AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #1 Del Skrevet 2. august 2015 Hei! Jeg er en jente på 26 år som venter mitt andre barn. Mitt første barn ble født 4. januar i år, og termin på nr. 2 er 23. desember. Er det noen som har erfaringer med pseudo-tvillinger? Hvordan vil det bli for to søsken å f.eks. starte på skole samme år, mens det er 11 mnds aldersforskjell? Jeg antar jo at det kommer til å bli vanskelig for den yngste å holde seg til samme nivå som den eldste, da det så og si er et år mellom de. Vil fremskutt/utsatt skolestart være noe å vurdere. Og hva med barnehage? Har prøvd å spurt litt rundt, og selv om det finnes en del info om pseudotvillinger generelt, så er lite rettet mot de med pseudotvillinger som er født samme år. Er nesten så jeg tar meg selv i å håpe på å gå litt over termin her nå... Anonymous poster hash: 59bb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #2 Del Skrevet 2. august 2015 Hei! Jeg er en jente på 26 år som venter mitt andre barn. Mitt første barn ble født 4. januar i år, og termin på nr. 2 er 23. desember. Er det noen som har erfaringer med pseudo-tvillinger? Hvordan vil det bli for to søsken å f.eks. starte på skole samme år, mens det er 11 mnds aldersforskjell? Jeg antar jo at det kommer til å bli vanskelig for den yngste å holde seg til samme nivå som den eldste, da det så og si er et år mellom de. Vil fremskutt/utsatt skolestart være noe å vurdere. Og hva med barnehage? Har prøvd å spurt litt rundt, og selv om det finnes en del info om pseudotvillinger generelt, så er lite rettet mot de med pseudotvillinger som er født samme år. Er nesten så jeg tar meg selv i å håpe på å gå litt over termin her nå...Anonymous poster hash: 59bb3...b82 Men slik vil det jo være for alle andre barn som er født i desember/januar også. Noen vil være eldst, og andre yngst i klassen.Anonymous poster hash: f91f4...6b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 2. august 2015 #3 Del Skrevet 2. august 2015 To søsken med ett års forskjell på samme skoletrinn kan slå ut både positivt og negativt. Tror du må vente litt og se hvordan de utvikler seg. Ved at de går på samme klassetrinn kan det bli en del konkurranse mellom dem, både direkte og indirekte. De kan bevisst eller ubevisst bli sammenliknet både av venner og familie. Det trenger jo ikke bli sånn, men jeg ville vært oppmerksom på problemstillingen. Blir søsknene samme kjønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #4 Del Skrevet 2. august 2015 Takk for svar! Jeg vet selvfølgelig at det alltid er en differanse i utviklingen til elever (inkludert tvillinger som er nøyaktig like gamle). Men i og med at disse er søsken, og mer disponert til å utvikle seg forskjellig enn tvillinger på grunn av aldersforskjellen så bekymrer jeg meg litt. De fleste artikler som finnes om temaet fokuserer litt på dette med konkurranseinnstinktet. Er også veldig usikker på hvordan man skal gjøre det med oppdragelse. Skal man spille på storesøsken/småsøsken-kortet når man oppdrar, eller bør man kanskje prøve å ha like regler/forventninger? I starten kommer de jo uansett til å ha forskjellige behov, så det er jo ikke noe jeg må finne ut av NÅ, men forskjellene mellom de når det kommer til selvstendighet og ferdigheter vil jo jevne seg ut etterhvert. Vi er 80% sikre på at det blir samme kjønn (dvs. det er jordmors prognose i alle fall), storesøster er jente. Anonymous poster hash: 59bb3...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #5 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg syns det høres kult ut, jeg da Anonymous poster hash: 9a362...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #6 Del Skrevet 2. august 2015 Det blir jo veldig lettvint å ha dem i samme klasse. Kun en lærer og en timeplan og en kakebakejobb. Anonymous poster hash: 99061...2be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #7 Del Skrevet 2. august 2015 Kan se for meg at det i starten blir storesøster og lillesøster, men etterhvert som de vokser så blir de mer som tvillinger, særlig hvis de ender opp i samme klasse. Da kan du jo ikke bruke storesøster/lillesøster kortet, for da er de jevngamle, akkurat som andre klassekamerater. Jeg hadde ønsket at neste kom i januar, så hadde du sluppet problemstillingen. Men det er ikke så enkelt å knipe igjen akkurat Anonymous poster hash: 88553...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #8 Del Skrevet 2. august 2015 Har pseudotvillinger som går i samme klasse. Har vel stort sett behandlet dem som tvillinger etter babytida. Lillebror er litt lavere enn storebror, men de bruker samme klesstørrelse og skostørrelse. Konkurranse, tja, de konkurrerer vel litt, men det gjør de også med broren som er tre/fire år eldre. Faglig merker vi liten forskjell på dem. Den yngste lærte litt fortere å lese, den eldste har kanskje lettere for matematikk. Jeg ville virkelig ikke vurdert fremskutt eller utsatt skolestart pga dette! Det tror jeg heller ikke dere får lov til med mindre det er gode grunner for det. Gled deg heller! Jeg tror fordelene er atskillig flere enn ulempene! Anonymous poster hash: 2ae67...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå