AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Prøvde meg på en litt hemmelighetsfull tittel for å lure flest folk inn her Til saken: Jeg har ca 150.000 i EK pr dags dato. Hvis jeg sparer ca 200.000 fram til desember/januar, har jeg mulighet for å skaffe meg en OK leilighet som ikke er langt i gokk i Oslo, uten å ha behov for kausjonist? Kan godt bo utenfor ring 3, men kanskje ikke Groruddalen? Litt usikker på hvor jeg vil bo som dere skjønner Men med tanke på EK, har jeg i det hele tatt noen sjanse? Og er det vits for meg å kjøpe et kott til 2 millioner? Er 30 år og føler kjøpepresset. Har jo lyst å få meg et eget sted også selvsagt. Anonymous poster hash: 9970d...e61
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 Med 200 tusen i EK og de reviderte kravene om min. 15% EK så betyr det at du kan kjøpe en leilighet til ca 1.34 mill. Om vi tar utgangspunkt i prisantydning så betyr det denne akkurat i dag. Men, husk nå at både EK og din inntekt er faktorer som teller med ved vurdering av hva en bank ser på som forsvarlig å låne deg. Anonymous poster hash: 90334...6d6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #3 Skrevet 3. august 2015 Med 200 tusen i EK og de reviderte kravene om min. 15% EK så betyr det at du kan kjøpe en leilighet til ca 1.34 mill. Om vi tar utgangspunkt i prisantydning så betyr det denne akkurat i dag. Men, husk nå at både EK og din inntekt er faktorer som teller med ved vurdering av hva en bank ser på som forsvarlig å låne deg. Anonymous poster hash: 90334...6d6 Takk for svar, ikke akkurat oppløftende men Jeg har fast jobb, tjener ca 440.000 i året og har spart på BSU ganske jevnlig i 2 år nå. Håper det kan være med å trekke litt opp? Satser på at jeg kan få ned EK til 10%, eller er det vanskelig å få til? Anonymous poster hash: 9970d...e61
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #4 Skrevet 3. august 2015 Takk for svar, ikke akkurat oppløftende men Jeg har fast jobb, tjener ca 440.000 i året og har spart på BSU ganske jevnlig i 2 år nå. Håper det kan være med å trekke litt opp? Satser på at jeg kan få ned EK til 10%, eller er det vanskelig å få til? Anonymous poster hash: 9970d...e61 Det vet jeg ikke, det må du nesten sjekke med bankene om noen kan og vil. At du er fornuftig med pengene dine og sparer jevnlig teller positivt Anonymous poster hash: 90334...6d6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #5 Skrevet 3. august 2015 Med 200 tusen i EK og de reviderte kravene om min. 15% EK så betyr det at du kan kjøpe en leilighet til ca 1.34 mill. Om vi tar utgangspunkt i prisantydning så betyr det denne akkurat i dag. Men, husk nå at både EK og din inntekt er faktorer som teller med ved vurdering av hva en bank ser på som forsvarlig å låne deg. Anonymous poster hash: 90334...6d6 Oi, fellesdusj på gangen. Ikke lett å være ung i dag. Jeg har dessverre ikke noen råd å gi TS, annet enn å spare alt hun kan. Dropp cafebesøk, øl og vin, avbestill eventuelle abonnement på blader og treningssenter. Gå igjennom økonomien din og kutt der du kan. Når du har spart opp nok kan du også se på områder som ligger utenfor Oslo, med lett tilgang til kollektivtrafikk inn til byen, samt kontakte flere banker og forhøre deg om lånemuligheter. Det kan være stor forskjell på hvor lånevillige de forskjellige bankene er. Lykke til! Anonymous poster hash: 61098...69f
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 (endret) Hvis du har 300.000 i egenkapital så vil jeg tro at banken er villig til å gi deg et lån til en bolig med verdi på 2 millioner. Det betyr at du må utvide sparetiden din med 1,5 år hvis du skal holde takten på 50.000 på et halvår. Men du kan også velge å kjøpe en litt mindre sentral leilighet med dine 200.000 i egenkapital og få glede av verdistigning i bolig som spareform. Boligen du kjøper må kunne beboes i fem år - gjennom en finanskrise - og ha gode utsikter til verdiøkning. Banken kan fravike egenkapitalkravet. Men dette kan ikke påregnes. Jeg ville pratet med dem slik at jeg visste hva jeg har å forholde meg til. Endret 6. august 2015 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 Egenkapital er irrelevant, det er hva du kan betale pr mnd som teller. Anonymous poster hash: d5032...944
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Egenkapital er irrelevant, det er hva du kan betale pr mnd som teller. Anonymous poster hash: d5032...944 Det stemmer vel ikke? Anonymous poster hash: 9970d...e61
Million Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Egenkapital er irrelevant, det er hva du kan betale pr mnd som teller. Anonymous poster hash: d5032...944 Det er vel ikke det myndighetene og bankene sier, akkurat. "Egenkapital er irrelevant"? Merkelig ting å si. 1
tussi84 Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Jeg ville heller spart 2 til 3 år og heller kjøpt en større leilighet med engang. Er ikke noe poeng å bo seg i hjel og betale 1,5 til 2, 5 mill for 20 kvm. Kjøp heller en 2 roms feks i Akershus med pendleravstand til oslo om et par år for omtrent samme pris.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Jeg ville heller spart 2 til 3 år og heller kjøpt en større leilighet med engang. Er ikke noe poeng å bo seg i hjel og betale 1,5 til 2, 5 mill for 20 kvm. Kjøp heller en 2 roms feks i Akershus med pendleravstand til oslo om et par år for omtrent samme pris. Men det finnes jo leiligheter i Groruddalen til ca 2 mill, og som er betraktelig større? Kan jo være noe det? Anonymous poster hash: 9970d...e61
Cowboy Lotte Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Du kan klare det, bare ikke gå så fort i starten, men øk hastigheten etter hvert som du begynner å få kontroll.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Du kan klare det, bare ikke gå så fort i starten, men øk hastigheten etter hvert som du begynner å få kontroll. Nydelig og meget nyttig råd Anonymous poster hash: 9970d...e61 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Egenkapital er irrelevant, det er hva du kan betale pr mnd som teller. Anonymous poster hash: d5032...944 Jeg er så å si uten betalingsevne per i dag, men fikk lån fordi jeg hadde saftig egenkapital, så dette er en sannhet med store modifikasjoner. Når det er sagt, tror jeg nok TS kan komme seg unna absolutte krav om egenkapital hvis h*n viser evne til å spare veldig mye på veldig kort tid, altså hvis h*n viser at betalingsevnen nå og fremover er svært god. Lykke til! Anonymous poster hash: 04543...e42
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #15 Skrevet 6. august 2015 Hvis du har 300.000 i egenkapital så vil jeg tro at banken er villig til å gi deg et lån til en bolig med verdi på 2 millioner. Det betyr at du må utvide sparetiden din med 1,5 år hvis du skal holde takten på 50.000 på et halvår. Men du kan også velge å kjøpe en litt mindre sentral leilighet med dine 200.000 i egenkapital og få glede av verdistigning i bolig som spareform. Boligen du kjøper må kunne beboes i fem år - gjennom en finanskrise - og ha gode utsikter til verdiøkning. Banken kan fravike egenkapitalkravet. Men dette kan ikke påregnes. Jeg ville pratet med dem slik at jeg visste hva jeg har å forholde meg til. Takk for råd Hva mener du med at boligen må kunne beboes i 5 år? Må jeg bo i den selv i 5 år? Er så i tvil om jeg skal kjøpe nå, eller vente noen år. Alle jeg prater med sier forskjellige ting. Anonymous poster hash: 9970d...e61
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #16 Skrevet 6. august 2015 Jeg kjøpte meg for øvrig en 50 kvm i bydel Nordstrand nær t-banen, og det området kan virkelig anbefales. Anonymous poster hash: 04543...e42
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #17 Skrevet 6. august 2015 Jeg er så å si uten betalingsevne per i dag, men fikk lån fordi jeg hadde saftig egenkapital, så dette er en sannhet med store modifikasjoner. Når det er sagt, tror jeg nok TS kan komme seg unna absolutte krav om egenkapital hvis h*n viser evne til å spare veldig mye på veldig kort tid, altså hvis h*n viser at betalingsevnen nå og fremover er svært god. Lykke til! Anonymous poster hash: 04543...e42 Hmm, håper virkelig du har rett! Takk for svar Anonymous poster hash: 9970d...e61
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #18 Skrevet 6. august 2015 Jeg kjøpte meg for øvrig en 50 kvm i bydel Nordstrand nær t-banen, og det området kan virkelig anbefales. Anonymous poster hash: 04543...e42 Er det ikke veldig dyrt på Nordstrand? Kunne gjerne tenkt meg å bo der selv! Anonymous poster hash: 9970d...e61
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #19 Skrevet 6. august 2015 Det er vel ikke det myndighetene og bankene sier, akkurat. "Egenkapital er irrelevant"? Merkelig ting å si. Slev om du har en mill i egenkapital så får du ikke mer i lån enn det du har råd til å betale ned pr mnd. Du må selvfølgelig oppfylle kravet, men ellers er det betalingsevnen som avgjør.Anonymous poster hash: d5032...944
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #20 Skrevet 6. august 2015 Er det ikke veldig dyrt på Nordstrand? Kunne gjerne tenkt meg å bo der selv! Anonymous poster hash: 9970d...e61 Bydelen inneholder både villastrøk og Norges første drabantby med 50-tallsblokker (Lambserseter), så man får i alle mulige prisklasser. Det er dyrere enn Groruddalen, men billigere enn sentrale og vestlige strøk. Og så er det veldig koselig og fint der. Blokkbebyggelsen er en del luftigere enn mange andre steder i øst, med lavere blokker og mer grønt mellom bygningene. Anonymous poster hash: 04543...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå