Gå til innhold

Butikk i nærheten selger kopier av designervesker, er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et lite kjøpesenter rett ved der jeg bor og der ligger det en liten veskebutikk. Omtrent alle veskene de selger der er kopier av designervesker. Ingen logoer, men alt annet er kopiert - form, farge, mønster. De har f.eks "Louis Vuitton" vesker med samme mønster som de ekte veskene, bare at har tatt LV ut av mønsteret...

Er dette lov, eller er det en gråsone siden kopiene ikke har de offisielle logoene? Alle ser jo at det skal være en kopi allikevel.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vvil vel si at det er en gråsone, men helt sikker er jeg ikke.

Anonymous poster hash: f8e24...3d1
Skrevet

Du ser jo alle de store kjedene kopierer også. Var en periode nesten alle kjedene hadde vesker som lignet veldig Hermes Birkin og Kelly. Såpass like at jeg måtte snu meg både to og tre ganger etter unge jenter med det jeg først trodde var en Hermes. Se for eksempel i motemagasiner. Ofte har de artikler der de viser det dyre alternativet av la oss si en genser fra Acne, og Cubus sitt alternativ ved siden av. Slik som dette.
Nesten alt er inspirert av de store motehusene. Det er jo en gråsone. Så lenge man bare "tar litt", er det liksom ikke kopi eller plagiering... Meh.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt lov å kopiere design så lenge de ikke utgir seg for å være det merket, altså med logoen.

Eneste som er er at f.eks LV kan saksøke dem om de selv mener det er for likt.

Anonymous poster hash: a5cc5...d49

• Liker 2
Skrevet

Det er fullt lov å kopiere design så lenge de ikke utgir seg for å være det merket, altså med logoen.

Eneste som er er at f.eks LV kan saksøke dem om de selv mener det er for likt.

Anonymous poster hash: a5cc5...d49

Designet er helt likt et av LV sine mest populære mønstre - vil ikke si veskene det er snakk om bare er inspirert av LV, mønsteret er kopiert. Stemmer nok at det er en gråsone, men synes selv det ble veldig på kanten. :glare: Jaja.

AnonymBruker
Skrevet

De utgir seg ikke for å være originalen. Derfor er det lov. Man kan lage olabukser i samme snittet som Levis. Men du prøver ikke å selge det som en levis, siden du ikke har logo. 

Får du en like bra bukse som levis til en brøkdel av prisen. Hadde jeg ikke nølt med å velge den. 

Anonymous poster hash: 6083e...d5b
AnonymBruker
Skrevet

Nå når vi er inne på det med gråsoner innenfor kopi av designervarer, det er noe jeg lurer på

Jeg var på et marked i utlandet som solgte solbriller, jeg var ute etter et par pilotbriller. mange av dem av dem hadde da logoen Ray Beri, altså ganske så likt Ray Ban. Helt lik skrift, sånn lite oppi hjørnet der. Jeg måtte lese teksten nøye for å se at det stod Ray Beri. Er dette lov, siden det faktisk ikke stod Ray Ban?

Anonymous poster hash: 04822...67d

Skrevet

Nå når vi er inne på det med gråsoner innenfor kopi av designervarer, det er noe jeg lurer på

Jeg var på et marked i utlandet som solgte solbriller, jeg var ute etter et par pilotbriller. mange av dem av dem hadde da logoen Ray Beri, altså ganske så likt Ray Ban. Helt lik skrift, sånn lite oppi hjørnet der. Jeg måtte lese teksten nøye for å se at det stod Ray Beri. Er dette lov, siden det faktisk ikke stod Ray Ban?

Anonymous poster hash: 04822...67d

Dette vil jeg si at er en kopi, hvertfall.

Anbefaler å sjekke ut en dokumentar om falske varer, ligger ute på NRK sine nettsider. En veldig opplysende og fin dokumentar, som sier mye om hvilken industri man støtter når man kjøper falske merkevarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...