Gjest Virvar Skrevet 10. september 2004 #1 Skrevet 10. september 2004 Inspirert av annen tråd, vil jeg lage en tråd om hva vi minnes med Anne Cath Westly. Jeg husker mamma pleide å lese høyt fra bøkene hennes om kvelden mens vi spiste kveldsmat. havregryn med melk og sukker på kjøkkenet under lampen, og mammas stemme. Husker også at hun hadde programmer på tv, og leste fra bøkene sine. Hun hadde sånn søt stemme. Og så levde hun seg sånn inn i det hun leste om. Og så måtte hun ofte lete etter brillene sine *ler*. God Bok, het et program der de leste. De bøkene jeg helst forbinder med henne er bøkene om Guro, og Aurora og Zokrates,. Mamma likte ikke Ole aleksander bøkene så de leste jeg selv da jeg greide lese. ja og så bøkene om lillebror om knerten da ! Husker godt da pappaen til Aurora skulle stryke den røde kjolen hennes men gelemte strykejernet og ødela den. Og alle damene som var såååå overgitt over at HAN var hjemme. Og så var det en bok der de eller guro var oppe i nordnorge. Der var det en dukke eller noe som de kalte for "Ufys" eller noe slikt. Den var skummel. Og så var det tåkelurer tror jeg. Og en puddel /hund med et koselig navn. Hm, hva var nå det da tro?? Selv hadde jeg en lekehund som het Guro *ler* iallefall så har jeg masse gode minner.
Grooo Skrevet 10. september 2004 #2 Skrevet 10. september 2004 Leste ikke noe av Vestly da jeg var liten jeg, men jeg var fast lytter på barnetimen for de minste og der var hun jo stadig. Og så var det jo Kanutten på tv i blandt, var gøy det og
Ingeborg Skrevet 10. september 2004 #3 Skrevet 10. september 2004 Anne Cath. Vestly definerte en stor del av barndommen min. Mamma forteller ofte om sommeren da jeg var tre år - da gikk vi på biblioteket hver dag og lånte en ny bok. Mamma var lærer og hadde lang ferie, så hun leste for meg om dagen. Om ettermiddagen leste pappa det vi hadde lest om dagen, så leste han videre for meg om kvelden. Så måtte mamma lese seg opp igjen - de ble jo like oppslukt av handlingen som jeg. En del Vestly-uttrykk har blitt sittende igjen i familien vår. "Ufys" og "Stoccafisso", for eksempel. Og så var jeg så glad i Guro, for hun spilte fiolin, og det gjør pappa også. Vestly-bøkene gjorde så stort inntrykk på meg at jeg faktisk skrev særemne om dem i tredjegym.
Gjest Virvar Skrevet 11. september 2004 #4 Skrevet 11. september 2004 hva var stoccafisso?? høres kjent ut!. Tror dere dagens barn har glede av disse bøkene, eller er de for gammeldagse?
anonyma Skrevet 11. september 2004 #5 Skrevet 11. september 2004 Stoccafisso er tørrfisk. Det heter det i de landene vi eksporterer til. Tror disse bøkene er gode den dag i dag, de er ikke SÅ knytta opp mot en spesiell tidsepoke. Nevøen min liker dem i allefall
Leo Skrevet 11. september 2004 #6 Skrevet 11. september 2004 Den første "ordentlige" boken jeg leste selv, var om Knerten husker jeg. Da var jeg fire år og kunne ikke lese stille, men leste hele boken høyt for meg selv. Holdt jo selvfølgelig på å drive foreldrene mine til vanvidd Jeg har en mengde av disse bøkene på loftet hjemme og jeg og moren min har snakket om at vi bør gå gjennom hele samlingen siden det er snakk om flere hundre barnebøker fra 50-, 60- og 70-tallet. Har ikke sett dem på over 20 år, men jeg tror jeg hadde likt å lese om Knerten, Guro, Aleksander og mormor og de åtte ungene i dag også, jeg. Mange av problemstillingene er jo tidløse og faktisk er mange av temaene vel så aktuelle i dag som den gang bøkene ble skrevet!
Gjest Embla s Skrevet 11. september 2004 #7 Skrevet 11. september 2004 hva var stoccafisso?? høres kjent ut!. Tror dere dagens barn har glede av disse bøkene, eller er de for gammeldagse? Vel, jeg har også mange gode minner fra disse bøkene og var ivrig etter å lese høyt for noen små barn. Aurora i blokk Z. Det var ingen suksess. Denne boken (også Guro bøkene) fokuserer veldig på dette med at mamman kan gjøre manne ting og omvendt. I Aurora-boken var det hele tiden fokus på at pappa var hjemme med barna og at nabokjerringene hvisket og tisket om dette. Barna jeg leste for syntes dette var kjedelig og for dem ble dette en helt fjern problemstilling de ikke skjønte noe av. Men kanskje mormor og de åtte ungene fungerer bedre?
Gjest Embla s Skrevet 11. september 2004 #8 Skrevet 11. september 2004 Ps: Er Anne Kath Vestly død eller noe sånt? Så nå at hovedinnlegger sier "hva vi minnes ved Anne K. V." Har ikke sett nyheter i dag, så ??
Gjest Virvar Skrevet 11. september 2004 #9 Skrevet 11. september 2004 Nei håper da ikke det !! :o Var bare ikke så lett å lage tittel på tråden :oops:
Gjest Poirot Skrevet 11. september 2004 #10 Skrevet 11. september 2004 Denne boken (også Guro bøkene) fokuserer veldig på dette med at mamman kan gjøre manne ting og omvendt. I Aurora-boken var det hele tiden fokus på at pappa var hjemme med barna og at nabokjerringene hvisket og tisket om dette. Barna jeg leste for syntes dette var kjedelig og for dem ble dette en helt fjern problemstilling de ikke skjønte noe av. Men kanskje mormor og de åtte ungene fungerer bedre? Hørte om et tilsvarende eksempel mht mormor-bøkene, der barna av i dag ikke visste hva en hjulvisp var. Manne-kvinneforholdet trodde jeg faktisk var vel så aktuelt i dag. Jeg likte bøkene veldig godt, men leste kun Mormor og de åtte ungene-serien.
Usikker Skrevet 11. september 2004 #11 Skrevet 11. september 2004 Anne Cath Vestly var også en del av min barndom - ved siden av Alf Prøysen. Alf Prøysen er for meg "den største" da....... Jeg og min søster var på Prøysenhuset på Ringsaker for noen år siden - og det var som å få barndommen i reprise. Høre barnetimen - "og du gode sparegrisen min" - og se bilder ......... det var gøy! Jeg tror ikke at hverken Prøysen eller Anne Cath Vestly er for "gammeldags" idag........... Vi hører da på folke-eventyrene våre fortsatt. De fleste barn jeg har hatt med å gjøre elsker å høre om "gamle dager" - så om de ikke vet hva ei hjul-visp er - så får man bare forklare det! Husker forøvrig at mor fortalte om ramaskriket det ble da Anne Cath Vestly fortalte på barnetimen at "barna ligger i mors mave" - og kommer ikke med Storken. Det ble visstnok huskestue av det ja
Orthia Skrevet 11. september 2004 #12 Skrevet 11. september 2004 Jeg syntes faktisk Anne Cath Vestlys bøker var kjedelig da jeg var liten, og kommer nok ikke til å lese dem for gutten min. Men hun har en fantastisk hyggelig stemme...
Gjest Virvel Skrevet 12. september 2004 #13 Skrevet 12. september 2004 Jeg tror absolutt alle Anne Cath. Vestlys bøker har blitt lest høyt ved frokostbordet her. Etter hver leste jeg dem jo selv også, og lånte gjerne en hel serie på en gang. Så pløyde jeg igjennom alle bøkene for meg selv, men hørte likevel på når mamma leste for brodern. Da lå jeg gjerne 2-3 bøker foran dem. Jeg hadde en venninne da jeg var liten som hadde hytte like ved vår hytte, og vi lekte alltid sammen i påskeferiene. Familien hennes snakker "mormor-dialekt", og mamma er fortsatt umåtelig stolt over at hun fikk til dialekten så godt da hun leste for oss at jeg kjente den igjen da jeg fikk høre den på ordentlig. :D
Regina Phalangie Skrevet 12. september 2004 #14 Skrevet 12. september 2004 Vi har alle Anne Cath. Vestly bøkene hjemme hos mamma, som jeg skal få overta til mine barn. De har blitt lest mange ganger, spesielt Mormor og de åtteungene-serien.
Gjest Pjusk Skrevet 13. september 2004 #15 Skrevet 13. september 2004 Mange av problemstillingene er jo tidløse og faktisk er mange av temaene vel så aktuelle i dag som den gang bøkene ble skrevet! Det er jeg enig i! Selv om kjønnsrollemønsteret har endret seg siden den gang, er vel vanligst at pappa snekrer og mamma (fremfor pappa) er hjemme med barna når de er små fremdeles. Dessuten er det mange andre momenter her: Det å dømme andre som velger anderledes, å få andre venner enn man i utgangspunktet hadde trodd osv. Jeg tror enkelte barn faller av disse fortellingene fordi barn i dag er vant til litt mer "action". Mine barn er 4 og 7, og jeg tror jeg skal prøve å lese litt av disse bøkene for eldstemann snart. Men vi må ha ro på oss slik at han kommer "inn" i fortellingen.
Daria Skrevet 13. september 2004 #16 Skrevet 13. september 2004 Vestly-bøkene gjorde så stort inntrykk på meg at jeg faktisk skrev særemne om dem i tredjegym. Det gjorde jeg også :-) Har lest alle sammen mange ganger, husker jeg lånte en serie om gangen på biblioteket. hadde særlig et forhold til Kaos, det var de bøkene som først ble lest høyt hjemme. Dels fordi det var de som var de nyeste da og sannsynligvis også fordi moren til Kaos jobbet på apotek -det gjorde nemlig min mor også... Jeg tor nok bøkene godt kan leses nå også (det kommer jo fortsatt nye), da jeg var liten, var Ole Aleksander-bøkene allerede over 30 år gamle, og jeg kan ikke huske at det plaget meg nevneverdig. Men jeg husker jrg kom i snakk med en småbarnsmor mens jeg jobbet med særemne, hun fortalte at da hun hadde lest om Lillebror for sønnen sin var han blitt skremt -Lillebror må være alene hjemme når han er syk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå