Gå til innhold

Lilla shampo ødela håret mitt

Hemaha

Anbefalte innlegg

For noen dager siden brukte jeg lillashampo på håret mitt. Det funket for det meste greit, men der hvor håret var litt ekstra slitt ble håret helt hvitt med lillaskjær. Jeg har for det meste fått ut lillaskjæret nå, men håret er fremdeles hvitt, frizzy og ødelagt. Jeg har vasket og kuret men ingenting hjelper. Noen som har noe tips?! Hilsen fortvilet jente!

post-94177-593063_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Klipp det av. Lillashampoo trekker ekstra godt inn i tørt og dødt hår, og er således en god indikasjon på når en må klippe håret.

Lillashampoo ødela ikke håret ditt. Den fremhevde bare ditt allerede ødelagte hår

Anonymous poster hash: e15b0...c2f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe alternativ å klippe det av da det er en ganske stor del av det øverste laget av håret mitt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har du ikke så mange valg annet enn å gå rundt med tørt hår. Er håret totalt ødelagt skal det mye til for å fikse det. Jeg ville gått over med en god saks, og tatt det aller verste. Det vil nok hjelpe litt i set minste. Ellers er det ikke så mange gode råd, dessverre. Klipte nettopp av meg en del selv etter lillashampooen viste meg hvor dårlig det stod til med tuppene mine.

Du kan jo ta olje eller krem over for å kamuflere skadene, men i lengden gjør det bare mer skade.

Anonymous poster hash: e15b0...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Håret ser ikke tørt og slitt ut, men direkte skadet - slik det ofte kan bli etter bleking og/eller for mye bruk av rettetang/krølltang. Evt. veldig hardhendt behandling. Om du gjør noe av dette, stopp med det, ellers risikerer du at resten av håret blir seende likedan ut.

Det beste er å klippe vekk det som er ødelagt, men om du absolutt ikke vil det, kan du forsøke med en god proteinkur. Redken extreme strength builder (eller plus versjonen av denne) kan jeg anbefale. Det har reddet håret mitt når det har vært i den tilstanden, men husk at det ikke er snakk om magi her. Protein kan til en viss grad styrke hårstråene, og får håret til å se fint og rett ut på overflaten, men det er fortsatt snakk om skadet hår som bør klippes av når håret har fått vokst seg såpass langt at det går an å lage en fin sveis av det.

Håret trenger fukt imellom hver proteinkur. For mye protein vil bare gjøre det stivt, så det brekker tvert av. Drøy så lenge du kan mellom hver vask, og gjør minst mulig med håret. Du kan med fordel flette det, eller sette det opp i en knute - spesielt før du skal sove, så du minimerer videre slitasje.

Endret av Antlers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Knute sliter! Los flette er ok:)

Anonymous poster hash: f6da9...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knute sliter! Los flette er ok:)

Anonymous poster hash: f6da9...7ca

Nei, det gjør det ikke hvis man gjør det riktig. Vent til håret er helt tørt, bøy hodet ned og snurr håret forsiktig i én retning mens du kveiler det rundt seg selv på toppen av hodet. Fest med en hårvennlig strikk, helst en scrunchie. Det eneste som evt. kan skade her er hvis man lager knuten så stram/ujevn at det lugger i hårrøttene og man risikerer å rive av noen hårstrå.

For TS sitt hår vil knute faktisk være bedre enn flette (men flette er uansett bedre enn løst hår), siden knuten gjør at hun ikke risikerer å gnisse håret som er skadet mot puten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers: jeg bruker verken rettetang eller krølltang, men litt blonderingsspray i blant.. Håret ble veldig plutselig sånn etter bruk sv lillashampo, men var nok litt slitt akkurat der fra før.. I dag var jeg hos frisør og kjøpte joico k-pak revitaluxe som visstnok både inneholder protein og skal gi fuktighet til håret, så jeg håper den kan hjelpe. Takk for svar forresten!

post-94177-19842_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke noe rart i at håret ditt blir ødelagt om du putter BÅDE blonderingsspray og går crazy med lille shampo. Har du snakket med en frisør om dette? Du ødelegger rett og slett håret ditt.. Spesielt når du holder på sånn hjemme selv. 

Du må gi deg med begge deler, og IKKE fortsette å prøve å bli lysere akkurat nå. Det er ikke sikkert den kan hjelpe deg, men jeg ville ikke brukt joico men redken sin antisnap. Spesielt siden håret ditt ser veldig veldig ødelagt ut. 

Anonymous poster hash: 38bdd...119
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers: jeg bruker verken rettetang eller krølltang, men litt blonderingsspray i blant.. Håret ble veldig plutselig sånn etter bruk sv lillashampo, men var nok litt slitt akkurat der fra før.. I dag var jeg hos frisør og kjøpte joico k-pak revitaluxe som visstnok både inneholder protein og skal gi fuktighet til håret, så jeg håper den kan hjelpe. Takk for svar forresten!

Har ikke prøvd den selv, men har hørt mye bra om Joico :)

Jeg ville lagt den blonderingssprayen på hylla om jeg var deg. Det er tryggere med striping (det sliter selvsagt på håret, men er mer stabilt og lettere å kontrollere) eller hårfarge som lysner, men ikke gjør noe av dette nå. Du bør vente til du har et godt utgangspunkt med mye sunn, uskadet ettervekst. Om det blir helt krise og etterveksten ser grusom ut mot det blekede håret, kan du jo alltids kjøpe en toner hos frisør eller på nett (Wella color fresh eller color touch, for eksempel), bare for å jevne det ut litt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke hvis man gjør det riktig. Vent til håret er helt tørt, bøy hodet ned og snurr håret forsiktig i én retning mens du kveiler det rundt seg selv på toppen av hodet. Fest med en hårvennlig strikk, helst en scrunchie. Det eneste som evt. kan skade her er hvis man lager knuten så stram/ujevn at det lugger i hårrøttene og man risikerer å rive av noen hårstrå.

For TS sitt hår vil knute faktisk være bedre enn flette (men flette er uansett bedre enn løst hår), siden knuten gjør at hun ikke risikerer å gnisse håret som er skadet mot puten.

Strikk vil slite det ytterste laget hvor strikken sitter. Jeg har fullt av sykepleiere og studenter som kunder; de er storbrukere av strikk. De har som oftest knekte hår på midten av hodet og i nakken som resultat av strikkbruk. Flette er absolutt mest skånsomt og anbefales også når man sover så man ikke ligger å gnikker på håret (skaper friksjon) og man får mer floker; ergo mister mer hår når man grer ut.

I TS sitt tilfelle ville jeg vasket håret mitt med vanlig shampo (som er hvit i fargen). Lillashampo er renseshampo med pigmenter i, og disse er overflødige og går ikke inn i håret men legger seg utenpå. Er håret tørt og skadet vil det feste seg bedre. Du må for all del ikke bruke butikkshampo da dette forsegler hårstråene dine med ikke vannoppløslige silikoner. Bruk gjennoppbyggende (proteiner) og fuktighetsgivende produkter. Stikk gjerne innom frisøren din for en stuss samt en olaplexbehandling. Olaplex bygger opp håret ditt på en måte ingen annen kur/shampo/behandling kan gjøre for deg. Den bygger opp SS-bindingene i håret ditt, linker sammen ødelagte bindinger. SS-bindingene er bindingene som holder håret sammen, kort forklart. Fortsetter du med dette og unngår varmeverktøy og bruker UV-beskyttelse i sol og selvfølgelig holder deg unna harde kjemiske behandlinger vil håret ditt bli bra igjen (selvfølgelig vil ikke håret som er ødelagt bli 100% fiksa igjen, men det vil se bra ut til det er klipt vekk)

Hilsen frisør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den selv, men har hørt mye bra om Joico :)

Jeg ville lagt den blonderingssprayen på hylla om jeg var deg. Det er tryggere med striping (det sliter selvsagt på håret, men er mer stabilt og lettere å kontrollere) eller hårfarge som lysner, men ikke gjør noe av dette nå. Du bør vente til du har et godt utgangspunkt med mye sunn, uskadet ettervekst. Om det blir helt krise og etterveksten ser grusom ut mot det blekede håret, kan du jo alltids kjøpe en toner hos frisør eller på nett (Wella color fresh eller color touch, for eksempel), bare for å jevne det ut litt.

Wow er det blonderingsspray også inn i bildet? - helt enig med henne her om at den må legges på hylla!

Blonderingsspray er rent vannstoff. Vannstoff er den hvite greia vi blander fargekremen med. Vannstoff lysner håret, og ved høyt volum skader det veldig. Blonderingsspray stopper aldri å virke, den fortsetter når du kommer i kontakt med vann og sol, så det ligger å lysner, tørker og skader håret ditt konstant. Det som kan skje er at hvis du prøver å farge over med farge (både hjemme og hos frisør) kan håret falle av der hvor du har blondsprayet håret, da det skaper rare kjemiske reaksjoner. Fargen kan også bli veldig rar. Det er ikke sikkert det skjer, men det kan skje!

Det viktigste å vite er at det skader håret ditt sykt mye og regner med det er der skadene i håret ditt kommer fra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikk vil slite det ytterste laget hvor strikken sitter. Jeg har fullt av sykepleiere og studenter som kunder; de er storbrukere av strikk. De har som oftest knekte hår på midten av hodet og i nakken som resultat av strikkbruk. Flette er absolutt mest skånsomt og anbefales også når man sover så man ikke ligger å gnikker på håret (skaper friksjon) og man får mer floker; ergo mister mer hår når man grer ut.

I TS sitt tilfelle ville jeg vasket håret mitt med vanlig shampo (som er hvit i fargen). Lillashampo er renseshampo med pigmenter i, og disse er overflødige og går ikke inn i håret men legger seg utenpå. Er håret tørt og skadet vil det feste seg bedre. Du må for all del ikke bruke butikkshampo da dette forsegler hårstråene dine med ikke vannoppløslige silikoner. Bruk gjennoppbyggende (proteiner) og fuktighetsgivende produkter. Stikk gjerne innom frisøren din for en stuss samt en olaplexbehandling. Olaplex bygger opp håret ditt på en måte ingen annen kur/shampo/behandling kan gjøre for deg. Den bygger opp SS-bindingene i håret ditt, linker sammen ødelagte bindinger. SS-bindingene er bindingene som holder håret sammen, kort forklart. Fortsetter du med dette og unngår varmeverktøy og bruker UV-beskyttelse i sol og selvfølgelig holder deg unna harde kjemiske behandlinger vil håret ditt bli bra igjen (selvfølgelig vil ikke håret som er ødelagt bli 100% fiksa igjen, men det vil se bra ut til det er klipt vekk)

Hilsen frisør

Men kjære vene, da. Selvsagt kan strikkbruk slite på håret, spesielt når man er hardhendt eller bruker strikk som ikke er skånsom, men som du sikkert la merke til, anbefalte jeg ikke å røske håret sammen i en strikk med metall på. Du har nok lært mye nyttig i faget ditt, men samtidig er det lett å se at du innimellom blindt ramser opp ting du har lest/hørt, uten å tenke gjennom hva som faktisk er best i TS sin situasjon akkurat nå.

Med mindre man ligger helt stille natten igjennom, vil fletten nødvendigvis gnisse mot underlaget. Siden håret er samlet, skal det mer til å skade det, men for alt vi vet så faller akkurat den delen med mest skadet hår ut av fletta om natta, eller kanskje det havner på utsiden i en av "flettebulkene" man gnisser mest på. Det er derfor jeg anbefalte knute, pga. hvor skaden sitter. Med knute er det (som regel) det friskeste og mest motstandsdyktige håret som blir utsatt for denne gnissingen - noe det takler helt fint. Både flette og knute er beskyttende, og begge er kjekke når man vil unngå floker.

Det du sier om blonderingsspray og lillasjampo er helt sant, men latterlig og unødvendig av deg å advare mot "butikksjampo" som om det skulle vært noe farlig med det - særlig når du signerer som frisør. Det finnes nok av "frisørprodukter" som inneholder nøyaktig de samme ikke vannløselige silikonene, og det finnes silikonfri sjampo og balsam å få kjøpt i dagligvaren. Det handler om å kunne lese ingredienslisten, slik at man vet hva håret trenger, uavhengig av hvor man kjøper produktet. Silikoner er selvsagt ikke farlige, men om TS velger å bruke produkter med ikke vannløselig silikon, kan det være lurt å bruke en rensesjampo (eller i det minste en ganske basic SLS-sjampo uten silikon) før proteinkuren påføres, slik at man får fjernet evt. belegg.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, da. Selvsagt kan strikkbruk slite på håret, spesielt når man er hardhendt eller bruker strikk som ikke er skånsom, men som du sikkert la merke til, anbefalte jeg ikke å røske håret sammen i en strikk med metall på. Du har nok lært mye nyttig i faget ditt, men samtidig er det lett å se at du innimellom blindt ramser opp ting du har lest/hørt, uten å tenke gjennom hva som faktisk er best i TS sin situasjon akkurat nå.

Med mindre man ligger helt stille natten igjennom, vil fletten nødvendigvis gnisse mot underlaget. Siden håret er samlet, skal det mer til å skade det, men for alt vi vet så faller akkurat den delen med mest skadet hår ut av fletta om natta, eller kanskje det havner på utsiden i en av "flettebulkene" man gnisser mest på. Det er derfor jeg anbefalte knute, pga. hvor skaden sitter. Med knute er det (som regel) det friskeste og mest motstandsdyktige håret som blir utsatt for denne gnissingen - noe det takler helt fint. Både flette og knute er beskyttende, og begge er kjekke når man vil unngå floker.

Det du sier om blonderingsspray og lillasjampo er helt sant, men latterlig og unødvendig av deg å advare mot "butikksjampo" som om det skulle vært noe farlig med det - særlig når du signerer som frisør. Det finnes nok av "frisørprodukter" som inneholder nøyaktig de samme ikke vannløselige silikonene, og det finnes silikonfri sjampo og balsam å få kjøpt i dagligvaren. Det handler om å kunne lese ingredienslisten, slik at man vet hva håret trenger, uavhengig av hvor man kjøper produktet. Silikoner er selvsagt ikke farlige, men om TS velger å bruke produkter med ikke vannløselig silikon, kan det være lurt å bruke en rensesjampo (eller i det minste en ganske basic SLS-sjampo uten silikon) før proteinkuren påføres, slik at man får fjernet evt. belegg.

Hehe, ok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...