AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Har en 8 mnd gammel valp som gneldrer, mye og ofte! Hun får tre turer for dagen, har selskap i en annen hund, får mye kos og oppmerksomhet, og får slappe av når hun vil. Likevel gneldrer hun om natten, morgenen, og ellers gjennom dagen, helst når hun ser eller hører noe. Skikkelig høy, sint gneldring! Og hun slutter ikke heller. Dette har pågått flere uker nå og jeg er LEI! Noen tips til hva jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: 2b865...802
Tabris Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har også en hund som har lav terskel for å bjeffe på ting han ser og hører. Noe av det kan være alderen, de kan overreagere litt på ting i den alderen. Men noen hunder er dessverre mer gneldrete enn andre. Jeg tror man sjelden kan få det helt bort på hunder som har lav terskel for å bjeffe i slike situasjoner. Men det er ting man kan gjøre for å redusere bjeffingen: - Passe på at hunden får nok (men ikke for mye) fysisk og mental aktivisering slik at hun er og fornøyd inne. - Trene rotrening. Inne er det ikke herjing og leking. Det meste av aktivisering skjer ute, inne er det ro og soving. - Trene kindereggmetoden på det hun bjeffer på. Ha en skål med godbiter stående fremme i stua (og evt andre rom hvor det passer). Med en gang du hører en lyd hun normalt vil bjeffe på, eller du ser noen passere utenfor vinduet (eller hva det nå måtte være hun reagerer på) si tydelig "Bra!" og kast en godbit til henne. Gjenta kontinuerlig til det som trigger bjeffingen er borte. Ikke vent til hun begynner å bjeffe, vær i forkant så godt du kan. Hensikten med dette er å endre hennes assosiasjoner til triggere. I stedet for å tenke "Uæh, dette er litt skummelt, dette må jeg bjeffe på!" så vil hun etterhvert tenke "Lyd/folk som passerer? Det betyr godbiter hos matmor!" Men det vil ta tid, og bjeffingen vil nok aldri helt forsvinne. Men ved hjelp av disse metodene kan den reduseres. 2
Try2 Skrevet 1. august 2015 #3 Skrevet 1. august 2015 Veldig bra svart Tabris! Jeg har også en bjeffer. Noen har mer vaktinnstinkt enn andre. Denne metoden kan dempe det værste. Og man bør starte tidlig. Samtidig er de veldig lærenemme disse pelsene og har lyst til å prøve/lære noe nytt. Det værste man kan gjøre er å bjeffe tilbake. Da bare bekrefter du at; Oi! dette var kjempeskummelt! "best å bjeffe litt ekstra"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå