Gå til innhold

18 åring med raseri

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Er nokså fortvila idag, har en sønn på 18 år. I alle år har han vist raseri for bagateller, det gjelder både på fotballbanen, hjemme og når han ellers ikke takler ting.

Han viser et voldsomt raseri mot hunden vår, når den er på rommet hans og han finner hår etter den, han har slått hånden i veggen så den ble skadet da han skulle klippe plenen og klipperen streika, kan nevne mange ting. Føler av og til han ikke føler han mestrer ting og da kommer raseriet.

Igår ble det krangel pga av måten han behandlet hunden på, og det endte med at han ville slå meg, han var rasende. Ellers er han flink å hjelpe til i huset og blir av mange oppfattet som en skikkelig grei kar... men dette føler både jeg og faren kan bli eller er et skikkelig problem for ham og vil bli det utover i livet hans.

Noen som har opplevd det samme eller kan gi råd?? :cry: r

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke opplevd det (heldigvis) - men kan sønnen din ha ADHD? Jeg syns det kan høres ut som en beskrivelse av sønnen til en bekjent av meg, og han har det.

Søk hjelp før det er for sent - dette tror jeg ikke dere mestrer alene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Høres ut som broren min det der. Sånn har han vært i alle år. Blir sint for alt. Må ikke finne på å si han imot, for da fyker han opp...

Og aldri har han noen feil, det er alltid alle andre...

Det er 8 år siden han var på besøk hos meg sist (vi bor på hver vår kant av landet) og han er ikke velkommen før han har skjerpet seg (ser dårlig ut).. Jeg nekter nemlig å gå på tå hev for han i mitt eget hjem...Broren min er 25 år nå, og må da vite hva som er riktig og gal oppførsel. Desverre ser det ikke sånn ut..

De senere årene har det kommet frem at broren min sliter med bla. depresjoner. Han har hatt en tøff barndom og kanskje ikke fått hjelp til å uttrykke seg.. Jeg har vært inne på tanken at han kanskje kan ha noe sånnt som ADHD. Men jeg er ikke sikker...

Desverre har jeg ikke noen råd om hva du kan gjøre med dette... Virker som om sønnen din har mye "innestengt" agresjon

Gjest Anonymous
Skrevet

Innser han selv at han har et utageringsproblem? Har han vært utsatt for vold eller vært vitne til vold? Hvordan løser dere som foreldre konflikter?

Som du selv sier kan dette bli et problem for han senere i livet. Særlig i parforhold. Viktig at han lærer å kontrollere temperamentet sitt. At han lærer å løse konflikter verbalt og konstuktivt. Viktig at han får bearbeidet evt vanskelige opplevelser.

Hvis han er motivert for å jobbe med sine aggresjonsproblemer kan han kontakte ATV (alternativ til vold). Der jobber det psykologer som er dyktige på dette.

Skrevet

Kan dere utelukke stoffmisbruk? Vår nabo endret plutselig adferd i 17-18 årene. Det viste seg at dette skyldtes bruken av stoff.......

Snakk med proffesjonelle. Er mange tegn å se etter, som kan hjelpe dere frem til en konklusjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Takk for mange fine svar... godt å bli tatt på alvor. Har lest litt om ADHD, noe av det kan stemme. Stoff er det ikke, han har hatt disse problemene siden han var 2-3 år gammel.

Virker som det er innestengt aggresjon, men han fungerer bra sosialt, har mange venner, sinnet har folk vent seg til, så ingen reagerer når han får disse utbruddene, det går kun på ham selv, når han ikke får ting til. Tidligere ødela han utallige ludobrett, da han så han ble slått, rev i stykker og kastet dem i veggen.

Tror jeg skal få ham undersøkt, nevnte psykolog for ham igår, men det var ikke aktuelt ifølge ham. Men noe må gjøres, er så redd han skal gjøre noe alvorlig nå når han er begynt å drikke litt av og til... :roll:

Skrevet

Få hjelp til han. Det hjelper ikke at han ikke vil. Det kan være mere en ADHD. HAn kan ha vært utsatt for trauer o.l. Og han har det nok ikke noe godt med seg selv.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...