AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #1 Skrevet 2. august 2015 Jeg og samboer overtok det nye huset i dag. Selger møtte ikke opp, men hadde gitt fullmakt til en annen. Huset var ikke vasket- så vedkommende med fullmakt ringte opp selger og sa at vi krevde vask. De sendte dermed noen til å vaske. Vaskemannen tok kontakt med samboer på at det var en lekkasje på selve badet, både fra badekaret og selve vasken. Umulig å se fra badetkaret da selger hadde tettet dette igjen med noen løse plater under. (Takstmann burde jo tatt en måling under selve badekaret- eller er ikke dette vanlig?) Det er UMULIG å dusje uten å se dette, det spruter overalt og gulvet fyller seg raskt opp med vann. Selger burde altså visst om dette- og har unnlatt å opplyse om dette i takstrapporten. Med mindre skaden har oppstått etter kjøp, det vet vi jo ikke.. Uansett har selger ikke opplyst om noe. Hvordan går vi frem her? Tar vi kontakt med megler og selger, eller er det bare selger? Vi godkjente jo ikke vasken..så overtok jo aldri egentlig. Selger har eierskifteforsikring. (Men uvisst om den gjelder i dette tilfellet). Huff, er så lei meg..hadde gledet meg sånn til å flytte inn. Vi fikk ett så godt inntrykk av selger gjennom megler når vi var på visning, ingenting er nevnt i takstap. eller egenerklæringen. Vi sjekket så grundig på visning, og slike ting burde jo være umulig å overse. Hva gjør vi nå?:-( Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #2 Skrevet 2. august 2015 Jeg kan dessverre ikke svare deg, men som fersk boligkjøper med overtagelse om tre uker vil jeg bare gi deg min sympati og en stor klem og ønske lykke til. Anonymous poster hash: ed0b1...c4c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #3 Skrevet 2. august 2015 Jeg og samboer overtok det nye huset i dag. Selger møtte ikke opp, men hadde gitt fullmakt til en annen. Huset var ikke vasket- så vedkommende med fullmakt ringte opp selger og sa at vi krevde vask. De sendte dermed noen til å vaske. Vaskemannen tok kontakt med samboer på at det var en lekkasje på selve badet, både fra badekaret og selve vasken. Umulig å se fra badetkaret da selger hadde tettet dette igjen med noen løse plater under. (Takstmann burde jo tatt en måling under selve badekaret- eller er ikke dette vanlig?) Det er UMULIG å dusje uten å se dette, det spruter overalt og gulvet fyller seg raskt opp med vann. Selger burde altså visst om dette- og har unnlatt å opplyse om dette i takstrapporten. Med mindre skaden har oppstått etter kjøp, det vet vi jo ikke.. Uansett har selger ikke opplyst om noe. Hvordan går vi frem her? Tar vi kontakt med megler og selger, eller er det bare selger? Vi godkjente jo ikke vasken..så overtok jo aldri egentlig. Selger har eierskifteforsikring. (Men uvisst om den gjelder i dette tilfellet). Huff, er så lei meg..hadde gledet meg sånn til å flytte inn. Vi fikk ett så godt inntrykk av selger gjennom megler når vi var på visning, ingenting er nevnt i takstap. eller egenerklæringen. Vi sjekket så grundig på visning, og slike ting burde jo være umulig å overse. Hva gjør vi nå?:-(Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f Ta kontakt med megler dere.Anonymous poster hash: a5a14...c95
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #4 Skrevet 2. august 2015 Ta kontakt med megler dere.Anonymous poster hash: a5a14...c95 Ja, skal ringe megler i morgen tidlig. Kan ikke si jeg gleder meg.. Du som skal kjøpe, masse lykke til! Håper det går bra, vær våken og sjekk alt! Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
Sheherasade Skrevet 2. august 2015 #5 Skrevet 2. august 2015 Håper dere har boligkjøperforsikring. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #6 Skrevet 2. august 2015 Håper dere har boligkjøperforsikring. Lykke til! Nei, den tegnet vi ikke da den bare dekker rettshjelp. Vi er dekket i innboforsikringen vår (er noen timer med rettshjelp med der, vi sjekket dette før vi takket nei). Huff, håper selger er ærlig på telefon og ønsker å gjøre opp for seg på en eller annen måte og at vi slipper en kranglete vei:-( Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
ops2 Skrevet 3. august 2015 #7 Skrevet 3. august 2015 (endret) Du er klar over at det skal være vesentlig dårligere stand enn kjøper kunne forvente? Rettspraksis har vist at utbedring må koste 3-6% av kjøpesummen for at det skal være en vesentlig mangel. En bolig til to millioner må ha en mangel som vil koste opp mot 100 000 å få utbedret for at det skal være vesentlig. Jo eldre hus og eldre standard, jo vanskeligere er det å vinne fram med krav. Selger har opplysningsplikt, men kjøper har plikt til å undersøke eiendommen. Hvis selger er en eldre person sier han aldri dusjer, bare tar karbad, så kan han si at han ikke har oppdaget noe galt. Det er generelt et stort varsko hvis boligen er minst en generasjon gammel og mye er originalt fra byggeår. Hva har du tenkt at selger skal gjøre opp for? Totalrenovering av badet? Eller feste rørene bedre så de ikke lekker? Selv om du ringer og får en avtale, så må du få skriftlig avtale på hva som skal dekkes. Det blir umulig å bevise hvis selger først gir dere rett, og så nekter for det etterpå. Boligkjøp er generelt vanskelig og risikabelt og en bør ikke stole blindt på at det er tatt takst. En takstmann undersøker kun det som er synlig og tilgjengelig. Endret 3. august 2015 av ops2 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #8 Skrevet 3. august 2015 Så du mener vi skal gi opp!? Jeg forventer at selger ikke overlater ett bad med lekkasje til meg(synlig lekkasje). Selger har små barn, og det er hovedbadet...så han kommer seg dessverre ikke unna med å si at han ikke har dusjet. Da har han vasken hender..lekker der og, og vannmengdene som ligger på gulvet er umulig å ikke skli i eller se. Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
debattanten Skrevet 3. august 2015 #9 Skrevet 3. august 2015 Dette må dere nok fikse selv, men oppdater gjerne om hva som skjer. Dette kunne dere undersøkt på visning heter det. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #10 Skrevet 3. august 2015 Dette må dere nok fikse selv, men oppdater gjerne om hva som skjer. Dette kunne dere undersøkt på visning heter det. Det tror jeg også. Hvis det er såpass "lett å se" burde dere sett det på visning <- tipper jeg blir utfallet. Men lykke til!Anonymous poster hash: a7626...6fe 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #11 Skrevet 3. august 2015 Dette må dere nok fikse selv, men oppdater gjerne om hva som skjer. Dette kunne dere undersøkt på visning heter det. VI SJEKKET på visning! for å sjekke trykket. Selger har satt opp plater under badekaret, og det var dermed ikke mulig for å se under under å skru dem ned. Dette ble oppdaget når vaskemannen vasket når han vasket badekaret og under. Jeg har sjekket med en advokat i dag tidlig, og hun mener dette er på selger. Vi kommer til å bruke advokat hvis selger motsetter seg. Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #12 Skrevet 3. august 2015 Det tror jeg også. Hvis det er såpass "lett å se" burde dere sett det på visning <- tipper jeg blir utfallet. Men lykke til!Anonymous poster hash: a7626...6fe Mener lekkasje er en såpass alvorlig "skade" at selger må opplyse i egenerklæringsskjema. Vi hadde oppdaget det (kanskje) om vi hadde latt vannet renne en god stund..dette fordi det var plater under på visningstidspunktet så man så ikke under..så da måtte vannet samle seg litt opp for at man skulle kunne se det. Vi sjekket vann i krav. og da var det ikke noe vi reagerte på. I tillegg er badet av nyere dato. Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f 4
Gjest Magnifiq Skrevet 3. august 2015 #13 Skrevet 3. august 2015 Lykke til TS! Kontakt megler i dag, og ta det derifra.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #14 Skrevet 3. august 2015 Lykke til TS! Kontakt megler i dag, og ta det derifra. Takk ! :-) Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #15 Skrevet 3. august 2015 Megler bad meg ta kontakt med forsikringen. Selger er ikke å få tak i..(skrudd av telefonen). Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
jabx Skrevet 3. august 2015 #16 Skrevet 3. august 2015 (Takstmann burde jo tatt en måling under selve badekaret- eller er ikke dette vanlig?) Pleier ikke takstmenn å si at de bare har sett på overflaten og at de ikke har flyttet eller løftet på ting? En takst vil aldri avdekke skjulte skader eller mangler. For å få til det må du bestille tilstandsrapport. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #17 Skrevet 3. august 2015 Jeg har sjekket med en advokat i dag tidlig, og hun mener dette er på selger. Vi kommer til å bruke advokat hvis selger motsetter seg. Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f Det må dere selvfølgelig gjøre, men som andre sier er sjansen for å få det gjennom forsvinnende liten. Jeg vet om noen som måtte totalrenovere kjelleren og første etasje, bytte kledning, isolasjon og gulv pga dreneringsfeil, og de fikk kun dekket halvparten av beløpet. Totalpris 1,5 mill, fikk 700 000 av forsikringen. Så sjansen for at du skal få igjen noen tusenlapper på en lekkasje på badet er forsvinnende liten. Det må som nevnt over være skader for noen prosent av salgssummen. Veldig dumt av dere å ikke tegne eierskifteforsikring, tviler på at dere får særlig mye igjen på en innboforsikring for denne typen skade, hvis de i det hele tatt dekker noe. Anonymous poster hash: fff93...1c6 2
jabx Skrevet 3. august 2015 #18 Skrevet 3. august 2015 Megler bad meg ta kontakt med forsikringen. Selger er ikke å få tak i..(skrudd av telefonen). Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f Megler er ferdig nå, vet du. De får masse penger uten at de trenger å ta ansvar. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #19 Skrevet 3. august 2015 Har dere kjøpt utenom megler da siden dette ikke er oppdaget før? Takstmann tar seg jo også en ganske ordentlig sjekk, men det kan selvfølgelig skje glipper med f.eks rør defekter som ikke er synlige osv. I de fleste prospekter står det når rør osv sist ble byttet ut, og de er også pliktige til å oppgi om det har vært skader og problemer på huset før. Vannlekkasjer innad det. Det er alltid viktig å gå igjennom det man kjøper før man inngår kontrakt. Ha med dere sakskyndige ansatte eller venner neste gang for å luke ut slike problemer FØR dere skriver kontrakt sånn at dette er i orden innen dere flytter inn. Anonymous poster hash: ad85c...88c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #20 Skrevet 3. august 2015 Det må dere selvfølgelig gjøre, men som andre sier er sjansen for å få det gjennom forsvinnende liten. Jeg vet om noen som måtte totalrenovere kjelleren og første etasje, bytte kledning, isolasjon og gulv pga dreneringsfeil, og de fikk kun dekket halvparten av beløpet. Totalpris 1,5 mill, fikk 700 000 av forsikringen. Så sjansen for at du skal få igjen noen tusenlapper på en lekkasje på badet er forsvinnende liten. Det må som nevnt over være skader for noen prosent av salgssummen. Veldig dumt av dere å ikke tegne eierskifteforsikring, tviler på at dere får særlig mye igjen på en innboforsikring for denne typen skade, hvis de i det hele tatt dekker noe. Anonymous poster hash: fff93...1c6 Hvo Hvor i alle dager har du det fra? Er selger som tegner eierskifteforsikring, ikke kjøper(oss). Selger har eieskifteforsikring. (Ikke at det betyr så mye for oss.) Dette er nok ikke snakk om noen tusenlapper bare. Anonymous poster hash: 3dd3f...b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå