Gå til innhold

Barn og grønnsaker

Fremhevede innlegg

Gjest Trolletrine
Skrevet

Kan noen forklare det vitenskapelig bak at så mange barn har denne motviljen mot grønnsaker? Har de den samme avsmaken også mot rå grønnsaker eller gjelder det bare kokte? Bare lurer :)

Hahaha...det er vel ikke så mye vitenskapelig bak det. Jeg har bare observert at barn tar etter hverandre, så når en eller flere ikke liker noe, så henger gjerne andre barn seg på også.

Jeg regner med at jeg får denne teorien bekreftet eller avkreftet når mitt avkom nå begynner i bhg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi må gjemme grønnsakene for vår 4- åring ellers spiser han først opp grønnsakene til middag og deretter litt av det andre. I tillegg klatrer han inn i kjøleskapet og "stjeler" gulrøtter, sukkererter, agurk, tomat, brokkoli etc dersom vi er i dusjen, vasker huset osv, så det ligger nå HØYT oppe i kjøleskapet i håp om at han ikke klarer å nå det like lett. I bursdagsbesøk velger han alltid frukt fremfor muffins/kake. Har fått en del negative kommentarer på det, at det er min feil at han ikke liker kake/snop/brus fordi han ikke fikk smake det før han var noen år. Synes det er positivt, jeg :)

Så ingen stress her. Det er vel mer stress at grønnsaker må gjemmes enn at de ikke blir spist.

• Liker 2
Skrevet

Hahaha...det er vel ikke så mye vitenskapelig bak det. Jeg har bare observert at barn tar etter hverandre, så når en eller flere ikke liker noe, så henger gjerne andre barn seg på også.

Jeg regner med at jeg får denne teorien bekreftet eller avkreftet når mitt avkom nå begynner i bhg...

Bare herming altså? Mulig. Jeg tenkte kanskje det kunne være noe "programert" på samme måte som at man higer etter sukker, salt og fett. Jeg er ikke glad kokte grønnsaker i dag engang, men rå går an. Smaksmessig vil dog grønnsaker aldri klatre høyere på stigen enn "greit nok". Skal jeg spise mer grønnsaker - ja da må grønnsaker skjerpe seg :laugh:

Gjest Trolletrine
Skrevet (endret)

Vi må gjemme grønnsakene for vår 4- åring ellers spiser han først opp grønnsakene til middag og deretter litt av det andre. I tillegg klatrer han inn i kjøleskapet og "stjeler" gulrøtter, sukkererter, agurk, tomat, brokkoli etc dersom vi er i dusjen, vasker huset osv, så det ligger nå HØYT oppe i kjøleskapet i håp om at han ikke klarer å nå det like lett. I bursdagsbesøk velger han alltid frukt fremfor muffins/kake. Har fått en del negative kommentarer på det, at det er min feil at han ikke liker kake/snop/brus fordi han ikke fikk smake det før han var noen år. Synes det er positivt, jeg :)

Så ingen stress her. Det er vel mer stress at grønnsaker må gjemmes enn at de ikke blir spist.

Mohahaha...ligner litt på vår situasjon. Vi tar oss i å komme med utbrudd som "Neeei, ikke spis mer grønnsaker nå. Det er snart middag!"

For øvrig: Det høres jo litt småmisunnelig ut å gi negative kommentarer på at et barn foretrekker frukt og grønt? Seriøst - de fleste foreldre hadde vel bare vært glad for det, vel!

Endret av Trolletrine
Gjest Trolletrine
Skrevet

Bare herming altså? Mulig. Jeg tenkte kanskje det kunne være noe "programert" på samme måte som at man higer etter sukker, salt og fett. Jeg er ikke glad kokte grønnsaker i dag engang, men rå går an. Smaksmessig vil dog grønnsaker aldri klatre høyere på stigen enn "greit nok". Skal jeg spise mer grønnsaker - ja da må grønnsaker skjerpe seg :laugh:

Nja? Jeg tror det, i hvert fall. Jeg liker grønnsaker - for all del. Men står valget mellom en kokosbolle og en kålrotbit. så sier vel valget seg selv;-) Men ovenfor jenten min er jeg veldig glad i all slags grønnsaker, fisk etc, og det har funket enn så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Så det å lage en ting fra bunnen er helt greit, men å lage noe annet fra bunnen er styr?

Eh...

Poenget mitt er at det å lage mat fra bunnen ville jeg ha gjort uansett. Det er sånn jeg lager, og alltid har laget middag, både før vi fikk barn og nå som vi har barn. Smoothier, fruktspyd o.l. mener jeg blir ekstra styr og stress, fordi det krever tid i hverdagen som jeg gjerne skulle ha brukt på andre ting. Videre mener jeg som sagt at dette fort kan skape en forventning hos barna om at mamma omtrent står på pinne for dem for å få dem til å spise frukt og grønt.

TS

Anonymous poster hash: e6243...072

AnonymBruker
Skrevet

Dersom barn får smale godterier, fet mat og den slags, så er dette sterkere og mer intense smaker. Opplevelsen av smak forandrer seg litt alt etter hva man spiser. Spiser man aldri søtt, blir man kanskje kvalm av et kakestykke eller syns ketcjup smaker for søtt.

Omvendt så kan grønnsaker smake ingenting eller lite i forhold til søt mat. Veldig mange som spiser normalt med snop på lørdager, kanskje en sjokoladebit utenom i ny og ne, kan få redusert smaksopplevelse av for eks grønnsaker.

J

Anonymous poster hash: e2817...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...