Gå til innhold

Når huseier ikke betaler tilbake depositum etter endt leietid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man da for å få pengene tilbake? Den tidligere huseieren vår prøver så godt h*n kan å unngå å snakke om dette med oss virker det som. Nå er det gått nesten en måned fra den siste dagen der siste innbetalte leie gjaldt. Ergo er vi helt ute av leiligheten fysisk. Vi vasket oss ut av leiligheten også som normalt før utflytting. 

Huseieren prøvde å lure seg unna normale husleiebetingelser da vi skrev under på kontrakten ved å ikke opprette en egen depositumkonto. De lever fra hånd til munn ved hjelp av alt de får fra leietagere virker det som. Virker ikke som om at de har satt seg inn i reglene. Vi oppfattet dette tidlig, så begge parter har underskrevet en tilleggskontrakt som sier at utleier vil betale tilbake depositumsbeløpet til utleier ved utflytting uavhengig av om de har funnet ny leietager da, eller ei. 

Nå virker det som nevnt som om at de unngår oss. Hva kan vi gjøre for å faktisk få de pengene vi mener de skylder oss? Vanlige ord går ikke inn til dem virker det som. Mannen min er så oppgitt av dette at han vil helst "la det skure å gå" bare for å snakke med disse igjen. Jeg mener de skal betale det de skylder oss. Hva kan vi gjøre? Huseieren virker ikke interessert i å snakke med oss om de har gått gjennom leiligheten heller for å se etter eventuelle skader, om vaskinga er gjort godt nok etc. 

Anonymous poster hash: dbbfd...752
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå til politiet. Få han arrestert og innesperret for livet.

Anonymous poster hash: f2bef...5cc
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg det riktig som at dere ikke opprettet en ordentlig depositumskonto, men satte inn penger på hans egen private konto?

Anonymous poster hash: 5db91...480

Skrevet

Ta kontakt med Husleietvistutvalget. De hjelper dere.

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå aner ikke jeg hvor mye penger det er snakk om, og om det er verdt å gå til forliksrådet for. Det er helt klart at dere har krav på pengene, men det er vanskelig å inndrive dette når dere ikke opprettet ordentlig depositumkonto. Det dere selvsagt skulle gjort var å holde igjen husleie. For seint nå, så det beste er å finne ut om det i det hele tatt vil svare seg å inndrive dette rettslig.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg det riktig som at dere ikke opprettet en ordentlig depositumskonto, men satte inn penger på hans egen private konto?

Pengene er dessverre på huseiers private konto. Ikke på en depositumskonto. Dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Nå aner ikke jeg hvor mye penger det er snakk om, og om det er verdt å gå til forliksrådet for. Det er helt klart at dere har krav på pengene, men det er vanskelig å inndrive dette når dere ikke opprettet ordentlig depositumkonto. Det dere selvsagt skulle gjort var å holde igjen husleie. For seint nå, så det beste er å finne ut om det i det hele tatt vil svare seg å inndrive dette rettslig.

Det er snakk om 10 000 NOK som vi mener huseier skylder oss. Resten av depositumet fikk huseier lov av oss til å ta for de siste par månedene vi bodde der.

Vi har truet med å holde tilbake husleie før på grunn av andre forhold. Det er ikke bare økonomien som denne huseieren er slapp med.

Dessverre bor vi også fremdeles i samme nabolag som denne personen etter utflytting, så vi ønsker jo å komme i mål med dette på en grei måte for begge parter. Vi kommer til å måtte se personen igjen. Det er bare vanskelig når denne personen er så tiltaksløs. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi oppfattet dette tidlig, så begge parter har underskrevet en tilleggskontrakt som sier at utleier vil betale tilbake depositumsbeløpet til utleier ved utflytting uavhengig av om de har funnet ny leietager da, eller ei. 

Tilleggskontrakt? En "tilleggskontrakt" er ikke et alternativ til depositumskonto. Det er ingenting.

En depositumskonto forsikrer at dette ordnes ryddig da banken har pengene (som er deres), ikke utleier. En tilleggskontrakt har ingenting å si, en vanlig kontrakt beviser at pengene er deres, det er det praktiske rundt utbetaling som skal forsikres, og dette er depositumskonto til for. 

Som Blondie sier, kommer det an på hvor stor summen er og om det svarer seg å drive dette inn rettslig.

Hvis ikke, er det bare å bite i seg erfaringen. Depositum skal på depositumskonto og forstår man tidlig at utleier er ikke pengeknipe er det desto viktigere.

Anonymous poster hash: 326fd...588

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

De er vel ikke tiltaksløs. De har lurt dere til å ikke opprette depositumskonto. Og de har ikke pengene, og håper dere slutter å mase med det.

AnonymBruker
Skrevet

De er vel ikke tiltaksløs. De har lurt dere til å ikke opprette depositumskonto. Og de har ikke pengene, og håper dere slutter å mase med det.

De er tiltaksløse på grunn av andre ting som har skjedd ikke har skjedd tidligere, uten at det nødvendigvis er viktig for akkurat dette. Jeg mener også at de er tiltaksløse da huseier selv har sagt h*n er konfliktsky, og dermed unnlater å ta initiativ til viktige samtaler.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vel, da har jeg et forslag:bli formelle.

Send en faktura på beløpet, med en betalingsfrist om 14 dager. Sett på faktura at renter og omkostninger vil tilkommme ved forsinket betaling.

Hvis han ikke betale sender dere en purring med inkassovarsel på. Dere må gi 14 nye dager, og huske å nevne at renter og omkostninger vil tilkomme.

Dersom han fortsatt ikke betaler har dere et rettslig grunnlag for inndrivelse og dere bør på dette tidspunktet involvere en profesjonell part (inkassoselskap, advokat eller lignende).

Skrevet

Hva gjør man da for å få pengene tilbake? Den tidligere huseieren vår prøver så godt h*n kan å unngå å snakke om dette med oss virker det som. Nå er det gått nesten en måned fra den siste dagen der siste innbetalte leie gjaldt. Ergo er vi helt ute av leiligheten fysisk. Vi vasket oss ut av leiligheten også som normalt før utflytting. 

Huseieren prøvde å lure seg unna normale husleiebetingelser da vi skrev under på kontrakten ved å ikke opprette en egen depositumkonto. De lever fra hånd til munn ved hjelp av alt de får fra leietagere virker det som. Virker ikke som om at de har satt seg inn i reglene. Vi oppfattet dette tidlig, så begge parter har underskrevet en tilleggskontrakt som sier at utleier vil betale tilbake depositumsbeløpet til utleier ved utflytting uavhengig av om de har funnet ny leietager da, eller ei. 

Nå virker det som nevnt som om at de unngår oss. Hva kan vi gjøre for å faktisk få de pengene vi mener de skylder oss? Vanlige ord går ikke inn til dem virker det som. Mannen min er så oppgitt av dette at han vil helst "la det skure å gå" bare for å snakke med disse igjen. Jeg mener de skal betale det de skylder oss. Hva kan vi gjøre? Huseieren virker ikke interessert i å snakke med oss om de har gått gjennom leiligheten heller for å se etter eventuelle skader, om vaskinga er gjort godt nok etc. 

Det virker som om de har brukt opp depositumpengene deres ... og det er dumt at dere ikke satte pengene på en depositumkonto, for nå ser dere aldri pengen igjen ...

AnonymBruker
Skrevet

Pengene er dessverre på huseiers private konto. Ikke på en depositumskonto. Dessverre.

Ja, det var dumt. Dere hadde jo også rett på rentene fra den tiden pengene har stått på konto. Hvis dere var klar over hvor dumt det er å ikke opprette en depositumskonto, hvorfor gikk dere med på det? Jeg tror dessverre dere kan se langt etter disse pengene, huseier har garantert ikke disse pengene stående på konto klar til å utbetales til dere uansett. Mange har brent seg på dette.

Siden dere allerede har flyttet ut har dere ingenting å tape på å være beinharde mot huseier. True med anmeldelse, drive med litt skremselspropaganda, sende fakturaer og inkassoer ++ og håpe han klarer å hoste opp pengene bare han blir redd nok.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er dessverre veldig mange useriøse utleiere der ute som utnytter at det dessverre ikke er leietakers marked. Jeg tipper at trådstarter og mannen ikke hadde så mange valg da de skulle leie. Forhåpentligvis har de lært.

AnonymBruker
Skrevet

Hyr inn inkassoselskap. Dere taper vel 1500,- på det, men da får dere igjen mesteparten hvertfall.

Anonymous poster hash: 0dbdc...c3c
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var dumt. Dere hadde jo også rett på rentene fra den tiden pengene har stått på konto. Hvis dere var klar over hvor dumt det er å ikke opprette en depositumskonto, hvorfor gikk dere med på det? Jeg tror dessverre dere kan se langt etter disse pengene, huseier har garantert ikke disse pengene stående på konto klar til å utbetales til dere uansett. Mange har brent seg på dette.

Siden dere allerede har flyttet ut har dere ingenting å tape på å være beinharde mot huseier. True med anmeldelse, drive med litt skremselspropaganda, sende fakturaer og inkassoer ++ og håpe han klarer å hoste opp pengene bare han blir redd nok.

Det var kun jeg som var der med huseier da jeg skrev under kontrakten min. Mannen min var ikke med meg. Jeg var ikke noe særlig inne i hvordan ting skulle foregå på det tidspunktet. 

Jeg er klar over at vi også har rett på rentene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre veldig mange useriøse utleiere der ute som utnytter at det dessverre ikke er leietakers marked. Jeg tipper at trådstarter og mannen ikke hadde så mange valg da de skulle leie. Forhåpentligvis har de lært.

Vi har lært. Skulle bare ønske at det fantes noen offentlige "lister" som var tilgjengelige for allmennheten der man kunne føre opp svartelistede huseiere (med dokumentasjon fra for eksempel Forliksrådet over uretter som er begått da, selvsagt). Ønsker ikke at andre skal måtte leie hos disse heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hyr inn inkassoselskap. Dere taper vel 1500,- på det, men da får dere igjen mesteparten hvertfall.

Hvor mye tar inkassoselskap i gebyr for dette? Hvordan gjør man det?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om de har brukt opp depositumpengene deres ... og det er dumt at dere ikke satte pengene på en depositumkonto, for nå ser dere aldri pengen igjen ...

Slik ser jeg det også. Hilsen ts.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tar inkassoselskap i gebyr for dette? Hvordan gjør man det?

Ta kontakt med et inkassoselskap og legg frem problemet ditt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...