AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #1 Skrevet 2. august 2015 Hei! Et lite verdensproblem her* jeg trenger litt råd til. Jeg har bodd i samme kollektiv en stund, og bor sammen med to jenter. Det er et veldig ryddig og koselig kollektiv med mye orden. Jentene er veldig greie. Men.. det er ikke så veldig sosialt å bo her. Jeg er en person som har opplevd mye sykdom gjennom årene, grunnet dette mangler jeg sosialt nettverk. Nå som jeg studerer og er blitt frisk føler jeg et veldig stort behov for dette i hverdagen, og føler meg veldig ensom. Jeg er en person som i grunn er veldig blid og utadvendt, og kommer lett i snakk med folk. De 2 andre jeg bor med opplever jeg som litt reserverte når det kommer til det sosiale. Merker veldig at de har sine gjenger fra før, noe ikke jeg har. I helgene er de for eksempel alltid med venninner de har fått via ungskole og videregående. Jeg sitter mer eller mindre alene i leiligheten hver eneste helg og ferier. De to andre som bor der er ganske rolige og ordentlige personer, og det er ikke ''innafor'' å ha vors i leiligheten for eksempel. Nå er det ikke slik at jeg er opptatt av å feste hver eneste dag, men hadde jo vært hyggelig å komme seg ut for en gangs skyld og møte nye mennesker. Noe jeg har et veldig behov for. Det er alltid jeg som er den ''aktive'', som må dra i gang hver eneste samtale, samt at jeg er blidest av de andre jentene. (Ironisk nok når det er jeg som bør være mest deprimert). Jeg føler ikke at jeg med disse jentene vil klare å oppnå noe form for langvarig vennskap. Jeg har veldig lyst til å flytte ut, og til et mer sosialt kollektiv/Studenthjem. For meg er det slik at ensomheten jeg har følt på har vært så ille for meg, at det er bedre for meg å bo på et rotete sted, men bedre sosialt sett. Hjelper ikke så mye å sitte i en fin leilighet, når man ikke har noen å dele den med. Føler også at dette er et grep jeg må gjøre for å komme meg ut av ensomheten. Er det noen her som har noen råd el. tips til meg? Bør jeg si opp? Når jeg skal si opp, blir det jo litt rart med tanke på begrunnelse. Trenger kanskje ikke si noe heller? Noen som forresten kjenner til noen studentbyer/hjem der det er godt sosialt miljø? Tusen takk! Anonymous poster hash: 1292a...2ea
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #2 Skrevet 2. august 2015 Folk bor vel i kollektiv for å ha et greit og billig sted å bo, ikke for å få ett sosialt liv. Det å bli venner med de man bor med er vel egentlig en bonus, og de som flytter sammen i vennegjenger beholder ofte ikke vennkapet. Det er vanskelig å bo med venner, det er bedre å kunne møte hverandre, komme og gå i andre settinger, og ikke se hverandre hele tiden og hver dag. Vær gled du bor ett sted det er ordentlig og ryddig, det sliter ufattelig mye å bo i kollektiv med rot, bråk og stjeling av mat. Det er heller ikke kollektivbeboerne sitt ansvar å sørge for at du har et sosialt liv og fellesskap, det høres nok strengt ut, men det er du som må ut og finne folk å være med! Du skriver ikke hva du studerer eller hvor, men de aller fleste studiesteder har rikelig med studentforeninger du kan engasjere deg i. Erfaringsmessig er det her folk finner venner og danner gjenger. Hva interesserer du deg for? Kan du begynne på studentpuben, studentavisa, en linjeforening, kor, nybegynnerkurs i karate eller dans, fagutvalg e.l? Går du i kollokvie eller kan du starte en kollokviegruppe? Nå når høstsemesteret begynner reklamerer jo de fleste slike grupper for seg selv og hva du kan bli med i, finn noe som høres interessant ut og meld deg på! Anonymous poster hash: 97694...4d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå