AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Er det noen her som har erfaringer med rotter som kjæledyr? Jeg og samboeren er veldig glad i dyr og har ønsket oss ett lenge. Dessverre så har vi nok ikke tid til å ha hund eller katt. Begge to jobber mye, og kan være borte fra leiligheten i opp til 10-12 timer daglig (ikke hver dag selvfølgelig, men det skjer en gang i blant). Vi har tenkt litt på rotter (altså flere, da jeg har hørt at de er veldig sosiale), og driver og leter opp informasjon men vil gjerne høre fra flere med erfaring også. Det viktigste for oss når det kommer til kjæledyr er: 1. Dyret skal ikke lide mens vi er på jobb, og leiligheten (50 kvm) skal være stor nok. 2. Dyret skal være tamt, altså ikke plages av å omgås/bo med mennesker. En fordel om det er litt kosete også. Rotteiere: Hvor mye stimuli fra mennesker trenger rotter hver dag? Er 2-3 timer med kos/lek utenfor buret for lite? Hvor mye tid bruker dere med rottene hver dag? Og er de kosete? Håper på svar. Anonymous poster hash: 13d16...a4f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Rotter er fantastiske kjæledyr. Har de stort nok bur holder det med 2-3 timer utenfor buret med kos og lek. Rotter, og spesielt hannrotter, er ofte veldig kosete. Det er lett å lære de triks. Veldig viktig at dere har fler enn 1 rotte! Jeg har alltid hatt mine rotter uten bur, dvs. at de har vært løse i stuen hele døgnet. De har hatt et lite bur med do, mat og vann, men buret har alltid vært åpent. Har aldri hatt problemer med gnaging eller at de har gått på do andre steder enn i buret :-) Anonymous poster hash: b595c...c86
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Tusen takk for svar! Er fortsatt i tenkeboksen og driver og googler rundt forskjellige typer problemstillinger her nå. Hva slags temperatur trives tamrotter i? Kan de f.eks. bo i et større bur på balkongen på dagtid i sommerhalvåret, eller blir dette i såfall kun ved over 18-20 grader? Har null erfaring med burdyr så må nok lære litt mer før vi tar noen avgjørelse, ser jeg. Dukker opp nye spørsmål hele tiden. Anonymous poster hash: 13d16...a4f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har hatt 4 rotter som kjæledyr før. Altså 2 og 2 for hver gang. Verdens beste kjæledyr! Den ene rotta mi levde i 5 år faktisk, helt sykt. Har veldig lyst på rotte igjen, men må tenke litt på det. Anonymous poster hash: 6abcd...1c7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #6 Skrevet 31. juli 2015 Har hatt 3 rotter. Fantastiske kjæledyr!! Anonymous poster hash: b3cb1...290
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #7 Skrevet 31. juli 2015 Gnager hull på alt, spiser seg vei over alt, spiser seg gjennom alt, er skitne, bærer på en masse sykdommer (rabies!), +++. Kjæledyr?! Virkelig?? Anonymous poster hash: 900fc...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #8 Skrevet 31. juli 2015 Gnager hull på alt, spiser seg vei over alt, spiser seg gjennom alt, er skitne, bærer på en masse sykdommer (rabies!), +++. Kjæledyr?! Virkelig?? Anonymous poster hash: 900fc...0c6 Skaff deg info før du prater Anonymous poster hash: b3cb1...290 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #9 Skrevet 31. juli 2015 Hetterotter er meget intelligente. Kosete de lux. Svært sosiale, ha 2, - av samme kjønn ! De fleste er nysgjerrige og interesserte i alt nytt, men det er store individuelle forskjeller (som med oss mennesker) Litt lukt kan forekomme, spesielt av hanrottene. Synes det står mye fornuftig for en førstegangseier på denne siden. Anonymous poster hash: be163...af2
Vampen Skrevet 31. juli 2015 #10 Skrevet 31. juli 2015 Tusen takk for svar! Er fortsatt i tenkeboksen og driver og googler rundt forskjellige typer problemstillinger her nå. Hva slags temperatur trives tamrotter i? Kan de f.eks. bo i et større bur på balkongen på dagtid i sommerhalvåret, eller blir dette i såfall kun ved over 18-20 grader? Har null erfaring med burdyr så må nok lære litt mer før vi tar noen avgjørelse, ser jeg. Dukker opp nye spørsmål hele tiden. Anonymous poster hash: 13d16...a4f Rotter er nattdyr, og i tillegg har de ikke godt av trekk, så jeg ville ikke ha plassert buret utendørs i lang tid. Men en liten tur ut på verandaen, i behagelig temperatur og skygge, setter de pris på. Ellers trives de i stabil temperatur på rundt 20 grader, pluss minus noen grader. Det viktigste er at det er relativt stabilt, og at de ikke står i trekk. Ellers kan jeg bare si meg enig med de andre her, rotter er morsomme dyr. Om du er ute etter en kosegris ville jeg nok ha gått for en hann, for hunnrottene er ofte for aktive til å ha særlig tid til å kose lenge av gangen. Det blir kos der og altså, men det er høy fart og mye som skal sjekkes. Ellers krever de ikke altfor mye. Du bør ha minst to, og et bur med god plass. Den anbefalte minstetiden for utetid er en time, men det er minimum. 2-3 timer ute hver dag, med et ok bur og flere rotter sammen, går helt fint. Selv om det selvfølgelig er slik at jo mer utetid, jo bedre. De er nattdyr, så de klarer seg helt fint mens dere er på jobb. Rotter plages definitivt ikke av kontakt med mennesker, de er nysgjerrige, sosiale og kontaktsøkende. Kjøper du fra oppdretter, ikke butikk, så kan du også få dyr som er tamme og trygge fra starten av.
Vulpes Skrevet 1. august 2015 #11 Skrevet 1. august 2015 (endret) Rotter er herlige kjæledyr, men sammenliknet med f.eks. hamstere (og marsvin?) krever de en del mer jobb. De er en av de smartere gnagerartene og er derfor både i stand til å lære triks og og kommandoer, men det innebærer også at de lettere kan kjede seg om de ikke følges opp godt nok. Leiligheten deres er absolutt stor nok, det er ikke noe problem. Det eneste dere må tenke på er at dere blir nødt til å ofre en større bit av den til rotteburet enn dere hadde måttet om dere skulle hatt f.eks. hamster. Rotter, spesielt hunnrotter, er ivrige klatrere og aktive dyr, og trenger derfor stor plass i buret — selv om de får komme ut av buret daglig, noe de absolutt bør. Burene som markedsføres som rottebur er ofte alt for små, dessverre. Regelen er egentlig litt «jo større, jo bedre», og gjerne gode og høye, bare pass på at sprinkelavstanden ikke blir for stor. Her er derimot eksempler på flotte bur for tamrotter etter min mening: http://www.ferplast.com/uk/shop/small-pet-supplies/rat/jenny-large-kd http://www.ferplast.com/uk/shop/small-pet-supplies/ferret/furet-xl http://www.ferplast.com/uk/shop/small-pet-supplies/ferret/furet-tower http://www.ferplast.com/uk/shop/bird-supplies/canary-exotic/brio-medium Hannrotter foretrekker typisk litt mer gulvplass, mens hunnrotter gjerne trives bedre med høye klatrebur. Her er bilde av hvordan buret mitt så ut, jeg hadde to hunnrotter. Mye av innredningen av faktisk kjøpt på IKEA, fra barneavdelingen. Hyllene er såkalte jennyhyller fra Ferplast, helt geniale. Hadde fleecepledd i bunnen av buret som ble vasket på 80-90 grader i vaskemaskinen to ganger i uken, og to hjørnedoer med strø (Yesterday’s News som ikke støver, rotter er veldig utsatt for luftveisproblemer). De hvite fleecepledd-hengekøyene sydde jeg selv. Tamrotter blir tamme uten problemer, spesielt om dere får dem fra de er små, og helst fra en privat oppdretter slik at dere har mer greie på hvordan foreldrene/slekta er. Dessverre er det ikke en overflod av flinke oppdrettere i Norge, så her får dere bare se an hva dere får til. Hannrotter er typisk mer rolige og kosete enn hunnrotter. Samtidig lukter det gjerne mer av hannene, så det er fordeler og ulemper med begge kjønnene. 2-3 timers kos og lek utenfor buret hver dag er flotters, så lenge buret er stort nok og godt nok innredet. La gjerne rottene få noe å holde på med. Mine elsket å «fiske» etter maiskorn. Jeg fylte en isboks med lunkent vann i en passe høyde og lot rottene styre med å fiske ut korn etter korn. Hadde også en liten plastball som jeg fylte med havregryn, hvor åpningen var akkurat stor nok til at det kom en liten mengde korn ut om de rullet den bortover gulvet. Denne ELSKET de! Som en annen her nevner kan ikke rottene bo ute, selv ikke om sommeren. De tåler trekk og temperaturforskjeller ganske dårlig. At rottene er alene mens dere er ute på jobb o.l. er ikke noe problem. De har jo hverandre, og god plass i buret til å leken og surre rundt. Det at de er nattdyr opplevde jeg aldri som noe problem, da de var våkne mer enn nok i løpet av dagen til at jeg fikk aktivisert dem. Forresten, arten vi holder som kjæledyr heter tamrotte, og det finnes ingen raser. Det finnes derimot forskjellige varianter, med forskjellige ører, pelstyper og farger/tegninger i pelsen. Men alt er samme art og samme rase. Betegnelsen hetterotte er bare noe folk gjerne kaller tamrotter ettersom en del rotter har den karakteristiske mørkebrune «hetten» på hodet. Til slutt, ulempene med rotter som kjæledyr som man bør tenke over før man bestemmer seg: De gnager, noen mer enn andre. Ledninger må passes litt på. De markerer, dvs. legger igjen små urindråper rundt omkring, hannene ofte mer enn hunnene. De er veldig utsatt for sykdommer, så man må regne med noen veterinærregninger De blir ikke særlig gamle, lurer på om ikke litt under 2 år er gjennomsnittsalderen? Hvis man ikke er flink til å vaske buret jevnlig kan det lukte litt. Jeg hadde buret mitt i en liten stue, og skiftet ut alt av strø/fleecepledd samt vasket alle overflater med grønnsåpevann 2 ganger i uken. Da var det så å si luktfritt. Til slutt vil jeg anbefale dere å lese inne på Norsk Tamrotteforening sine sider. Her er det mye god info å hente. Endret 1. august 2015 av Tonje! 3
Lillemini Skrevet 1. august 2015 #12 Skrevet 1. august 2015 (endret) Fantastiske dyr. Mine (RIP) har alle kommet ved innkalling, vært kosete, oppmerksommhetssyke og lekne. Det er alltid best å ha mer enn en, der er veldig sosiale skapninger. MEN: selv om jeg elsker arten kommer jeg nok ikke til å skaffe meg en igjen. Ved riktig behandling og opptrening er de som en veldig liten hund. Du elsker dem like mye, og så dør de. Min eldste ble 3 år, de andre døde før de var 2. Helt grusomt. Man blir så utrolig glade i dem, og så blir de syke og må avlives. Jeg går ikke igjennom det en gang til. Et tillegg: rotter liker å bevege seg. Det beste er om de får løpe mye fritt utenfor buret. Du må belage deg på å støvsuge opp litt bæsj i kriker og kroker, men et lite bur er ikke nok for at de skal ha et fullverdig liv. Endret 1. august 2015 av Lillemini
Vulpes Skrevet 2. august 2015 #13 Skrevet 2. august 2015 Må bare kommentere dette med bæsj - mine verken bæsjet eller tisset utenfor buret, utenom markeringen da. I burer var de dessuten ganske flinke til å gjøre fra seg i en av de to hjørnedoene. Nå løp de ikke fritt 24/7, det har kanskje litt å si. Jeg passet også på å løfte dem tilbake i buret om de sovnet ute i stua noe sted, for de var gjerne veldig tissetrengte i det de våknet og rakk dermed ikke tilbake til buret før det gikk galt, haha. (Ble tisset på noen ganger pga dette, for de få gangene de la seg inntil meg i sofaen og sovnet hadde jeg ikke hjerte til å vekke dem... )
Pusemamma Skrevet 2. august 2015 #14 Skrevet 2. august 2015 Tusen takk for svar! Er fortsatt i tenkeboksen og driver og googler rundt forskjellige typer problemstillinger her nå. Hva slags temperatur trives tamrotter i? Kan de f.eks. bo i et større bur på balkongen på dagtid i sommerhalvåret, eller blir dette i såfall kun ved over 18-20 grader? Har null erfaring med burdyr så må nok lære litt mer før vi tar noen avgjørelse, ser jeg. Dukker opp nye spørsmål hele tiden. Anonymous poster hash: 13d16...a4f Rotter skal ikke stå ute i trekk. Jeg har hatt flere samtidig. Husk bare å få av samme kjønne ellers ender du med en haug med baby rotter Selv hadde jeg to gutter. De sprang løst når jeg var hjemme, anbefales ikke når du er borte. Da de gnager på ledninger etc. Mine var veldig kosete. La seg på fanget med magen i været når jeg skulle kose med de. Stort bur må de ha. Hadde bur på 2 etasjer. Greit og kjøpe en hule og ha inne i buret da de liker og gjemme seg litt. Den ene reagerte på navnet sitt. De er som regel veldig kosete men som med andre dyr så kan de og være sære. Gutter rotter har en tendens til og markere med urin så vær obs på det. De kan og komme inn i ganske små hull så sjekk leiligheten for det eller kan de gjemme seg der. mine kom seg inn i klesskapet og jeg endte opp med en ganske hullete genser. De skulle bare finne en plass og sove og vil jo ha det varmt og mørkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå