Gjest M i.i Skrevet 10. september 2004 #1 Skrevet 10. september 2004 Jeg tenkte å male et par bilder selv, for å få noe helt spesielt liksom... Og da tenkte jeg å male på lerret ( er ganske lei av rammer...). Jeg har bare malt akvarell, så da har jeg aldri malt på lerret før. Det jeg lurer på er hva som egner seg best av olje og akryl? Jeg tenkte å male i helt nøytrale farger (noen gode tips...?), og så lage avtrykk av lillegutts hender og føtter i litt sterkere farger. Men da lurer jeg jo selvfølgelig på om malingen vil gå bort av hendene/føttene hans etterpå?
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #2 Skrevet 11. september 2004 Olje ser finest ut på lerret,syns jeg....Men jeg vet ikke hvor lett det går av hendene til gutten.
~Viva~ Skrevet 11. september 2004 #3 Skrevet 11. september 2004 Olje er lettest å male med og blir finest etter min mening. Husker at det var nokså vanskelig å male med acryl da jeg gikk tegning, form og farge. Også tørker den veldig fort om jeg ikke tar feil, og det er derfor vanskeligere å få til jevne overganger.
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #4 Skrevet 11. september 2004 Jeg har malt med både olje og akryl på lerret, og det mest arbeidsvennlige er definitivt akryl. Olje tørker mye saktere og må renses med white spirit. Akrylmaling fjerner du lett med varmt vann og eventuelt litt såpe. Valget høres såre enkelt ut når du skal lage avtrykk av hender/føtter til et barn. Men som noen sa her: Det er enklere å få til pene overganger mellom farger med oljemaling. Spørs litt på hva du er ute etter.
enhna Skrevet 11. september 2004 #5 Skrevet 11. september 2004 Definitivt akryl! Jeg har ingen problem med å få til fine overganger med akrylmaling. Er utrolig bra å jobbe med, du kan få nesten samme effekt som med akvarell hvis du blander i mye vann, og samme effekt som med olje hvis du ikke tar i noe vann. Og maler du feil er det bare å male oppå. Lykke til!
enhna Skrevet 11. september 2004 #6 Skrevet 11. september 2004 Olje er lettest å male med og blir finest etter min mening. Husker at det var nokså vanskelig å male med acryl da jeg gikk tegning' date=' form og farge. Også tørker den veldig fort om jeg ikke tar feil, og det er derfor vanskeligere å få til jevne overganger.[/quote'] Akrylmalingen har utviklet seg utrolig mye de siste årene, og blir bare bedre og bedre. Og til pepita: bør ikke vaske pensler med varmt vann. Hårene har en tendens til å falle av da. Kaldt vann og zalo.
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #7 Skrevet 11. september 2004 Og til pepita: bør ikke vaske pensler med varmt vann. Hårene har en tendens til å falle av da. Kaldt vann og zalo. OK! Jeg mente først og fremst dersom det skulle komme maling på andre ting enn penslene, da. Men jeg skal huske tipset til neste gang jeg måtte finne på å male! Takker!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Jeg tenkte å male et par bilder selv, for å få noe helt spesielt liksom... Og da tenkte jeg å male på lerret ( er ganske lei av rammer...). Jeg har bare malt akvarell, så da har jeg aldri malt på lerret før. Det jeg lurer på er hva som egner seg best av olje og akryl? Jeg tenkte å male i helt nøytrale farger (noen gode tips...?), og så lage avtrykk av lillegutts hender og føtter i litt sterkere farger. Men da lurer jeg jo selvfølgelig på om malingen vil gå bort av hendene/føttene hans etterpå? Patetisk.
Bernardette Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Patetisk. Ditto. Spesielt at du drar opp en fem år gammel tråd. Til andre som måtte lure; jeg hadde kanskje laget bakgrunn i olje siden det kan jobbes med over tid og lettere å bruke. Når det har tørket etter noen dager hadde jeg brukt akryll på huden til barnet, siden det er lett å vaske bort. God idé syns jeg! Dattera mi blir to om noen dager, nå fikk jeg faktisk lyst til å lage det på den dagen hennes, som et fint minne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå