hos foreldrene sine eller hos annen familie fordi de ikke får leid noe sted,?? Det er jo diskrimering på høyt nivå. Så lenge de klarer å betale husleia og har referanser fra tidligere bosted om at de har betalt leien til tide så er det vel det som teller. De får gå til hushaiene som har 100 leiligheter og bryr seg mindre så lenge pengene kommer på konto, folk som ennå ikke har forstått hvor kjipt det er når folk sliter ekstra på leiligheten, kommunal bolig, kjentsfolk som leier ut. I min leilighet leies det ut til de som sliter minst på leiligheten, som med jevne mellomrom flytter og som er sikre betalere. Det er faktisk ikke mitt problem hvor sånne som deg skal bo, det problemet må dere løse selv. Men ett tips er i alle fall å stupme røyken, kvitte seg med husdyrene og finne skrubben så du ikke lukter når du skal på visning. Moren min er ufør og har en inntekt på 700k i året. Hun var sjefslege og jobbet i 30 år før hun måtte ta steget ut av arbeidslivet. Anonymous poster hash: 62748...32e Det er ikke lurt å lyge på ting folk lett tar deg på altså, folketrygden utbetaler max 6g i uføretrygd, og det er vel rundt 550 000. Så ja, her er du tatt i løgn, legedatter og all ting... Med et snev av økonomisk sans satt hun da i en nesten nedbetalt bolig som fint kan holdes på uføretrygd. Hun trenger dermed ikke gå på leiemarkedet, og er således ikke i den omtakte gruppen her. Anonymous poster hash: 3fd21...c52 2
Fjompen Skrevet 4. august 2015 #67 Skrevet 4. august 2015 Her er det en rekke "fantasi-utleiere", alle merkelig nok stort sett som anonyme brukere. Hadde en utleier, den tid jeg leide, krevd fødselsnummer for kredittsjekk, lønnslipper, kunne ringe mitt arbeidssted og tilgang til mine nettprofiler, så hadde jeg valgt en annen utleier. Nå har dette aldri skjedd, så jeg betviler realismen i dette her, men jeg ser for meg at slike utleiere er de man hadde hatt mest trøbbel med som leietager. 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #68 Skrevet 4. august 2015 Her er det en rekke "fantasi-utleiere", alle merkelig nok stort sett som anonyme brukere. Hadde en utleier, den tid jeg leide, krevd fødselsnummer for kredittsjekk, lønnslipper, kunne ringe mitt arbeidssted og tilgang til mine nettprofiler, så hadde jeg valgt en annen utleier. Nå har dette aldri skjedd, så jeg betviler realismen i dette her, men jeg ser for meg at slike utleiere er de man hadde hatt mest trøbbel med som leietager. Da jeg leide for 15 år siden var det helt vanlig å vise lønnslipp for å bevise arbeidsforhold, samme med kredittsjekk, så det er klart folk fortsetter med det. Alt annet kan finnes på nett hvis du bare vet hvor du skal lete. F.eks, jeg lurte på hvem min nye nabo var. Etter en liten time på nettet vet jeg arbeidssted, tidligere arbeidssted, utdanning, lønn, venner, familie, frivillig engasjement, hvem vedkommende kjente på felles sosiale nettverk, partnerforhold, reisevirksomhet og politisk ståsted. Folk legger igjen mye info på nett uten å tenke over det, vet du hvor og hvordan du skal lete er det fort gjort å finne info. Anonymous poster hash: 3fd21...c52 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #69 Skrevet 4. august 2015 Til dere som maser om at det er diskriminering å ikke ta inn leietakere som går på NAV - uavhengig av menneskesyn er dette en dårlig deal rett og slett pga. NAV som organisasjon. De stiller med garanti fremfor depositum, og denne dekker ikke godt nok. Dere får heller presse på en politisk endring der NAV blir endret og omstrukturert, i stedet for å klage på at utleiere ikke velvillig utsetter seg for risiko. Mange som leier ut bolig driver ikke industri men leier ut midlertidig og trenger pengene. Da jeg leide ut kunne jeg rett og slett ikke ta ekstra risiko og det er klart jeg velger en i normal jobb fremfor en på NAV. Anonymous poster hash: 34fc3...1c3 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #70 Skrevet 4. august 2015 Håper du engang selv blir så syk at du må gå over på aap eller uføretrygd og at du ikke har råd til å beholde din eide bolig. Du må ut på leiemarkedet men har ikke 6 mnds husleie til depositum fordi dine sparepenger ble brukt opp for å klare deg i mellom tiden. Du får ikke leid noe sted og må flytte til familie medlemmer. Sånne som deg håper jeg inderlig havner i en sånn situasjon selv. 6 mnd depositum er horribelt. De færreste har feks 150000 på bok til å dekke et så høyt depositum ved leiepris 25000 i mnd bare som et eks. Anonymous poster hash: 9ed99...1e8 Uffda.. Traff jeg spikeren på hodet nå? Husleieloven åpner for 6 mnd depositum. Noe som tilsvarer 6 mnd husleie. For det tar nemlig fort 6 mnd å få folk utkastet av namsmannen hvis de ikke betaler leia. Jeg leier ut for å tjene penger på det, jeg driver ikke veldedighet. Leier jeg ut til deg, med 3 mnd depositum, og du gir blanke i å betale leia, så skal jeg ha mine penger også etter 3 mnd. Det er vanskelig å hente de siste 3 månedsleiene fra en som ikke har evne til å betale for seg, derfor 6 mnd depositum. 6 mnd depositum er også min sikkerhet hvis leiligheten blir herpet, noe som ikke automatisk dekkes av forsikring. Ingen på leiemarkedet betaler 25K i husleie hver mnd, det eksemplet ditt er det dummeste jeg har sett på lenge. Har folk derimot ikke betalingsvilje til å sette av 90.000 på en konto er sjansen stor for at husleien uteblir hvis de har lite penger mellom hendene. Og folk som har leid før, har som regel depositum fra det forrige leieforholdet. Er det tatt fra dem får de uansett ikke leie hos meg. Å kaste deg så til de grader i skyttergraven blir for dumt. Det innlegget sier nok om deg som person til at du aldri ville fått leie av meg. Jeg har mine krav til leietakere, og for at folk skal få leie av meg så må de kravene faktisk innfris. Og slik markedet er nå så får jeg inn de leietakerne jeg vil ha. Har leid ut EN gang til nav-klienter med diverse psykiske plager og lyter, for deretter å bli plaget i 8 mnd med å få kastet ut mennesket, som førte til store utgifter for å sette leiligheten i stand. Aldri mer, derfor er arbeidsløse og nav-klienter uønsket hos meg. Hvorfor skal jeg leie ut til en psykusk syk og angstrammet navklient som kanskje herper hele leiligheten og deretter gir blanke i å betale leie, hvis jeg kan leie ut til yrkesaktive mennesker med normal inntekt der sjsnsen for herping og manglende leie er minimal? For ufør/aap er i mange tilfeller synonymt med mentale vansker. Er man frekk nok til å spørre, noe jeg ikke er, så kan de liksågodt si de er ufør pga ryggen uten at jeg vil finne ut hva den egentlige grunnen er. Derfor er nav-klienter uønsket, enkelt og greit. Jeg har barn i huset, og jeg skal vite hva slags folk jeg har under mitt tak. Derfor kryssjekker jeg all info for å se om det stemmer. Det er ikke uten grunn jeg leier ut, det er faktisk for å tjene penger på det. Og i mitt hus er det jeg som bestemmer hvem som får bli mine leietakere. Å kaste om seg med edder og ønske sykdom på folk på det grunnlaget sier mer om deg enn om meg. Tipper du er i den nevnte navklient-kategorien. Anonymous poster hash: f08d1...220 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #71 Skrevet 4. august 2015 Uffda.. Traff jeg spikeren på hodet nå? Husleieloven åpner for 6 mnd depositum. Noe som tilsvarer 6 mnd husleie. For det tar nemlig fort 6 mnd å få folk utkastet av namsmannen hvis de ikke betaler leia. Jeg leier ut for å tjene penger på det, jeg driver ikke veldedighet. Leier jeg ut til deg, med 3 mnd depositum, og du gir blanke i å betale leia, så skal jeg ha mine penger også etter 3 mnd. Det er vanskelig å hente de siste 3 månedsleiene fra en som ikke har evne til å betale for seg, derfor 6 mnd depositum. 6 mnd depositum er også min sikkerhet hvis leiligheten blir herpet, noe som ikke automatisk dekkes av forsikring. Ingen på leiemarkedet betaler 25K i husleie hver mnd, det eksemplet ditt er det dummeste jeg har sett på lenge. Har folk derimot ikke betalingsvilje til å sette av 90.000 på en konto er sjansen stor for at husleien uteblir hvis de har lite penger mellom hendene. Og folk som har leid før, har som regel depositum fra det forrige leieforholdet. Er det tatt fra dem får de uansett ikke leie hos meg. Å kaste deg så til de grader i skyttergraven blir for dumt. Det innlegget sier nok om deg som person til at du aldri ville fått leie av meg. Jeg har mine krav til leietakere, og for at folk skal få leie av meg så må de kravene faktisk innfris. Og slik markedet er nå så får jeg inn de leietakerne jeg vil ha. Har leid ut EN gang til nav-klienter med diverse psykiske plager og lyter, for deretter å bli plaget i 8 mnd med å få kastet ut mennesket, som førte til store utgifter for å sette leiligheten i stand. Aldri mer, derfor er arbeidsløse og nav-klienter uønsket hos meg. Hvorfor skal jeg leie ut til en psykusk syk og angstrammet navklient som kanskje herper hele leiligheten og deretter gir blanke i å betale leie, hvis jeg kan leie ut til yrkesaktive mennesker med normal inntekt der sjsnsen for herping og manglende leie er minimal? For ufør/aap er i mange tilfeller synonymt med mentale vansker. Er man frekk nok til å spørre, noe jeg ikke er, så kan de liksågodt si de er ufør pga ryggen uten at jeg vil finne ut hva den egentlige grunnen er. Derfor er nav-klienter uønsket, enkelt og greit. Jeg har barn i huset, og jeg skal vite hva slags folk jeg har under mitt tak. Derfor kryssjekker jeg all info for å se om det stemmer. Det er ikke uten grunn jeg leier ut, det er faktisk for å tjene penger på det. Og i mitt hus er det jeg som bestemmer hvem som får bli mine leietakere. Å kaste om seg med edder og ønske sykdom på folk på det grunnlaget sier mer om deg enn om meg. Tipper du er i den nevnte navklient-kategorien. Anonymous poster hash: f08d1...220 Ikke? Sjekk leieprisene for en 4 roms leilighet i de største byene i Norge og litt utenfor. Det er gjerne godt over 20000 og enda mer. Men og ja til meg.. så har du allerede dømt meg uten å kjenne meg. Du og flere andre her inne har et bilde av at folk på nav er sånn og sånn. Vi er alle like og derfor blir jeg og flere andre irritert og lei oss på en måte da vi alle blir skjært under en kam. Jeg er overhodet ikke slik du beskriver meg som nav klient. Jeg går på aap og har en mild personlighets forstyrrelse som gjør at jeg har problemer med å få og beholde jobb. Jeg er blitt utredet til å klare 50 prosent jobb maks. Men vet du hva jeg verken røyker eller har husdyr. Jeg lider ikke av psykoser eller er farlig for andre. Jeg har et normalt forholdt til rydding og renhold. Jeg har alltid betalt husleia presist og gjerne noen dager før uansett hvor jeg har leid. Men jeg har ikke masse penger til overs fordi jeg går på aap. Jeg går ofte ut og sitter ikke hjemme hele tiden som du tror. Jeg ønsker å bli boende lengst mulig på samme sted ikke pga økomomien men pga sønnen min skal ha en stabil oppvekst og slippe å bytte skole hvert år. Men alt dette er urelevant for dere fordi alle uføretrygdene og folkpå aap er jo like. Anonymous poster hash: 9ed99...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #72 Skrevet 4. august 2015 De får gå til hushaiene som har 100 leiligheter og bryr seg mindre så lenge pengene kommer på konto, folk som ennå ikke har forstått hvor kjipt det er når folk sliter ekstra på leiligheten, kommunal bolig, kjentsfolk som leier ut. I min leilighet leies det ut til de som sliter minst på leiligheten, som med jevne mellomrom flytter og som er sikre betalere. Det er faktisk ikke mitt problem hvor sånne som deg skal bo, det problemet må dere løse selv. Men ett tips er i alle fall å stupme røyken, kvitte seg med husdyrene og finne skrubben så du ikke lukter når du skal på visning. Det er ikke lurt å lyge på ting folk lett tar deg på altså, folketrygden utbetaler max 6g i uføretrygd, og det er vel rundt 550 000. Så ja, her er du tatt i løgn, legedatter og all ting... Med et snev av økonomisk sans satt hun da i en nesten nedbetalt bolig som fint kan holdes på uføretrygd. Hun trenger dermed ikke gå på leiemarkedet, og er således ikke i den omtakte gruppen her. Anonymous poster hash: 3fd21...c52 Igjen dømming av høy grad. Er du klar over hvor mye som skal til for å få kommunal bolig? Man skal omtrent Være rus misbruker. Resten henvises til nav og nav garanti. Og ja det siste kan jeg forstå at folk ikke vil ha. Endre nav ja.. det har vel folk prøvd på i flere år.. Anonymous poster hash: 9ed99...1e8
sol87 Skrevet 4. august 2015 #73 Skrevet 4. august 2015 Jepp, har flere venner som bare har fått slektninger og venner til å stille opp som referanser. Også er det i grunn litt kjipt for sånne som f.eks samboern og meg. Vi har bodd 5 år i studentbolig og de får man jo ikke referanse fra. Men vi er jo rolige, renslige, sikre betalere, røyker ikke, har aldri fest hjemme osv. Anonymous poster hash: 8eeb4...eee Men dere kunne sikkert bedt om en attest, der det står at dere har bodd der så og så lenge og har betalt når dere skal? Det må de da vel klare.
blonden Skrevet 4. august 2015 #74 Skrevet 4. august 2015 Jepp, har flere venner som bare har fått slektninger og venner til å stille opp som referanser. Også er det i grunn litt kjipt for sånne som f.eks samboern og meg. Vi har bodd 5 år i studentbolig og de får man jo ikke referanse fra. Men vi er jo rolige, renslige, sikre betalere, røyker ikke, har aldri fest hjemme osv. Anonymous poster hash: 8eeb4...eee Jeg fikk referanse fra studentbolig =) Det var i Stavanger. Jeg trodde heller ikke de kunne gjøre det, men jeg sendte en e-post og spurte om de kunne bekrefte leieforholdet, og så svarte hun tilbake at siden jeg alltid betalte i tide og det ikke var noe trøbbel kunne hun selvsagt være referanse.
Trimsi Skrevet 4. august 2015 #75 Skrevet 4. august 2015 Beste leietakeren.... Skal du ha den beste leietakeren så bli den beste utleieren... Ingen liker psykopatiske kontrollfreaks. Til dere andre som driver med utleien.... De som kommer med baby på visning, husk det er bare smisking!!!!!!! Fyfaen jeg er drita lei av babys på visning, hvor utleieren blir helt opptatt av shitkiden å glemmer oss andre... Anonymous poster hash: be96c...d4a Babyer blir diskvaifisert her og smisking kan man dra langt ut i skogen med biter ikke på oss.... 3
Trimsi Skrevet 4. august 2015 #76 Skrevet 4. august 2015 For meg som har leid samme bolig i nesten 15 år, vil det bli litt kleint å oppsøke tidligere huseier for referanse... Anonymous poster hash: 41fbc...bc9 Referanser kan være alt fra tidligere eller nåværende arbeidsgiver til noen som kjenner deg fra forening/ organisasjonsarbeid e.l.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #77 Skrevet 4. august 2015 Nå er det ikke bare unge mennesker som går på uføretrygd. Det finnes folk som har en høy utdanning og som kanskje har jobbet i 30 år før de ble uføre.Og de har en ganske solid uføretrygd.Anonymous poster hash: 9bd60...247 Ja hva er høy?tante jobbet i 40 år i stat og kommune. Hun fikk utbetalt 16000 kr. Anonymous poster hash: 9d35d...530
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #78 Skrevet 4. august 2015 Grunnen til at jeg ikke vil ha uføre er pengene. Jeg har ikke orket å sett de i øynene. Jeg vet de ikke har god råd, så skal de betale meg masse kr. Anonymous poster hash: 9d35d...530
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #79 Skrevet 4. august 2015 Et spørsmål, når utleiere vil ha referanser, hva med oss som flytter ut for første gang? Skal jeg sette opp mamma som referanse liksom..? Har alt annet på stell, men blir så nedslått hver gang jeg drar på visning eller ser en annonse hvor man MÅ ha referanse... Anonymous poster hash: 70436...97d 2
Trimsi Skrevet 4. august 2015 #80 Skrevet 4. august 2015 Et spørsmål, når utleiere vil ha referanser, hva med oss som flytter ut for første gang? Skal jeg sette opp mamma som referanse liksom..? Har alt annet på stell, men blir så nedslått hver gang jeg drar på visning eller ser en annonse hvor man MÅ ha referanse... Anonymous poster hash: 70436...97d De fleste utleiere vil ha referanser fordi de ønsker å vite om du er en person man kan stole på. At du er normalt fungerende, at du er grei og ryddig og evt at du betaler for deg. Det finnes andre steder du kan få referanse fra enn en tidligere utleier. Har du hatt sommerjobb? Eller kanskje du har vært med i elevrådet? vært mange år i speideren eller spilt i et band? Hvis du har jobbet og omgått med noen som har blitt kjent med deg på et mer eller mindre proff måte, kan du be de være referanser. Det fungerer i hverfall fint hos oss. Problemet bli vel heller at du er ung.. Det jeg ser mange gjør er å legge interessen ut på sosiale medier. Hør f,eks med aktuelle foreldre til venner av deg. Det betyr mye for utleier å kjenne til de som skal leie ut, ofte mye mer enn alder og inntekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå