Gå til innhold

Har noen en fantastisk oppdkrift på blåskjell og pomfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dette servert på en restaurant og det smakte himmelsk! Vil gjerne lage dette hjemme, hvis det ikke er for vanskelig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blåskjell er kjempelett.

Først kjøp inn gode og ferske skjell. Så legger du dem i iskaldt vann, som du skifter til alt av sand og grums er borte fra vannet (viktig å vaske blåskjell så du ikke får sand i maten). Deretter går du over og napper ut "skjegget" og kaster alle blåskjell som er åpne eller knuste.

Så har du litt finkappet løk, hvitløk og olje i en stor panne. Fres godt. Hell i vin eller øl (etter smak og behag) og litt sitron. Når dette er kokt inn litt heller du oppi blåskjellene. Legg på lokk og rør etter 1-2 min. De er ferdige når alle er åpnet (tar fra 3-6 min). Server. Alle blåskjell som nå ikke er åpne skal kastes og ikke spises.

Pomfrit bruker jeg ikke ha til. Hjemmelagde ekte pomfritt er vanskelig (tidkrevende) å lage. Jeg har derfor ferskt brød og ajoli til. Men det finnes gode oppskrifter der ute om du vil ta deg tid.

Anonymous poster hash: a2d6d...9be

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde moules frites, eller blåskjell med pommes frites, i går kveld. Det er en klassisk kombinasjon og en belgisk spesialitet. :spise:

Blåskjellene kan lages med smakstilsetninger du liker etter prinsippet beskrevet av AB over. Jeg liker sausen litt kremet, dvs ha fløte eller crème fraiche i sammen med hvitvin etc. 

For å forenkle det hele pleier vi å ha båtpoteter til, rett og slett. Viktig med en god ovnsform som potetene ikke setter seg fast i, evt dekk den med bakepapir. Og et veldig godt tips for å få fin stekeskorpe og god smak på potetene er å steke dem i gåsefett, som man får kjøpt i glass. Varm opp ovnsformen, ha i fettet, og så poteter skåret i staver eller båter. Stek på varmluft (særlig om du bruker norske nypoteter, som er veldig vannholdige og må tørkes ut litt) ved 225 g i 30-35 min. Og ha flaksalt over før servering.

Også godt med hver sin lille skål aioli til å dyppe frites i. :)

Anonymous poster hash: f4487...a32
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, begge to 😘

Anonymous poster hash: 5f454...9d5

Skrevet

Hmm. Skulle ikke være anonym. Tusen takk begge to 😘

Skrevet

Nå blir det blåskjell i helga! :spise:

Skrevet

Skyll og rens blåskjell,sett til side.

Fres hvitløk,sjalottløk,tørket chili og ingefær i god olivenolje, hell på fløte(1 pk) og 1-2dl hvitvin,vær raus;)

Ha i purreløkringer og blåskjell,sett på lokk. Mot slutten har du i ferskhakket bladpersille. Kan også ha oppi litt karri for annen farve og smak.

Moules frites: sett ovn på 250 grader, ha mandelpoteter som du deler i fire båter og ha dem i mikroen for å myke dem (ca 3-4min,dette korter ned tiden i ovnen..)

Bland olivenolje med hvitløk,paprikapulver,rosmarin,salt og pepper. Bruk en brødpose som 'hanske' og bland oljen og krydderet med potetbåtene, sett i ovnen. Du ser selv når de er klare(litt brune og gaffelen går lett inn i båtene)

Aioli(enkel): hvitløk i morter, ha i litt olivenoljr og rør godt, ha så i majones pluss en liten klype safran, lag dette på begynnelsen slik at det får stå i kjøleskapet og blande smakene, pass på at du ikke har for mye olivenolje i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...