Gå til innhold

Dere som veier dere hver dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er det vanlig å hoppe opp og ned fra dag til dag? Jeg går (u)jevnt og trutt nedover, men plutselig står det stille i flere dager før det plutselig går nedover igjen.

Når jeg ser på kurven, ser den ut som et sagblad med svak hellinga nedover. Er det normalt?

Anonymous poster hash: 11e6e...17d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er det vanlig å hoppe opp og ned fra dag til dag? Jeg går (u)jevnt og trutt nedover, men plutselig står det stille i flere dager før det plutselig går nedover igjen.

Når jeg ser på kurven, ser den ut som et sagblad med svak hellinga nedover. Er det normalt?

Anonymous poster hash: 11e6e...17d

Helt normalt :)

Vekten kan veksle så mye som ca 1,5 til 2 kg fra dag til dag, alt ettersom bl.a følgende: hvor mye/lite du har spist, hvor full/tømt magen er hvor mye vann du har i kroppen (mer vann hvis du har spist mye salt)

Anonymous poster hash: d0a35...ed1

• Liker 3
Skrevet

Noen ganger står vekten stille flere dager på rad, andre ganger går jeg opp eller ned 1-2kg. Det varierer veldig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å veie seg hver dag? Hvis du innbiller deg at du går opp eller ned i fettmasse fra en dag til den neste, så bør du lese litt anatomi og fysiologi. Den svingningen du måtte oppleve, er vann. Det er mer enn nok å veie seg en dag i uka eller hver 14. dag. 

Anonymous poster hash: b368c...531
Gjest Ingaborga
Skrevet

Evt hvis du skal veie deg hver dag så kan du regne ut det ukentlige gjennomsnittet, og bruke det til å se vektoppgang/nedgang

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å veie seg hver dag? Hvis du innbiller deg at du går opp eller ned i fettmasse fra en dag til den neste, så bør du lese litt anatomi og fysiologi. Den svingningen du måtte oppleve, er vann. Det er mer enn nok å veie seg en dag i uka eller hver 14. dag. 

Anonymous poster hash: b368c...531

Jeg synes at det er nettopp på grunn av de daglige svingingene at det er greit å veie seg hver dag. Da ser man trenden og det er lettere å skjønne om det er en normal eller uheldig dag på vekta når du veier deg. 

Hvis jeg prøver å gå ned 250 gram i uka, men kan svinge opp til 2 kg bare pga vann, menstruasjon, mat, etc så er det vanskelig å vite om man faktisk har hatt fremgang eller ikke hvis man veier seg for sjeldent.

Anonymous poster hash: 2027f...add

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vekten svinger mye fra dag til dag!

Jeg veier meg hver dag i perioder, Feks over 2 uker, for å regne gjennomsnittsvekt.

De siste 2 ukene har gjennomsnittsvekten min vært 56,4 kg.

Ene uken var 55,4 lavest og 57,7 høyest

Neste uken var 55,5 lavest og 56,5 høyest

(Alle tall er morgenvekt før frokost)

Anonymous poster hash: c12c3...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svinge 1-2 kg fra dag til dag.

Har nok mest med om kroppen holder på vann, har jeg spist mye salt mat eller karbohydrater dagen før (eller enda verre, sent på kvelden før) så veier jeg mer. 

Var nettopp på tur i veldig varmt klima, veide meg for moro skyld da jeg kom hjem for etter den varmen, all gåingen, 8 timer på fly og generelt dårlig kosthold og mye alkohol så var jeg så oppblåst og hoven og full av vann at jeg ikke så forskjell på ankler og legger. Da veide jeg nesten 78 kg. Dagen etter var det juicedetox, hadde også litt manglende matlyst og sov bort mesteparten av dagen pga jetlag så det ble rett og slett en fastedag. Morgenen etter det igjen veide jeg 73!

Anonymous poster hash: 44ac6...21e
Skrevet

Jeg synes at det er nettopp på grunn av de daglige svingingene at det er greit å veie seg hver dag. Da ser man trenden og det er lettere å skjønne om det er en normal eller uheldig dag på vekta når du veier deg. 

Hvis jeg prøver å gå ned 250 gram i uka, men kan svinge opp til 2 kg bare pga vann, menstruasjon, mat, etc så er det vanskelig å vite om man faktisk har hatt fremgang eller ikke hvis man veier seg for sjeldent.

Anonymous poster hash: 2027f...add

Nemlig.

Kroppsvekt er ikke eksakt, den svinger fra dag til dag. Moderne vekter er derfor rett og slett for nøyaktige for det formålet de brukes til. I gamle dager var en kilo per uke minimum forventet nedgang for alle som slanket seg, og gammeldagse analoge vekter viser ikke mer nøyaktig vekt enn i hele kilo. Da kunne det gi mening å veie seg en gang pr uke. Er man mindre enn ekstremt fet og bruker en moderne digital vekt, bør man nesten veie seg hver dag for å få tilstrekkelige datapunkter for pålitelig informasjon. Og skal det være noen vits, må man veie seg under samme forhold hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...