Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å jogge, foreløpig løper jeg 1-2 ganger i uken. Turene har en varighet på 1-2 timer og jeg løper 15-20 km. Dagen etterpå er jeg støl i rygg, rumpe, lår og legger.

Er dette nok for å få en fin og stram kropp? Må jeg trene styrke? Jeg synes det er deilig å løpe, men kjedelig å trene styrke.

Jeg er tynn, men noe dvask. 174 høy og veier 56 kg. I begynnelsen av tyveårene.

Anonymous poster hash: 392e8...161

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening er det mest effektive og målrettede for å få en fin kropp, men all trening hjelper jo. :) Det spørst hvor høyt du sikter... Hvis du vil ha skikkelig sprettrumpe, stramme lår og trent mage osv... så blir jogging litt ensformig for å kunne gi et skikkelig resultat. Men bedre enn å ikke trene såklart :) hva med å variere litt? Styrke 1 gang i uken + jogging?

Anonymous poster hash: fed3e...dbd

Gjest Angry Man
Skrevet

Ja du kan få stram kropp av å jogge, men du får ikke muskelmasse. Du kan dog fint få synlige magemuskler hvis fettprosenten din er lav nok. Om du får fin kropp er opp til øyet som ser. Jeg vil dog anbefale deg å også styrke kroppen noe med andre øvelser, du trenger ikke å trene på et studio, foreks yoga fungerer utmerket.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er ikke sånn at joggere har en spesiell type kropp. Da snakker vi om mennesker som trener mye og på et høyt nivå. Jeg vet om mennesker som jogger flere ganger i uken, er i god form, og er rund og god. 

Du er litt inne på hvordan du føler deg når du jogger. Det er det du skal gå etter. Driver du med fysisk aktivitet som du liker vil du bli flott (du er det sikker nå også) både på innsiden og utsiden. 

Gjest Morello
Skrevet

Om du vil ha mer synlige muskler kan du jogge i skogen og fjellet, det er bedre trening enn å bare jogge på flatmark. 

Jeg pleier å gjøre det, og så trener jeg meg opp til pullups også for å få litt mer styrke på overkroppen. Spiser sunn næringsrik mat men gjerne kake og sånt også når jeg føler for det, og det funker fint for meg. Synes kroppen min er ganske fin. Stram og sterk men også myk og feminin. 

Men det spørs selvsagt helt hva du mener er en fin kropp, noen synes jo f.eks at veldig lav fettprosent er fint mens andre igjen synes en kvinnekropp skal ha litt myke former. 

• Liker 1
Skrevet

Litt jogging gjør nok ikke noe særlig stor forskjell dersom du utenom trening er veldig passiv. Kroppen tilpasser seg den belastningen den blir utsatt for. Man forkorter det gjerne under akronymet "SAID", Specific Adaptation to Imposed Demand. Du kan lese på norsk om det her: http://www.bevegelsesfrihet.com/blogg/2015/5/4/bli-beveget-said

Langdistanseløpere har ofte tynne, slanke kropper med relativt svake muskler (sett fra et absolutt utgangspunkt), men har godt utviklet sirkulasjonssystem. Det er ikke slik at en må velge mellom dette eller fitnesskropp. Man har også mellomting. Man kan trene dans, turn, osv. og likevel få/beholde en flott sterk kropp.

Det er ikke sånn at joggere har en spesiell type kropp. Da snakker vi om mennesker som trener mye og på et høyt nivå. Jeg vet om mennesker som jogger flere ganger i uken, er i god form, og er rund og god. 

Du er litt inne på hvordan du føler deg når du jogger. Det er det du skal gå etter. Driver du med fysisk aktivitet som du liker vil du bli flott (du er det sikker nå også) både på innsiden og utsiden. 

Du trenger ikke å ha så høyt nivå på noe før kroppen tilpasser seg. Selv beskjedne mosjonister innenfor ulike idretter får kropper som er mer typisk for deres idrett.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er mest imponert over at noen har begynt å jogge og allerede løper 15-20 km. Var du veldig godt trent i fra før, TS?

Nå føler jeg meg forferdelig utrent med mine 4 km turer med bare noen joggeintervaller innimellom... Jeg får trøste meg med at kondisen har blitt mye bedre og at kroppen så smått har blitt litt strammere enn før. Jeg er en sånn som Coolaid beskriver som fremdeles er rund og god :)

• Liker 1
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Litt jogging gjør nok ikke noe særlig stor forskjell dersom du utenom trening er veldig passiv. Kroppen tilpasser seg den belastningen den blir utsatt for. Man forkorter det gjerne under akronymet "SAID", Specific Adaptation to Imposed Demand. Du kan lese på norsk om det her: http://www.bevegelsesfrihet.com/blogg/2015/5/4/bli-beveget-said

Langdistanseløpere har ofte tynne, slanke kropper med relativt svake muskler (sett fra et absolutt utgangspunkt), men har godt utviklet sirkulasjonssystem. Det er ikke slik at en må velge mellom dette eller fitnesskropp. Man har også mellomting. Man kan trene dans, turn, osv. og likevel få/beholde en flott sterk kropp.

Du trenger ikke å ha så høyt nivå på noe før kroppen tilpasser seg. Selv beskjedne mosjonister innenfor ulike idretter får kropper som er mer typisk for deres idrett.

Helt riktig dette her. Kroppen vår er egentlig veldig fascinerende. Hvis du gjør en fysisk aktivitet slik som fitnesswalk/jogge/styrketrening noen ganger i uken så vil kroppen etterhvert justere seg slik at den blir mer effektiv, samt at man brenner mindre kalorier for de samme øvelsene. Derfor er det veldig viktig å endre på trenings rutinen sin og prøve å "sjokkere" kroppen, med andre ord; gjøre noe kroppen ikke er vant med. Synes at du tok med deg det viktigste jeg. Gode råd.  :tommelopp:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg setter stor pris på det. Var redd jeg bare ville få svar i kategorien "styrketrening er alt som gjelder".

For å svare på noen av spørsmålene så liker jeg jogging veldig godt. Det får meg til å føle meg bra, jeg får masse energi, jeg tømmer hodet for tanker og stresser mindre. Helt motsatt enn hvordan jeg tenker om styrketrening.

Jeg har ikke en passiv hverdag. Har en jobb hvor jeg går ca 16.000 skritt i løpet av en dag. Jeg har ikke bil, så jeg går uansett hvor jeg skal.

Jeg er i verken dårlig eller god form tror jeg. Jeg har ikke trent noe særlig tidligere, men jeg er som sagt ganske aktiv sånn ellers.

Jeg er ikke ute etter å få den beste sprettrumpa og markerte muskler. Jeg vil egentlig bare bli litt strammere, løfte rumpa noen cm, få mindre lovehandles osv. Jeg kunne nok klart en styrkeøkt i uken, men er det nok? Kan klatring fungere som styrketrening?

Anonymous poster hash: 392e8...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...