Gå til innhold

Kløv stor hund vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kan jeg starte med i kløven på hunden? Hu veier 60 kilo.

Anonymous poster hash: 643a8...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rase er vel av veldig stor betydning her...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rase er vel av veldig stor betydning her...

Hvorfor det?

Skrevet

Hvorfor det?

Det er ikke alle raser som bør bruke kløv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle raser som bør bruke kløv.

Eh javel? Nevn to raser som ikke bør bruke kløv og hvorfor.

Skrevet (endret)

Hvorfor det? Anonymous poster hash: 643a8...b4b

Ryggen, noen raser har bedre forutsetninger enn andre.

Edit: Dette er er som svar til rasens relevans ifht hvor tungt den kan bære, ikke hvorvidt noen raser ikke burde bruke kløv.

Endret av Lurium
Skrevet

Hvis du har satt deg inn i  rasen du eier så vet du om den kan bruke kløv eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ryggen, noen raser har bedre forutsetninger enn andre.

Edit: Dette er er som svar til rasens relevans ifht hvor tungt den kan bære, ikke hvorvidt noen raser ikke burde bruke kløv.

Det er en presa canario

Hvis du har satt deg inn i  rasen du eier så vet du om den kan bruke kløv eller ikke.

Jeg vet da vitterlig at rasen min kan bære kløv. Men jeg venter i spenning på å høre hvilke raser som IKKE kan bære kløv og hvorfor

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg lærte for mange år siden at man skulle først starte med tom kløv. Så skulle man gradvis legge i 1/2 liter flasker slik hunden blir vant til vekten

Kan forresten ikke komme på en eneste rase som ikke kan kløve. Eneste er at hunder med dårligere rygg må være forsiktige, og selvfølgelig syke hunder

• Liker 2
Skrevet

Raser med lang rygg burde ikke bære like tungt som raser med mer kvadratisk kropp.

Du burde også ta i betraktning hvor gammel hunden er, hvor godt trent og muskelsatt den er.

Jeg ville startet med kun noen sammenrullede håndklær de aller første turene med kløven på slik at hunden blir vant til den ekstra bredden og å "ha noe" på ryggen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart syke eller skadede hunder ikke bør bære men her er det to stk som bastant mener at noen raser ikke kan bruke kløv og regner ikke med de tenker på syke hunder :P

Hu er vant til kløven så er vekta vi skal starte med i morgen!

• Liker 1
Skrevet

Det er en presa canario

Jeg vet da vitterlig at rasen min kan bære kløv. Men jeg venter i spenning på å høre hvilke raser som IKKE kan bære kløv og hvorfor

Jeg har ikke sagt IKKE, men bør. 

Bla de store mynderasene skal man være forsiktig med å bruke kløv på. De har veldig lange rygger og forholdsvis spinkle bein på tunge kropper. Du skal vite hva du gjør når du setter kløv på en mynde, og for mange hunder er det faktisk best å bare få bære sin egen vekt, og ikke ekstra vekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

En grunnregel er jo opp til ca 30% av kroppsvekt, på hunder som er trent med kløv vel og merke.

Endret av Lurium
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En grunnregel er jo opp til ca 30% av kroppsvekt.

Starte med, ikke ende opp med :)

Skrevet

Jeg starter med ca 10% av vekt. På mine er det omtrent egenvekt til kløven. Øker til 25% ganske fort for trening og opp til 3 års alder. Jeg kløver ikke mer enn ca 1/3 del av vekt på lange turer.

Skrevet

Hu er vant til kløven så er vekta vi skal starte med i morgen!

Da ville jeg startet med to store brusflasker fylt med eks vann; én på hver side, rullet inn i håndklær og så fylt på fortløpende når du ser hvordan hun tar det. 

Gjorde det slik på min 55 kg. 

AnonymBruker
Skrevet

Først må hunden venne seg til kløven en stund. Deretter begynner man i det små og øker gradvis. Maks 30% av kroppsvekt.

Anonymous poster hash: e192b...341
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig poenget med kløv?

Anonymous poster hash: 057f4...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig poenget med kløv? Anonymous poster hash: 057f4...2c3

Så man bruker hunden til noe annet enn båndturer i skogen og nabolaget. Bygge muskler, forebygge skader ved å ha godt trent hund, hunden får jobbet, bruker hodet mer osv

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Alle hunder fortjener å bli brukt til noe :)

Uansett om det er kløv eller sporsøk

Kløv er en fin ting å drive med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...