Gå til innhold

Pus freser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi fikk en 14 mnd gammel pusejente for en uke siden. Hun ble omplassert fordi hun er veldig sky og ikke hadde det så gøy sammen med de andre (noe bøllete) kattene der hvor hun var.

På en måte virker det som at hun er i ferd med å bli tryggere, men samtidig freser hun mer. Hun har et par favoritt gjemmesteder, hvor hun befinner seg så lenge vi er i nærheten. Blant annet oppe på et skap. Men når vi stiller oss på en stol for å hilse på henne så freser hun masse, men lar seg likevel kose og virker som om hun synes at det er godt.

Spørsmålet er: bør vi bare la henne være i fred til hun evt. finner ut at hun selv vil kome og hilse på oss, eller skal vi fortsette å "forstyrre" henne med gjevne mellomrom slik at hun merker at det bare blir kos hver gang vi kommer?

Noen gode råd?

Tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns dere skal fortsette å forstyrre henne. Hun er tydeligvis ikke vant til kos, og da er "tvangskosing" den eneste metoden som virker.

Lykke til med pusen, håper det går bra etterhvert!

Skrevet

Enig med Brunhilde - fortsett å kose. Det tar litt tid å opparbeide tillit hos pus, speisielt en pus som har hatt en uheldig start.

Lykke til fra meg også!

Skrevet

Evt også bestikk henne med name-nam? Noe skikkelig snadder.

Skrevet

Takk for svar! Har prøvd bestikkelser :-)

Hun elsker laksepaté og spiser den rett fra hånden min. men jeg må innrøme at jeg ble litt snurt i går når hun freste til meg når jeg kom med laksepateen, siden spiste den av hånden min, og freste til meg når hun var ferdig :-?

Rar katt...

Nå har hun ligget under sofaen hele dagen.

Tingeling

Skrevet

Jeg er faktisk ikke helt enig i alle rådene du får her. Katten freser nok fordi den er redd og utrygg, så jeg vil heller anbefale at du lar den være i fred og heller gir den oppmerksomhet når den kommer til deg. Gi den heller belønning i form av kos og godsaker når den kommer frem! Du har bare hatt den en uke, så det er slett ikke merkelig at den ennå ikke har begynt å oppsøke deg.

Angående tvangskosing kan det fort gjøre mer skade enn godt. Noen katter er veldig kosete og liker å ligge i fanget, andre liker det overhode ikke. Felles for alle er at de helst vil kose på egne premisser, noe tvangskosing ikke kan endre på. Tvangskosing kan ha effekt, men kun på kattunger som skal sosialiseres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...