AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Hei hei! Jeg har en katt som har fått fettlever.. Er helt forferdelig å se henne ha det så vondt. Etter å ha lest gjentatte engelske artikler på nettet, har jeg valgt at jeg vil gi henne en sjanse. Katten skal mest sannsynlig kunne bli frisk igjen, om den får i seg nok næring, over en lengre periode. Jeg har sett at det er fler som har fått sonde på kattene sine, og at de har fått tatt med kattene sine hjem med denne sonden, og gitt dem mat gjennom denne. Det virker derimot som at dette ikke praktiseres i Norge, og at katten blir nødt til å ligge til observasjon, så lenge den har sonde (sonden kan måtte sitte i, i flere uker før katten blir bra). Blir så frustrert, for da jeg spurte dyrlegen om jeg ikke kunne få sonde på henne, og ha henne med hjem, så får jeg til svar at jeg ikke kan ha henne hjemme med denne sonden. Jeg er forberedt på å ta meg fri fra jobb, for å være i nærheten av henne hele tiden, om det er nødvendig. Så nå forer jeg henne gjennom sprøyte, men dette liker hun jo virkelig ikke, og mye av maten klarer hun å spytte ut igjen, som da fører til at jeg ikke klarer å ha helt oversikt over hvor mye hun egentlig har fått i seg. Så det jeg lurer på, er egentlig om noen av dere har erfaring med sondemating av katt, og om dere har fått lov til å gjøre dette hjemme? Andre tips setter jeg også stor pris på! Beklager for langt innlegg. Håper noen tar seg tid til å lese det, og krysser fingrene for at noen har erfaring rundt dette Anonymous poster hash: 0e13f...848
Zicka Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Hei! Leit å høre at pusen din har fått fettlever. Katten hos pappa fikk også det for et par år siden, hvorpå hun måtte bli lagt inn med intravenøst og tvangsmatet. Veterinæren sa at hun virkelig ikke kunne garantere noe positivt utfall og heller ikke noen prognose. Hun var der i rundt 5 dager før vi fikk hun med hjem, og da var det tvangsmating hver 4.time som gjaldt. Vi hadde aldri noen snakk om sonde. Var alt annet enn lett når katta ikke ville bli mata med utvannet mat i sprøyte, nøklen var lite, ofte og uheldigvis tvang. Kan trygt si jeg var godt oppklora når prosessen var ferdig. Men hun er frisk og lever heldigvis i dag. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg når det gjelder sonde, men jeg vil du skal vite at du har min empati. Lykke til! ❤ 1
theahlb Skrevet 1. august 2015 #3 Skrevet 1. august 2015 Tusen tusen takk for svar Zicka! Så godt å høre at pusen deres ble bra igjen! <3 Da får jeg et enda større håp for pusen min! Hun har vært innlagt hos veterinæren i 3 dager på intravenøst, og jeg har som dere, fått beskjed om å mate henne gjennom sprøyte.. Hun synes det er sååå fælt stakkars! Men godt å høre at katten deres ble bra igjen gjennom tvangsforingen, og at det ikke ble nødvendig med sonde! Vet du ca hvor lang tid det tok før pusen deres ble frisk igjen? Er så redd for at tvangsforingen skal gjøre at hun bare blir enda mer matlei.. Jeg føler imidlertid at lillepus har fått litt mer energi, og selvom hun fremdeles ligger mest rolig, så har hun noen øyeblikk hvor hun er litt kvikkere. Hun har også drukket litt vann, og var interessert i å se hva jeg spiste i dag Håper det fortsetter riktig vei <3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå