Gå til innhold

Kan vinteren bli kaldere en normalt pga den kalde sommeren?

Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Javel. Interessant!

Så hvorfor forutså man ikke endringen av klimaet over midtvesten i vinter i fjor?

Er du villig til å putte mye på at vinteren i år blir kald?

Hvis vi blir så fantastisk mye bedre til å moddelere, hvorfor måtte vi endre Værmodell i vinter, og hvorfor ble den ikke egentlig bedre?

Og siden det er så fantastisk enkelt å argumentere for klimaendringene, hvorfor er det så utrolig vanskelig å få nasjoner til å forplikte seg til store og radikale endringer som monner?

Vi vet mye om klima og klarer forutse hvor vi skal lete og i ettertid klarer vi finne mønster som kan forklarer anomaliteter, men nei, det er dessverre lenge til vi kan peke på "her er det varmt nå, og det får konsekvenser der om to måneder" og før vi kan få disse modellene solide, kommer ingen nasjonsledere til å ofre noe signifikant på miljøets alter.

Mennesket som art har mange ypperlige egenskaper, men i dette bildet er vi underutviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javel. Interessant!

Så hvorfor forutså man ikke endringen av klimaet over midtvesten i vinter i fjor?

Er du villig til å putte mye på at vinteren i år blir kald?

Hvis vi blir så fantastisk mye bedre til å moddelere, hvorfor måtte vi endre Værmodell i vinter, og hvorfor ble den ikke egentlig bedre?

Selv etter en video som forklarte dette på en enkel måte vet du ikke forskjell på vær/klima og variasjon/trend? Jeg er ikke overrasket.

Vær er ikke klima. Klima er noe som går over mange år.

Og siden det er så fantastisk enkelt å argumentere for klimaendringene, hvorfor er det så utrolig vanskelig å få nasjoner til å forplikte seg til store og radikale endringer som monner?

Blant annet fordi det er upopulært i befolkingen, som politikere er avhengige av.

Vi vet mye om klima og klarer forutse hvor vi skal lete og i ettertid klarer vi finne mønster som kan forklarer anomaliteter, men nei, det er dessverre lenge til vi kan peke på "her er det varmt nå, og det får konsekvenser der om to måneder" og før vi kan få disse modellene solide, kommer ingen nasjonsledere til å ofre noe signifikant på miljøets alter.

Det var det med vær og klima da. Klima handler ikke om hva som skjer om to måneder.

Mennesket som art har mange ypperlige egenskaper, men i dette bildet er vi underutviklet.

Nei, det er bare du som er uten kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter en video som forklarte dette på en enkel måte vet du ikke forskjell på vær/klima og variasjon/trend? Jeg er ikke overrasket.

Vær er ikke klima. Klima er noe som går over mange år.

Blant annet fordi det er upopulært i befolkingen, som politikere er avhengige av.

Det var det med vær og klima da. Klima handler ikke om hva som skjer om to måneder.

Nei, det er bare du som er uten kunnskap.

La oss ta den siste først: jeg har mye kunnskap, og som du sikkert har fått med deg, er jeg ikke klimaskeptiker. Men i motsetning til deg har jeg kunnskap som forklarer hvorfor klimaskeptikerne javnt over fortsatt styrer politikken.

Ellers observerer jeg at du faktisk ikke fikk med deg hva debattanten svarte på, men du var så veldig på å forsvare.

For det var nettopp en konstatering at forskere ikke har peilingen på FORUTSIGBAR RELASJON MELLOM KLIMA OG VÆR.

For jo, det ER en direkte kobling mellom klima og vær og den er 1til 1. Vi klarer bare ikke moddelere den; det er for mange faktorer, for mange dimensjoner av problemet. Men det at vi sliter med å moddelere det, betyr ikke at en enhetlig modell ikke finnes.

Den store katastrofen er at vi har prøvd! Vi har prøvd å spå, og siden spådommene har feilet( selv om vi kan forklare hvorfor) har folk ikke tillit lenger. Og det er denne manglende tilliten som styrer politikerene.

Hadde vi ikke spådd konsekvenser, eller hvis konsekvensene hadde slått til, ville folks tillit til problemstillingen styrt politikerene til en mye tydeligere og forhåpentligvis dypere forståelse av problemet.

Det grunnleggende problemet er at folk( og dermed politikere ) gir f i klima; det er for abstrakt , for det dekker over for stort område over for lang tid.

Folk bryr seg om vær. Hvis man ikke kan vise til konsekvenser på værnivå, når man rett og slett ikke fram.

Og det trasige er at dit kommer vi ikke før det er for sent. Men det regnet jeg med etter den første Kyoto avtalen feilet.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke vet forskjell på vær og klima eller variasjon og trend kan ikke påstå at han har kunnskap om dette.

Kobling mellom klima og vær som er 1:1? Si meg, har du røyket noe rart?

Og igjen: "Spådommene" (som egentlig ikke er spådommer, så nok en gang kommer din kunnskapsmangel til syne)  har ikke feilet i det hele tatt.

En eventuel "mangel på tillit" blant folk kommer ikke av din løgn om at modellene har feilet, men av løgner som spres av nettopp slike som deg.

Men uansett, så lenge du ikke engang vet forskjellen på vær og klima er det helt håpøst å diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...