Gå til innhold

Hva gjør dere med hunden når dere er syke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er ei singel jente på 30 år som har en liten hundevalp på 5 mnd. Jeg har tidligere i livet hatt perioder med mye angst / mage-problematikk, og denne uka har det blomstret litt opp igjen. Har etter beste evne prøvd å fortrenge det og har gitt henne så mye oppmerksomhet og glede jeg kan, men i dag klarte jeg ikke mer og tårene bare spratt ut. Også vondt i magen, og ble verre ved bevegelse, så jeg endte opp i sofaen med en forvirret valp med min side. Hun bare kikket på meg mens jeg satt der og gråt, og så la hun seg og sov tett inntil meg. 

Får så forferdelig vondt av henne, og lurer på hva jeg kan gjøre for å ivareta henne på best mulig måte hvis jeg nå er på vei inn i en ny nedtur? Setter dyrevelferd veldig høyt, så er veldig redd for at hun ikke skal ha det godt til meg... :-( Har et stort og godt nettverk som kan stille opp med pass / avlastning, men nå som vi er midt i den krevende valpetiden så er det litt verre... 

Anonymous poster hash: 71445...377
Videoannonse
Annonse
Gjest Miss.Silver
Skrevet

La henne få trøste deg og bruk henne som høydepunktet de dagene du er nedenfor. Hunder forstår mye mer enn vi tror, og det at hun la seg inntil deg når du gråt er jo et tegn til det. En 5mnd hund skal ikke ha særlig lange turer heller. Så ta henne med til en park/hage hvor hun kan løpe litt.

Hjemme så kan du gå til anskaffelse av iq leker ... Man kan slite ut hunder mer enn bare fysisk aktivitet. Evt bare lære henne det basice "sitt", "bli", "dekk" osv. Valper blir slitne av dette.

Jeg tror uansett dette kan ha en positiv innvirkning på deg og ditt også. Fram til hunden trenger mye mosjon (kommer an på rase selvfølgelig), så tror jeg du er oppegående nok til å gi den det du trenger. Alt den trenger nå er et stabilt hjem og kjærlighet. Kos,leking og noen små turer er alt den trenger enn så lenge.

Gjest Miss.Silver
Skrevet (endret)

Dette klarer du :) jeg har en iq leke du kan få av meg :)

Kan også hjelpe deg å gå til anskaffelse av flere dersom du ikke vil så langt ut av huset, evt bestille fra nettet. :)

Endret av Miss.Silver
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er i dårlig form pleier jeg å la hunden få lete etter godbiter eller andre aktiviteter som foregår inne uten at jeg trenger å bevege meg mye. Er jeg dårlig over lengre periode spør jeg andre om de kan gå en tur for meg. :)

Anonymous poster hash: d5034...178
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker også mye nesearbeid hvis jeg ikke er i form. Slipper hunden løs der jeg kan og lar han løpe fra seg mens jeg sitter i ro på en benk (et sted han ikke plager noen, selvsagt). Trener litt lydighet, de tingene hvor jeg kan sitte/stå i ro. Også gjemmer jeg mynt, binders og andre ting i steinmur osv som han må lete etter. Og avslutter kanskje med å kaste en stor neve godbiter i høyt gress som han må lete etter.

Mest mulig mental aktivisering som ikke krever så mye bevegelse av eier. :)

• Liker 1
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Ingenting trøster så mye som en hund :) har hatt dager selv hvor jeg griner i ett renn, og bare ligger i senga. Hunden min ligger da som regel klistret inntil meg og skal bare kose <3 godbitsøk, frossen leverpostei i kong etc er kjekk hjernetrim :)

Skrevet

Man må bare bite tennene sammen dessverre, for å få dekket dyrets behov de dagene man er dårlig. Jeg sliter selv med mye vondt i magen, og det er hovedgrunnen til at jeg ikke har hund. Men har katter som skal inn og ut, og når jeg er skikkelig dårlig må jeg krabbe opp og ned trappen. Hadde utrolig vondt i natt, men de skulle jo inn og ut som vanlig. Da skulle jeg ønske jeg ikke hadde dyr. Men samtidig får man så mye glede av de at det er verdt det.

Iq- leker som andre nevner er en kjempebra måte å aktivisere hunden på, og ellers mens den er så liten er jo det viktigste at den får gode rutiner og får gjort fra seg ute. Men etter hvert trenger den jo lengre turer hver dag, helst også de dagene du har vondt eller har angst. Hva slags rase har du? Det er jo en enorm forskjell, selv om også små hunder trenger mosjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine og oppmuntrende svar alle sammen! :-) 

Hun er en chihuahua, så heldigvis trenger hun ikke såå lange turer når hun blir stor heller. Selv om jeg egentlig trives veldig godt med å være aktiv, så skaffet ikke en liten hund for å gå kortest mulig turer, hvis noen skulle lure på det. Har lange perioder der jeg fungerer bra, så får håpe denne dårlige perioden blir kortvarig. Valpetiden er jo spesielt sårbar..

Vi har kommet oss ut noen småturer i dag, og virker som hun egentlig synes det er OK å ligge på sofaen, men... Man vil jo bare det beste for disse små.Hun var så forventningsfull og glad (som alltid) da hun våknet i morges, så jeg har fortsatt dårlig samvittighet over at dagen ble som den ble... Hun virket så satt ut og forvirret da hun så hvordan jeg hadde det, og kanskje også litt skuffet over at det ikke ble så mye lek og moro i dag... </3 Men nye muligheter i morgen, og dagen etter... Og kanskje også viktig valpelærdom at ikke alle dager er lek og moro? 

-TS

Anonymous poster hash: 71445...377
Skrevet

Ja, det er viktig å lære valpen at enkelte dager er rolige. Så lenge man jevnt over gir hunden det den trenger, så betyr det ingenting om man har noen rolige dager innimellom. God bedring! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to, som aktiviserer hverandre mye siden de er glad i å leke og løpe etter hverandre eller ball ute. Kan slippe dem løs her hjemme også løper de gjerne rundt huset. Er jeg ikke i form får de fortsatt nesten like mye mosjon og lufting som til vanlig fordi jeg har ikke samvittighet til å la dem lide. Tvinger meg opp og ut med dem, kjører eventuelt til et forlatt jorde som de løper på hvis jeg ikke orker aktivitet som å gå tur. Inne hiver jeg leker rundt i stua som de løper og henter ellers egler de med hverandre eller ligger omtrent oppå meg for å få kos.

Eneste forskjellen på nedtur og opptur hundene merker er vel at jeg går mer i bånd med dem.

Anonymous poster hash: 055d6...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...