Gå til innhold

Dyr eller rimelig sykkel til eldstemann?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Skal kjøpe ny sykkel til eldstemann (7 år), men synes det er vanskelig å velge. Vi sykler ikke så mye, men vil ha en som er lett og hvor barnet sitter oppreist. Ser at disse kriteriene ofte er motstridende.

Har sett på frog bikes, men synes 3500 (inkl frakt) er litt dyrt. På gsport koster de letteste 1700, og da må skjerm, bjelle og støtte kjøpes utenom.

Så til spørsmålet: ville du kjøpt en turkis (evt rød) sykkel som lillesøster kan arve, til 3500, eller en typisk guttesykkel til 1700,som lillesøster ikke vil arve?

Aldersforskjellen er 3 år. Syklene er ikke så ulike, men frog bikes har nok bedre sittestilling,og er 1 kg lettere (9 kg mot 10kg).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke sykler mye ville jeg nok kanskje gått for den rimelige sykkelen. Regner med at det er 20" du snakker om? Likevel er det absolutt greit at sykkelen er så lett som mulig. Har han prøvd begge syklene? Hvilken syns han selv kjentes best ut?

Skrevet

Jeg ville kjøpt den billigste. Han må snart ha ny sykkel igjen ;) Hadde lagt mye mer penger i det når han er større.

Hvorfor kan ikke lillesøster arve en typisk guttesykkel? Det skal lillesøster her i huset og jeg regner da med at det går veldig bra.

• Liker 3
Gjest *kokos*
Skrevet

Ja, det er 20". Jeg tenker på et vis at en sykkel som kan arves til 3500 er bedre enn en som ikke kan arves, til 1700-1900, spesielt når den dyreste har bedre sittestilling.

Men så er det jo veldig dyrt da, for en sykkel som kun vil passe i et par år.

Har jentene deres brukt å arve typiske guttesykler? Her har vi arva blå dresser, votter osv, men når lillesøster begynner på skolen med "guttesykkel" ser jeg for meg at hun fort kommer til å høre det. Forferdelig synd at det er sånn, men!

Altså: med at vi ikke sykler så mye, mener jeg at vi ikke er typisk friluftsmennesker. Det blir vel å sykle småturer i helgene, på kanskje 5 km til sammen.

Gjest *kokos*
Skrevet

Og han har ikke prøvd frog biken, nei, den må vi kjøpe via nett. Men de ser veldig bra ut!

Skrevet

Jeg hadde det du kaller "guttesykkel" når jeg var liten, det hadde de fleste jentene på min barneskole (jeg er 22 nå). Tror ikke det er noe problem før du selv lager problemet. Det er maaange som arver av søsken i dag også :)

• Liker 2
Skrevet

Vi får selvfølgelig revurdere standpunktet vårt ved å la lillesøster arve sykkel, men eneste forskjellen jeg ser på Diamant sine sykler er at den ene er svart og blå og den andre er svart og lilla? Ellers er de like? Sykkelen dattera mi skal arve er sølvfarga og turkis istedenfor sølvfarga og rosa. Tenker hun overlever det ;)

Skrevet

De Diamant-syklene var forresten høyt oppe på testene i fjor. Lette og gode.

Skrevet

Har dere sjekket finn.no?

Hos oss har vi prioritert vekt og sittestilling (og lillesøster har fått arve noen ganger). Merker stor forskjell på sykkelglede når sykkelen ikke er for tung.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det viktigste er at sykkelen er lett. Farge syns jeg han må få velge selv, det er gjerne slike ting som utløser mobbing, som at "Ole har turkis sykkel, Ole er jente/homo"! Guttesykler har jo også høyere stang enn jentesykler. Men det er kanskje mulig at lillesøster vil sykle på sykkel med guttestang dersom sykkelen er lilla eller rosa (Så slipper storebror "Ole har jentesykkel (altså lav stang), Ole er jente/homo!")? Ikke spesielt vanskelig å spraylakkere sykkelen når storebror har vokst fra den...

20" blir vel uansett i minste laget, med mindre storebror er en småvokst gutt. Siden han allerede er 7 år, ville jeg nok kjøpt 24". Den kan han i såfall ha ut barneskolen, kanskje enda litt lenger.

For øvrig fører Felgen sykkelbutikk på Sagene i Oslo Frog Bikes, fullt mulig det er forhandlere også i andre norske byer.

Endret av Rosalie
Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe brukt sykkel til sjuåringen? Da legger man ikke så mye penger i det, og man får ofte mye for pengene....

Vi har kjøpt brukt sykkel til snuppa her fram til hun skulle ha 24".... Da kjøpte vi ny, både fordi den holder litt lenger og fordi vi ikke fant noen passende brukt i området her da hun trengte....

Den kan sikkert selges igjen om et år eller to, også kan lillesøster få ny brukt hun også ;)

• Liker 1
Gjest *kokos*
Skrevet

Takk for svar! Jeg har kikka på finn, men har ikke funnet noen aktuelle sykler med lav vekt i mitt område.

Endte opp med Diamant ultra 20, og poden er veldig fornøyd! Sitter nok mer framoverlent enn han ville gjort på frog biken, men denne er 1800kr rimeligere, og han likte den veldig godt selv, og det er jo det viktigste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...