AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 hva er det som gjør at du velger akkurat den leietakeren? Økonomi? Personlighet? Andre ting? Anonymous poster hash: 0b210...128
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 hva er det som gjør at du velger akkurat den leietakeren? Økonomi? Personlighet? Andre ting? Anonymous poster hash: 0b210...128 Kjemi og personlighet. Økonomi spiller selvsagt en stor rolle. En visning jeg en gang hadde, så bød de over hverandre for å få leiligheten. Det var de som jeg fikk god kontakt med, som fikk leiligheten. Det kan være lurt å legge ut annonse. Det er mange private utleiere som ikke legger ut annonse. De venter heller og ser. Anonymous poster hash: af173...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #3 Skrevet 3. august 2015 Jeg ser på to ting: kredittsjekk (ingen betalingsanmerkninger), og gode referanser fra tidligere leieforhold. Det er den sikreste måten å gjøre det på etter min mening. Anonymous poster hash: cd222...1f3
Puny Skrevet 3. august 2015 #4 Skrevet 3. august 2015 Selvfølgelig må jo økonomien være ryddig, men det er jo en forutsetning. Førsteinntrykk er viktig, og kjemi. Da mener jeg ikke at jeg må like personligheten deres på et personlig plan, men at de har en fremtoning som gjør at jeg tenker at de kommer til å ta vare på leiligheten og betale i tide. Jeg syntes fort jeg får en følelse av om personen er ryddig og pålitelig. I tillegg er det viktig for oss at det ikke blir masse vill festing og bråk, siden vi bor tett på dem.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #5 Skrevet 3. august 2015 Jeg ser på to ting: kredittsjekk (ingen betalingsanmerkninger), og gode referanser fra tidligere leieforhold. Det er den sikreste måten å gjøre det på etter min mening. Anonymous poster hash: cd222...1f3 Referanser er bare tull. Det er mange som bare dikter opp disse. Anonymous poster hash: 99a37...ce1 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #6 Skrevet 3. august 2015 At vedkommende spør hvordan leiligheten ligger i forhold til nærmeste kirke. Da vet jeg det er en ærlig person jeg prater med. Anonymous poster hash: b4722...8a6 3
Trimsi Skrevet 3. august 2015 #7 Skrevet 3. august 2015 Referanser er bare tull. Det er mange som bare dikter opp disse. Anonymous poster hash: 99a37...ce1 Referanser er selvfølgelig ikke tull, de fleste dikter ikke de opp! Man bør kreve et par referanser fra de man ønsker å leie ut til, og er man mistenksom er det ganske fort gjort å sjekke om referansene er "troverdige". 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #8 Skrevet 3. august 2015 Referanser er bare tull. Det er mange som bare dikter opp disse. Anonymous poster hash: 99a37...ce1 Jepp, har flere venner som bare har fått slektninger og venner til å stille opp som referanser. Også er det i grunn litt kjipt for sånne som f.eks samboern og meg. Vi har bodd 5 år i studentbolig og de får man jo ikke referanse fra. Men vi er jo rolige, renslige, sikre betalere, røyker ikke, har aldri fest hjemme osv. Anonymous poster hash: 8eeb4...eee 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #9 Skrevet 3. august 2015 Referanser er bare tull. Det er mange som bare dikter opp disse. Anonymous poster hash: 99a37...ce1 Jeg har gode erfaringer med å be om referanser, tror de fleste som ikke har referanser lar være å søke på leiligheten når jeg sier jeg kommer til å be om det. Sørger for å få bade skriftlig referanse, og at jeg ringer tidligere utleier. I tillegg pleier jeg å google personene (så det er vel egentlig tre ting jeg sjekker). Anonymous poster hash: cd222...1f3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #10 Skrevet 3. august 2015 Jepp, har flere venner som bare har fått slektninger og venner til å stille opp som referanser. Også er det i grunn litt kjipt for sånne som f.eks samboern og meg. Vi har bodd 5 år i studentbolig og de får man jo ikke referanse fra. Men vi er jo rolige, renslige, sikre betalere, røyker ikke, har aldri fest hjemme osv. Anonymous poster hash: 8eeb4...eee Da syns jeg samskipnaden din er uproffe hvis de ikke gir referanse. Jeg har fått referanser fra både utleiefirma og studentsamskipnader av folk før, så jeg vet at det finnes de som gir det ut. Har dere spurt? Anonymous poster hash: cd222...1f3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #11 Skrevet 3. august 2015 Takk for svar. Ja øknomi er selvsagt det viktigste. Skrev det for å foreslå noen eksempler 😊 Ønsker gjerne flere svar. Skal leie ut min bolig for første gang, så da kommer jo dette godt med! TSAnonymous poster hash: 0b210...128
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #12 Skrevet 3. august 2015 1. At personen er i jobb. 2. Har troverdige referanser 3. Økonomi i orden.Kredittsjekk 4.FremtoningAnonymous poster hash: 9d35d...530
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #13 Skrevet 3. august 2015 Fast stilling, helst i en trygg bransje Etablerte, ikke festmennesker Personlige karakteristikker - virker ryddige og ordentlige Jeg har ikke bedt spesifikt om referanser, men et par har selv oppgitt dem (av typen jeg kan sjekke at er legitime) og de skiller seg da ut. Ellers er min erfaring at du kan ikke forsikre deg om alt. Jeg har hatt leietakere som er perfekte på papiret men endte opp med å bli et helvete... Så det viktigste er å sikre seg på alle måter uansett. En grundig inventarliste med dato og bilder underskrevet av begge parter, tre måneders depositum, alt det formelle på plass. Anonymous poster hash: 34fc3...1c3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #14 Skrevet 3. august 2015 Økonomi, etnisitet og vandel. Anonymous poster hash: f6624...3c2 3
tussi84 Skrevet 3. august 2015 #15 Skrevet 3. august 2015 1. At personen er i jobb. 2. Har troverdige referanser 3. Økonomi i orden.Kredittsjekk 4.FremtoningAnonymous poster hash: 9d35d...530 Så det betyr altså at uføre trygdene eller folk på aap ikke får leie hos deg fordi dem ikke har jobb. De har jo fast inntekt all like vel. Og kredittsjekk gir deg ingen svar på om de klarer å betale husleien eller ikke. Man kan ha vært uheldig tidligere men fortsatt vært presist med betalingen av leie hos tidligere leie takere. Referanser er det beste å gå etter da kredittsjekk viser bare et bilde. 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #16 Skrevet 3. august 2015 Så det betyr altså at uføre trygdene eller folk på aap ikke får leie hos deg fordi dem ikke har jobb. De har jo fast inntekt all like vel. Og kredittsjekk gir deg ingen svar på om de klarer å betale husleien eller ikke. Man kan ha vært uheldig tidligere men fortsatt vært presist med betalingen av leie hos tidligere leie takere. Referanser er det beste å gå etter da kredittsjekk viser bare et bilde. Det skal ganske mye til å få betalingsanmerkning, så de som har det får ikke leie hos meg i alle fall. Anonymous poster hash: cd222...1f3 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #17 Skrevet 3. august 2015 Det spørs litt på hva du søker som, om du er student, ferdigstudert og i fast jobb, har familie etc. Jeg har søkt på svært mange boligannonser, og de aller fleste har vist videre interesse, selv de som i utgangspunktet ikke ville leie ut til studenter. Jeg er en 20 år gammel jente og har ingen tidligere referanser. Jeg tror de aller fleste fattet interesse på grunn av at jeg opplyste om at jeg skulle studere medisin. Det gir umiddelbart et inntrykk. Anonymous poster hash: 62748...32e 1
Trimsi Skrevet 3. august 2015 #18 Skrevet 3. august 2015 Så det betyr altså at uføre trygdene eller folk på aap ikke får leie hos deg fordi dem ikke har jobb. De har jo fast inntekt all like vel. Og kredittsjekk gir deg ingen svar på om de klarer å betale husleien eller ikke. Man kan ha vært uheldig tidligere men fortsatt vært presist med betalingen av leie hos tidligere leie takere. Referanser er det beste å gå etter da kredittsjekk viser bare et bilde. Nå er ikke jeg den du svarer.. men vår situasjon som utleier blir noe av det samme, og ja det kan virke veldig urettferdig for de som ønsker å leie, men ikke har fast jobb eller er uføretrygdet. Vår utleiedel er tett på oss, vi har små barn og trang økonomi. Vi kan og vil ikke leie ut for å hjelpe noen som er i en vanskelig situsjon, da hadde vi leid ut til romfolk eller narkomane i behandling. Vi må tenke sikkerhet og trygghet i første omgang, og det betyr å velge ut ifra minst mulig risiko. Da ryker en del utlendinger, de som ikke har fast jobb, veldig unge, de med husdyr, de som røyker og de som er flere enn to.. Det er alltid vanskelig å velge mellom masse forskjellige folk, så når vi står igjen med kanskje 4-5 gode kandidater med bra referanser og "ordnet" liv, er det magefølelsen og kjemi som står igjen. Vi har ofte droppet den smellvakre modellen som insisterer på å hjelpe til med barnepass, og den kjekke unge selgeren med fin bil som vil hjelpe til med opppussing. Vi har plukket ut bl.a heavyrockere (musikere er alltid hyggelige folk) lesbepar og litt snåle folk fra bygda. 4
tussi84 Skrevet 3. august 2015 #19 Skrevet 3. august 2015 Forresten de som snakker om kredittsjekk er det ofte vanskelig å få gitt ut slik informasjon. http://m.dinside.no/876057/kredittsjekk-av-leieboeren
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #20 Skrevet 3. august 2015 Jepp, har flere venner som bare har fått slektninger og venner til å stille opp som referanser. Også er det i grunn litt kjipt for sånne som f.eks samboern og meg. Vi har bodd 5 år i studentbolig og de får man jo ikke referanse fra. Men vi er jo rolige, renslige, sikre betalere, røyker ikke, har aldri fest hjemme osv.Anonymous poster hash: 8eeb4...eee Jeg googlet referansene som ble oppgitt og da ser man jo hvem det er Anonymous poster hash: 49795...55f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå