Gå til innhold

Sparepenger - what to do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå 180.000k på sparekonto og vet med sikkerhet at jeg vil ha 4-500.000k i løpet av året. 

Hva ville du gjort med pengene?

Jeg ønsker ikke å sette de på BSU, for jeg eier leilighet (har ikke lån lenger) og syns det er skummelt at pengene blir låst til bolig hvis det skjer noe uforutsett og jeg trenger pengene.

Anonymous poster hash: 4ffa9...897
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes egentlig bare tre spareformer for privatpersoner i Norge: bank, bolig, aksjefond.

Behold mesteparten eller alt på konto. Du kan, om du har lang sparehorisont, sette noe av det i aksjeindeksfond. Men hvis du ikke føler deg trygg med at det vil være svingninger i verdien på pengene som står i aksjefond, så bør alt stå på konto. Det går også an å bruke pengene til egenkapital på en utleiebolig, om du har ork til å administrere utleie av en utleiebolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå 180.000k på sparekonto og vet med sikkerhet at jeg vil ha 4-500.000k i løpet av året. 

Jeg ønsker ikke å sette de på BSU, for jeg eier leilighet (har ikke lån lenger) og syns det er skummelt at pengene blir låst til bolig hvis det skjer noe uforutsett og jeg trenger pengene.

Om disse sparepengene skal være tilgjengelig er det å ha de på sparekonto eneste alternativ. 

Anonymous poster hash: 1e98b...ab8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes egentlig bare tre spareformer for privatpersoner i Norge: bank, bolig, aksjefond.

Behold mesteparten eller alt på konto. Du kan, om du har lang sparehorisont, sette noe av det i aksjeindeksfond. Men hvis du ikke føler deg trygg med at det vil være svingninger i verdien på pengene som står i aksjefond, så bør alt stå på konto. Det går også an å bruke pengene til egenkapital på en utleiebolig, om du har ork til å administrere utleie av en utleiebolig. 

Har ikke peiling på sånn fondgreier.. 

Vi vurderer å bygge hus senere da, og kommer til å leie ut da, men vet ikke om jeg gidder å kjøpe en bare for å leie ut.

Om disse sparepengene skal være tilgjengelig er det å ha de på sparekonto eneste alternativ. 

Anonymous poster hash: 1e98b...ab8

Ja, tenkte kanskje det gikk an å gjøre noe med noen av de... Altså, jeg har jo ikke bruk for 4-500k på sparekonto. Holder med 50 til maks 100k.

Gjest Blondie65
Skrevet

BSU for personer under aldersgrensen betyr skattefradrag hvert år. Du eier alt bolig men vurderer å bygge? Da skal du jo senere kjøpe ny bolig. Du kan jo også bruke BSU til renovering.

Fond er ikke vanskelig å sette seg inn i - du kan bruke din egen nettbank og opprette spareavtale. Men det er jo også slik at fond har en risiko. Du bør i allefall ikke sette inn hele beløpet i en engang, men heller sette inn månedlige beløp over en periode.

"Dine penger" har oversikt over sparetilbudene som finnes slik at du kan velge noe høyere rente enn det de fleste bankene tilbyr. Men du kan også snakke med din egen bank om hva slags muligheter de har.

Hvis tidshorisonten for når du skal bruke pengene er mer enn et år ville jeg selv i din situasjon ha spart en andel i BSU (maksbeløpet for BSU årlig), en andel som vanlig høyrerente sparing og en andel som fond. Alt dette kan jeg legge som spareavtaler i min nettbank slik at dette går automatisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs, er det slik at dere sparer opp 4-500 000 hvert år, eller er det kun i år?

Anonymous poster hash: b4d6f...86a

AnonymBruker
Skrevet

Har du da god rente på sparepengene?

2,5 % har jeg på mine sparepenger og tilgang til dem fra den ene til den andre dagen.

Anonymous poster hash: 9316d...94e

Skrevet

Har du da god rente på sparepengene?

2,5 % har jeg på mine sparepenger og tilgang til dem fra den ene til den andre dagen.

Anonymous poster hash: 9316d...94e

Hvor har du 2,5% sparerente? Har et stort sparebeløp, men får bare 1.75% i min bank.

Skrevet

Hvor har du 2,5% sparerente? Har et stort sparebeløp, men får bare 1.75% i min bank.

finansportalen.no er fin for å få oversikt. Hos santander får man i dag 2.5 % på høyrentekonto (krever minst 100 000 kr i innskudd).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...