Gå til innhold

Hva gjør man når ungen har feil fødselsdato

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ift barnehagestart, barn født etter første september har ikke rett på barnehageplass (hvorfor det?) og hva gjør man da, hvis man faktisk ikke får barnehageplass? En veldig stor andel foreldre bestemmer jo ikke når de får barn, og eggløsningen kommer ikke mtp når det passer ift barnehageplass....

Det er jo kontantstøtte (hvordan kan man leve på 5000kr/mnd egentlig?), men hva ellers..?

Anonymous poster hash: 52d4e...848

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Permisjon

Familie

Dagmamma

Skrevet (endret)

Barnetrygden er på 970 kr per mnd. Du kan velge å være dagmamma for et ekstra barn og dermed få inn mer penger, det vanlige er vel å få kontantstøtten pluss bhg-summen = 7600 kr ekstra per mnd. Eller kanskje du og mannen kan sjonglere litt med jobb slik at det går likevel, dersom dere kan ha flexitid eller hjemmekontor? Ei venninne av meg hadde barna hjemme til de var 2 1/2 ved å jobbe 75 % natt.

Endret av Ultiva
Skrevet

Man planlegger i god tid, sparer penger, forhører seg rundt om dagmammaer og tar permisjon fra jobben til barnehageplassen kommer. Hvor fleksibel kan begges arbeidsplass være, kanskje en av besteforeldrene kan passe en dag i uken? Osv osv. Kontantstøtte får man.

Før var det slik fram til skolestart (7 år).

• Liker 1
Skrevet

Ift barnehagestart, barn født etter første september har ikke rett på barnehageplass (hvorfor det?) og hva gjør man da, hvis man faktisk ikke får barnehageplass? En veldig stor andel foreldre bestemmer jo ikke når de får barn, og eggløsningen kommer ikke mtp når det passer ift barnehageplass....

Det er jo kontantstøtte (hvordan kan man leve på 5000kr/mnd egentlig?), men hva ellers..?

Jeg vil heller si at de fleste barn er nøye planlagte nettopp med tanke på dette. Det er jo en kjempefødselsboom om sommeren. De færreste barn kommer helt uplanlagt, selv om det selvfølgelig er noen....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller si at de fleste barn er nøye planlagte nettopp med tanke på dette. Det er jo en kjempefødselsboom om sommeren. De færreste barn kommer helt uplanlagt, selv om det selvfølgelig er noen....

At de foeste barn er planlagt (aner ikke jeg, hvor er statistikken?) utelukker jo ikke at en stor andel ikke er det :)

• Liker 1
Skrevet

At de foeste barn er planlagt (aner ikke jeg, hvor er statistikken?) utelukker jo ikke at en stor andel ikke er det :)

tja, i 2015 bruker vel de fleste som ikke ønsker å bli gravide prevansjon, så at "en stor andeldel" av barn som fødes i dag er uplanlagte har jeg litt vondt for å tro, men jeg sitter heller ikke på noen statistikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tja, i 2015 bruker vel de fleste som ikke ønsker å bli gravide prevansjon, så at "en stor andeldel" av barn som fødes i dag er uplanlagte har jeg litt vondt for å tro, men jeg sitter heller ikke på noen statistikk.

Jeg tar utgangspunkt i tråder på gravi.fora. (medlem i kanskje 4-5 år). Stadig uplanlagt gravide, eller gravide som ikke på prevensjon. Særlig piller.

AnonymBruker
Skrevet

Gravide som gikk på prevensjon ***

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ventet nr 2 i oktober, sa jordmora mi at det stort sett bare er prøverør og uhell som bli født på høsten.... Det stemmte forsåvidt også for vår del.

Vi havnet jo da i denne leie situasjonen, så vi ble tvunget til å selge leiligheten vår, og flytte hjem til pikerommet mitt frem til vi fikk bhg plass.

Det var en enorm påkjenning, for hele familien, og burde vært unødvendig, men å leve på kunn kontantstøtten og en lav inntekt var umulig!

Anonymous poster hash: 3e339...8ae
  • Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, det er ikke alle som blir lett gravide og har muligheten til å planlegge akkurat hvilket tidspunkt de kan bli gravide på..

Mener å huske at friske mennesker har 20% sjangs å bli gravid ved eggløsning.

Ikke alltid lett å planlegge på dato med andre ord..

• Liker 5
Skrevet

bare å planlegge så mye man vil, men i blandt tar det tid å bli gravid. vi fikk baby i februar, og da hadde vi prøvd i 1,5 år før jeg ble gravid..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med å bli gravid og ble hoppende glad da vi fikk det til, selv om det ble novemberbarn. Det var jo selvsagt planlagt og ønsket selv om det kom sent på året!!

Vi var heldige å fikk plass i barnehage når minsten var året. Hadde vi ikke fått det måtte vi sett etter dagmamma.

Anonymous poster hash: f2b08...a03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Broren min er oktoberbarn og veldig planlagt. Det tok bare lang tid. Nå er pappa så heldig at det er 22 år mellom eldste og yngste så da skal jeg antakeligvis være deltidsdagmamma om han ikke får bhgplass på nyåret. 

Anonymous poster hash: ee256...5f5
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ventet nr 2 i oktober, sa jordmora mi at det stort sett bare er prøverør og uhell som bli født på høsten.... Det stemmte forsåvidt også for vår del.

Vi havnet jo da i denne leie situasjonen, så vi ble tvunget til å selge leiligheten vår, og flytte hjem til pikerommet mitt frem til vi fikk bhg plass.

Det var en enorm påkjenning, for hele familien, og burde vært unødvendig, men å leve på kunn kontantstøtten og en lav inntekt var umulig!

Anonymous poster hash: 3e339...8ae

For en stygg ting å si av jordmoren.

Vi har novemberbarn, veldig planlagt. Vi hadde prøvd i noen måneder før "fristen" for å få før 1.sep hadde gått ut. Skulle vi da ventet et halvt år før vi begynte å prøve igjen? Uaktuelt.

Forøvrig fikk vi barnehageplass i Oslo til hun var 1 år. Glad jeg ikke stresset med det.

Er dere klar over at garantert barnehageplass er noe nytt, før var det ingen garanti uansett når man fødte.

Anonymous poster hash: e4af0...634

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i tråder på gravi.fora. (medlem i kanskje 4-5 år). Stadig uplanlagt gravide, eller gravide som ikke på prevensjon. Særlig piller.

Det tror jeg ikke er så lurt. KG poppulasjonen er nok ikke så representativ, + at man ikke har noen garanti for at innleggene ikke er ren løyn. Jeg sier selvsagt ikke at uplanlagte graviditeter ikke skjer, det gjør det selvsagt, jeg mener bare at det er ikke "en stor andel."

AnonymBruker
Skrevet

Har også novemberbarn, men vi skulle egentlig hatt aprilbarn, så julibarn, men SA kom i veien.

Utrolig klønete og fortvilende ift barnehage, og utfordrende for økonomien, men det ble nå slik..

Anonymous poster hash: 24dd6...56e

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor uten for Oslo og pendler til Oslo. Her er det full barnehagedekning. Så høst-barnet var helt uproblematisk.

Anonymous poster hash: faa75...f3e

AnonymBruker
Skrevet

Hva pokker er dette for diskriminering??? Full barnehagedekning er da ikke for mye forlangt.

Anonymous poster hash: 53fa2...6be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...